Näytä kaikki artikkelit

Yrityspäättäjä, älä pelkää digiloikkaa

Digitalisaatio sai ennennäkemättömän sysäyksen, kun koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne pakotti ihmiset ja yritykset etätöihin ja sosiaaliseen eristäytymiseen. Oman yrityksen digiloikkaa ei kannata jättää viime tippaan.

Jokaisen yrittäjän ja yrityspäättäjän on ollut kevään aikana pakko arvioida omaa toimintaansa uudelta kantilta: kuinka yritykseni pärjää maailmassa, joka on sulkeutunut pandemian takia? Mittavat rajoitukset ihmisten ja tavaroiden liikkumiselle ovat jo alkaneet hellittää, mutta se ei tarkoita, että kaikki toiminta palaisi ennalleen. Kuluttajien ja yritysten siirtyessä entistä vahvemmin digitaalisten palveluiden käyttäjiksi ja tarjoajiksi on pidettävä huolta, että oma yritys pysyy kehityksessä mukana.

Erilaisia näkemyksiä B2B-digimyynnin tulevaisuudesta

Kevään suuri puheenaihe onkin ollut poikkeustilanteen mukanaan tuoma digiloikka. Kun ihmisten liikkuvuus on vähäistä ja sosiaalinen eristäytyminen kunniassaan, suurimman hyödyn saa se, joka osaa paketoida palvelunsa kätevästi tarjolle digimaailmaan. Nekin, jotka eivät pitäneet digiloikkaa ajankohtaisena, ovat joutuneet arvioimaan kantaansa uudelleen.

Haastattelimme B2B-verkkokauppatutkimusta varten 500 yrityspäättäjää verkkokaupan tilasta nyt ja tulevaisuudessa. Haastattelut tehtiin ennen pandemian puhkeamista, joten sen mukanaan tuomat rajoitukset ja muutokset eivät vielä vaikuttaneet vastauksiin.

Yksi mielenkiintoisimmista havainnoista oli, että ostajien ja myyjien näkemys tulevaisuudesta ei täysin kohtaa digitaalisen myynnin osalta, sillä myyjät näkevät verkkokaupan kasvun ostajia maltillisempana. Vain 17 prosenttia B2B-myyjistä arvioi, että viiden vuoden päästä 60–100 prosenttia koko myynnistä tulee digitaalisen myynnin kautta. Ostajista puolestaan jopa 39 prosenttia arvioi, että 60–100 prosenttia ostoista tulee tapahtumaan verkosta. Yritys, joka onnistuu parhaiten palvelemaan verkko-ostamista suosivia asiakkaita voi voittaa paljon.

- Myyjien ja ostajien näkemyserossa on ehkä kyse siitä, että ostajat ovat jo hyvin valmiita tarttumaan B2B-verkkokauppaan, jos myyjä sen tarjoaa, mutta myyjiltä se vaatii muutoksia nykyprosesseihin ja investointeja järjestelmiin. Se vuoksi myyjät ovat varovaisempia arvioissaan, pohtii Postin Digital Commerce -yksikön Business Manager Marjo Virtanen.

B2C-verkkokauppa kovassa kasvussa

Kevään ilmiöihin on kuulunut myös kuluttajaverkkokaupan hurja kasvu. Omia toimintojaan sujuvoittamalla ja digitalisoimalla voi nyt onnistua nappaamaan ison palan alati kasvavasta kakusta.

Monet pientuottajat, ruokakauppiaat ja erilaiset palvelut kuten koulut ja koulutukset ovat siirtyneet vinhalla vauhdilla verkkoon. Kaupan alalla toimijat, joilla on ollut sekä kivijalkamyymälä että verkkokauppa, ovat onnistuneet paikkaamaan kivijalan myynnin laskua verkkokaupan lisääntyneellä käytöllä. Verkko-ostamisen ja digikehityksen kasvun hyödyt näkyvät muuallakin kuin myyntiluvuissa.

- Kun valmiudet kaikenlaiseen digitaaliseen itsepalveluun lisääntyvät, niin tietyt myynnin ja asiakaspalvelun toiminnot varmasti tehostuvat. Esimerkiksi kun kuluttajat alkavat seurata verkkokaupan tilauksiaan itse verkossa tai OmaPostissa, vähenevät kyselyt yrityksien asiakaspalveluun, Virtanen toteaa.

Vaikka pandemiakevään myötä tullut suurin kasvu on jo laantumassa, verkon kautta tapahtuva ostaminen tuskin palaa samoihin lukuihin kuin ennen koronaa. Digitaalisten palveluiden tarpeellisuus on tullut selväksi lähes jokaiselle. Jos digitalisaatio, ja erityisesti verkkokauppa, ei tätä ennen ole ollut korkealla agendalla, kannattaa se nyt sinne nostaa.

Mietitkö mitä ottaa huomioon verkkokauppaa perustaessa?

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.