Skip navigation
Sivustomme uudistuu!

Kaikki tärkeä toimii hyvin, mutta saatat huomata pientä keskeneräisyyttä vielä jonkin aikaa.

Saavutettavuus­selosteet Postin digitaalisille kuluttaja­palveluille

Tältä sivulta löydät kaikki saavutettavuusselosteet Postin palveluille. Ennen selosteita kerromme saavutettavuuden huomioimisesta Postilla, lakisääteisistä velvollisuuksistamme, palautteen antamisesta, palautteen käsittelemisestä, yhteystiedoista meille ja valvovalle viranomaiselle sekä saavutettavuuden varmistustyöstä Postilla.

Luettelo selosteista

Selosteet on laadittu seuraaville palveluille, jotka erotetaan toisistaan verkkodomainin tai jakelukanavan perusteella:

  1. Posti.fi verkkosivusto

  2. OmaPosti mobiilisovellukset ja verkkosivusto

  3. OmaPosti itsepalvelukioski

  4. Asiakastiedot.posti.fi

  5. Shop.posti.fi

  6. Muuttoilmoitus-verkkopalvelu (yhteystietoni.posti.fi)

Saavutettavuus ja Posti

Posti pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajoitteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja kehitämme palveluita noudattaen saavutettavuusstandardeja.

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi

Me Postilla pyrimme varmistamaan saavutettavuuden seuraavilla toimenpiteillä:

  • Saavutettavuus kuuluu toiminta-ajatukseemme.

  • Saavutettavuus kuuluu sisäisiin käytäntöihimme.

  • Organisaatiollamme on selkeät saavutettavuustavoitteet.

  • Organisaatiollamme on saavutettavuuden laadunvarmistusmenetelmät.

  • Testiryhmiin pyritään saamaan mukaan myös ihmisiä, joilla on jokin käyttöä haittaava rajoite.

Saavutettavuustyömme perustana olevat standardit

Tavoitteemme on täyttää voimassa olevan lainsäädännön (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 ) viittaamat keskeiset tekniset standardit. Tämä tarkoittaa

Lakisääteiset velvoitteemme

Postin saavutettavuussääntelyn alaisiin yleispalveluihin sisältyy postimerkeillä maksetut kotimaan ja ulkomaan kirjepalvelut sekä ulkomaille lähetettävien käteismaksullisten pakettilähetysten palvelu Manner-Suomessa. Tämän lisäksi pyrimme tarjoamaan kuluttajille saavutettavia kotimaan pakettilähetyksiä, mutta yritysasiakkaille tarjotut sopimuspalvelut eivät kuulu peruspalveluvelvoitteen tai saavutettavuutta määrittelevän lainsäädännön piiriin.

Tarvitsetko apua digitaalisten palvelujen käytössä?

Mikäli koet saavutettavuusongelmien estävän sinua käyttämästä Postin digitaalisia palveluita, voit hoitaa asiasi myös Postin asiakaspalvelussa numerossa 0100 5577 (pvm/mpm).

Anna meille palautetta saavutettavuudesta

Jos havaitset digitaalisissa palveluissamme saavutettavuusongelmia, ole aina ensin yhteydessä meihin. Otamme mielellämme vastaan palautetta. Voit ottaa meihin yhteyttä joko lähettämällä postia osoitteeseen Saavutettavuus, Postintaival 7 A, 00230 Helsinki, tai sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@posti.com.

Vastaamme palautteeseen viimeistään kahden viikon kuluessa yhteydenotosta.

Valvova viranomainen

Jos et ole tyytyväinen Postilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö.

saavutettavuusvaatimukset.fi saavutettavuus@avi.fi Vaihteen puhelinnumero: 0295 016 000

Miten toimimme saavutettavuuden varmistamiseksi

Posti arvioi sivuston saavutettavuutta useilla menetelmillä, kuuntelee asiakaspalautetta ja ottaa saavutettavuuden huomioon kehitystyössä. Käyttämiämme arviointitapoja:

  • Itsearviointi

  • SiteImprove Accessibility Report -työkalu ja

  • ulkopuoliset saavutettavuusasiantuntijat.

Tällä sivulla kuvattujen kuluttajapalveluiden saavutettavuusarvioinnit on suoritettu ulkopuolisten asiantuntijoiden toimesta palveluittain vuosien 2020–2023 aikana tai itsearviointina. Tämän sivun selosteissa kuvataan arvioinnin jälkeisten parannusten jälkeistä saavutettavuustilannetta ja edelleen käynnissä olevia parannushankkeita.

Tekniset vaatimukset parhaalle käyttökokemukselle

Postin verkkopalvelut on suunniteltu tarjoamaan paras käyttäjäkokemus seuraavien selainten neljän viimeisimmän vakaan version kanssa:

  • Chrome, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android)

  • Firefox, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android)

  • Safari, (MacOS, iOS)

  • Edge (Windows)

Postin verkkosivustojen saavutettavuus ja toimiva käyttäjäkokemus perustuu seuraavien teknologioiden käyttöön:

  • HTML,

  • WAI-ARIA,

  • Javascript,

  • CSS

Pyrimme tukemaan myös seuraavien ruudunlukuohjelmien käyttöä:

  • VoiceOver (MacOS, iOS),

  • TalkBack (Android),

  • Microsoft Narrator ja NVDA (Windows)

Posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 25.9.2019 ja päivitetty viimeksi 6.9.2023.

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua osoitteessa https://www.posti.fi.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat kohdata sivustolla saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista ja suunnitelmistamme niiden korjaamiseksi.

Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. Mikäli tarvitse apua sivuston käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse.

Lähetysten seuranta

Lähetysten seurannassa on saavutettavuusongelmia näppäimistön ja ruudunlukijoiden käyttäjille. Ongelmia korjataan ja odotamme niiden tulevan korjatuksi vuoden 2024 alkupuolella.

Erilaisten asiointilomakkeiden käyttö

Posti.fi-sivustolla on lukuisia lomakkeita, joiden avulla kuluttajat voivat tilata palveluita, irtisanoa palveluita, ilmoittaa muutoksista, ehdottaa postimerkkiaiheita ja niin edelleen. Jotkin näistä lomakkeista sisältävät ongelmia avustavien teknologioiden käyttäjille.

Lomakkeiden saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti. Joitakin Postin vanhan ilmeen mukaisia lomakkeita rakennetaan täysin uusiksi ja toisia korjataan tarpeen mukaan.

PDF-tiedostot

Verkkosivusto sisältää PDF-tiedostoja, joilla on julkaistu tietoja kirjeiden lähettämisestä ja kansainvälisistä paketeista. Kaikki tiedostot eivät ole saavutettavia ja voivat aiheuttaa hankaluuksia ruudunlukijoiden käyttäjille. Pyrimme muuttamaan 23.9.2018 jälkeen julkaistut PDF-tiedostot saavutettaviksi vuonna 2023.

Ei-saavutettava sisältö

Lainsäädännön piiriin kuulumattomat osat Tällä verkkosivustolla julkaistaan yritysasiakkaille sisältöä, joka ei kuulu Postin peruspalveluvelvoitteen piiriin eikä siten voimassa olevan lainsäädännön kannalta saavutettavuusvaatimusten piiriin. Vaikka edistämme myös tämän sisällön ja toiminnallisuuksien saavutettavuutta, ei esimerkiksi yritysasiakkaille suunnattuja sisältöjä ole sisällytetty tähän selosteeseen.

OmaPosti saavutettavuusselosteet

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 25.9.2019 ja päivitetty viimeksi 14.10.2024. Lisätty oma osionsa liittyen lokakuussa 2023 julkaistuun OmaPostin uuteen mobiilisovellukseen 1.10.2023.

Tämä saavutettavuusseloste koskee seuraavia palveluita:

  • Verkkopalvelua osoitteessa oma.posti.fi

  • OmaPosti-mobiilisovellusta iOS-alustalle

  • OmaPosti-mobiilisovellusta Android-alustalle

Sovellukset ovat ladattavissa App Store ja Play Store kaupoissa (seloste koskee vain sovellusversiota 5 ja ylöspäin).

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat kohdata sivustolla saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista ja suunnitelmistamme niiden korjaamiseksi.

Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. Mikäli tarvitse apua sivuston käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse.

Ole hyvä ja ota huomioon mobiilisovelluksia toistaiseksi koskeva poikkeus, joka on mainittu seuraavassa alaosiossa. Mikäli raportoit mobiilisovelluksia koskevista ongelmista, varmista että käytät sovelluksen uusinta versiota.

Posti päivittää Android- ja iOS -sovellukset vuoden 2023 syksyn aikana samalla parantaen niiden saavutettavuutta. Uudet sovellukset tulevat ladattaviksi sovelluskaupasta kaikille vuoden 2023 loppuun mennessä. Käyttäjien on hyvä varmistua, että sovellus on päivitetty viimeisimpään julkaistuun versioon saavutettavimman kokemuksen takaamiseksi.

Visuaalisuus

  • Näkyvä kohdistus: Osassa elementeissä kustomoitu näppäimistön kohdistusindikaattori ei täytä kontrastivaatimuksia. (WCAG 2.4.7, 1.4.11)

  • Kontrastit: Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa sekä graafisten elementtien kontrasteissa on joitain puutteita. (WCAG 1.4.3, 1.4.11)

  • Skaalautuvuus: Jotkin visuaaliset elementit eivät skaalaudu ilman tiedon ja/tai toiminnallisuuden menetystä tai kahden suunnan vieritystä, kun näytön leveys on 320 CSS pikseliä. (WCAG 1.4.10)

  • Piiloon jäävä kohdistus: Joissain tapauksissa kohdistetut elementit jäävät kelluvien elementtien alle. (WCAG 2.4.11)

  • Värien käyttö: Maksamisessa pankin valinnan yhteydessä käytetään vain väriä (muuttuva reunuksen väri) elementin valinnan indikoimiseen. (WCAG 1.4.1)

  • Linkkien erottuvuus: Leipätekstin seassa esitetyt linkkitekstit erottuvat tällä hetkellä ainoastaan värillä, jossa leipä- ja linkkitekstin välinen kontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.1)

Rakenne

  • Sisällön piilottaminen ohjelmallisesti: Palvelu sisältää visuaalisesti piilotettua sisältöä, jota ei ole piilotettu ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

  • Listat ja visuaalisesti ryhmitellyt sisällöt: Sivustolla on visuaalisesti listamaista tai ryhmiteltyä sisältöä, joiden rakenne ei välity ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

  • Otsikot: Kaikkia otsikoita ei ole merkitty HTML-otsikkotasoina ja Paketit-sivulla otsikoita ei käytetä aina loogisesti. (WCAG 1.3.1)

  • Linkit ja Painikkeet: "Palvelussa käytetään pääasiassa painike-elementtejä (<button>) eri toiminnoissa, myös tapauksissa, joissa käyttäjä ohjataan kokonaan eri sivulle ja joissa tulisi käyttää linkkejä (<a>). (WCAG 4.1.2)

  • Tekstivastineet: Joidenkin visuaalisten elementtien tekstivastineissa on puutteita. (WCAG 1.1.1, 2.4.4, 2.5.3)

  • Taulukot: HTML-taulukoissa on virheellisiä riviotsikoita. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)

  • Iframe-elementit: Palvelussa on yksittäisiä iframe-elementtejä, joilta puuttuu saavutettava nimi (WCAG 4.1.2)

  • Maamerkit: Palvelussa on ylimääräinen header-elementti ja murupolku ei ole merkitty nav-elementti. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)

Navigointi

  • Näppäimistönavigointi- ja käyttö: Kaikkia vieritettäviä elementtejä ei pysty vierittämään pelkkää näppäimistöä käyttäen. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)

  • Yhden sivun sovellus: Sivusto on yhden sivun sovellus, jossa ruudunlukijakäyttäjät eivät saa tietoa uudelle näytölle siirtymisestä ja näppäinkohdistus jää viimeksi käytettyyn elementtiin. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)

  • Kohdistuksen hallinta: Palvelu sisältää dynaamisesti ladattavaa sisältöä, jossa näppäinkohdistusta ei hallita. Näissä tapauksissa ruudunlukijakäyttäjät eivät usein saa kunnollista tai lainkaan palautetta toimien onnistumisesta. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)

  • Sisällön lataaminen: Joskus dynaamisesti ladattavan sisällön lataaminen kestää jonkin aikaa, jopa useita sekunteja, eikä ruudunlukijakäyttäjät saa tästä mitään palautetta. (WCAG 4.1.3)

  • Ilmoitukset ja varoitukset: Palvelu sisältää erilaisia ilmoituksia ja varoitusviestejä eri toimien onnistumisesta. Nämä dynaamiset viestit eivät kuitenkaan aina välity ohjelmallisesti, mikä tarkoittaa, että ruudunlukijakäyttäjät eivät saa samaa palautetta kuin näkevät käyttäjät. (WCAG 4.1.3)

  • Sivujen nimet: Jotkut sivut on nimetty (title) hieman puutteellisesti. (WCAG 2.4.2)

  • Ulkoiset linkit: Ulkoisille sivustoille ja/tai uusiin välilehtiin avautuvat linkit esitetään kuvakkeilla, mutta niiden merkitys ei välity ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)

Elementtikohtaiset havainnot:

  • Päävalikko: Palvelun päävalikko on ohjelmallisesti toteutettu puuelementtinä (role=”tree”), mikä ei sovi sen käyttötarkoitukseen. Valikossa on useita virheitä Aria-attribuuteissa, mikä tekee sen käytöstä vaikeaa, erityisesti ruudunlukijan kanssa, koska nuolinäppäimillä ei pääse kaikkiin valikon kohtiin (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3, 4.1.2)

  • Erityyppiset valintaelementit: Palvelussa on useita valintaelementtejä, joissa käyttäjä voi valita yhden vaihtoehdon useista eri vaihtoehdoista. Näissä valintaelementeissä on kuitenkin saavutettavuusongelmia, kuten osa niistä on toteutettu puutteellisina listbox-elementteinä (role=”listbox”) tai haitarielementteinä, mikä ei sovi tarkoitukseen. Osa valintapainikkeista on toteutettu vaihdinpainikkeina, joka ei sovi tarkoitukseen ja joista ei käy ilmi miten valinnat liittyvät toisiinsa. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)

  • Pakettielementit: Pakettielementtien kaikki elementit eivät nivoudu ohjelmallisesti yhteen, ja ruudunlukijakäyttäjien on vaikea ymmärtää yksittäisen pakettielementin eri toimintojen välisiä eroja. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.4)

  • Modaalidialogit: Modaalidialogien avautuessa elementin rooli ei aina välity ohjelmallisesti ja modaalin otsikkoa toistetaan tarpeettomasti ruudunlukijoille. Lisäksi näppäinkohdistusta ei kaikissa tapauksissa hallita, kun siirrytään modaalin eri vaiheiden välillä (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 4.1.2)

  • Haitarielementit: Modaalidialogeissa joitakin yksittäisiä haitarielementtejä ei pysty avaamaan hallitusti näppäimistöllä ja niissä on jotain ARIA-attribuuttivirheitä. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2)

  • Toiminnot ja Kirjautunut käyttäjä -valikot: Työpöytä-koossa nämä valikot on toteutettu yllättäen modaaleina, joiden rooli ei välity ohjelmallisesti. Valikoiden sulkeminen onnistuu ainoastaan ESC-painikkeella, sillä mitään erillistä sulkemispainiketta niissä ei ole ja näppäinkohdistus pysyy modaalin sisällä aiheuttaen potentiaalisen näppäimistöansan. (WCAG 1.3.1, 2.1.2, 4.1.2)

  • Hakutoiminnot: Palvelussa on useita eri hakutoimintoja, joissa ruudunlukijakäyttäjille toistetaan häiritsevästi hakukentän nimi jokaisella näppäimistön painalluksella, kun merkkejä syötetään kenttiin. Lisäksi dynaamisesti ilmestyvät hakutulokset eivät välity ruudunlukijakäyttäjille. Joissain noutopistehaun kentissä näppäinkohdistus siirretään kentästä yllättäen syötteen jälkeen. (WCAG 3.2.2, 4.1.3)

  • Valikkopainike: Päävalikon avaavan valikkopainikkeen (näytetään mobiilikoossa tai sivua suurennettaessa) tila (auki/kiinni) ei välity ruudunlukijakäyttäjille. Lisäksi valikon sulkemisesta ESC-painikkeella ei saa palautetta ohjelmallisesti ja kohdistusta ei viedä takaisin valikkopainikkeeseen. (WCAG 2.4.3, 4.1.2)

  • Notifikaatioelementit: Muun muassa sivujen ylälaitaan ilmestyvien notifikaatioelementtien ohjelmallinen rakenne ei välity ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 1.3.1, 2.4.4)

  • Pakettien määrä: Pakettien määrää Paketit-sivulla indikoidaan otsikon jälkeen esitettävällä visuaalisesti korostetulla numerolla. Numeron merkitys ei kuitenkaan välity ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

  • Logo-linkki: Logo-linkistä välittyy ohjelmallisesti virheellinen tieto, jonka mukaan se olisi koko ajan auki oleva sivu. (WCAG 1.1.1, 1.3.1)

Lomakkeet

Lomakkeet, ohjeet ja virheilmoitukset: Muutamissa lomakekentissä otsikkoa, ohjetta ja/tai virheilmoitusta ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti.

Sähköisten kirjeiden avaaminen

Sähköisiä kirjeitä toimitetaan PDF-muodossa, jotka voivat olla ei-saavutettavia. Olkaa hyvä ja tutustukaa alla olevaan huomautukseen kohtuuttomasta rasitteesta.

Tunnistettuja puutteita korjataan iteratiivisesti julkaisun jälkeen vuosien 2024-2025 aikana.

OmaPosti uusi mobiilisovellus

(julkaistu lokakuussa 2023)

OmaPostin mobiilisovelluksesta julkaistiin uusi versio (Android versio 6.0.0 tai suurempi sekä iOS versio 6.0.0 tai suurempi) lokakuussa 2023.

Sitoudumme varmistamaan, että OmaPosti mobiilisovelluksemme on saavutettavissa kaikille henkilöille, riippumatta heidän kyvyistään tai rajoitteistaan. OmaPosti mobiilisovellus on suunniteltu noudattamaan Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 -standardeja AA-tasolla. Tavoitteenamme on täyttää ja ylittää nämä standardit, jotta voimme tarjota sujuvan kokemuksen kaikille käyttäjille.

OmaPostin lokakuussa 2023 julkaistun mobiilisovelluksen saavutettavuutta arvioitiin edellisen kerran syyskuussa 2023 jonka aikana tunnistimme myös muutamia puutteita jotka ovat kuvattu alla sekä listattu tärkeysjärjestykseen työjonoon korjattavaksi. Mobiilisovelluksen arvioinnissa emme tunnistaneet käyttöä estäviä tai palvelussa etenemistä estäviä ongelmia sovelluksen käytössä, paketin vastaanottamisen palvelukokemuksessa tai digitaalisen postilaatikon käyttämisessä lukuun ottamatta osaa digitaalisista PDF-muotoisista kirjeistä, joita ei voi lukea avustavalla teknologialla.

Tunnistetut saavutettavuuteen liittyvät havainnot OmaPosti-mobiilisovelluksessa:

  • Osa digitaalisen postilaatikon PDF muotoisista kirjeistä eivät ole luettavissa mobiilisovelluksessa avustavalla teknologialla. Työskentelemme yhdessä digitaalisten kirjeiden operaattorien sekä lähettäjien kanssa korjataksemme nämä puutteet.

  • Tunnistimme puutteita kuvien kuvailujen kattavuudessa.

  • Tunnistimme puutteita värien käytössä, kontrastissa sekä painikkeiden tai linkkien kosketusalueiden koossa.

  • Tunnistimme myös parannuskohteita sisällön rakenteessa sekä ymmärrettävyydessä avustavan teknologian avulla tehdyssä arvioinnissa. Tunnistettuja puutteita korjataan iteratiivisesti julkaisun jälkeen vuosien 2023-2024 aikana.

Ei-saavutettava sisältö

Kohtuuton rasite

Digitaalisten kirjeiden ja niiden esikatselukuvien kohdalla OmaPosti palvelu tarjoaa kuluttajille kolmansien osapuolien tuottamaa sisältöä. Posti suosittelee sisällöntuottajille kirjeiden toteuttamista saavutettavilla tekniikoilla, mutta emme voi teknisesti taata saavutettavuutta tai muokata kirjeitä kirjesalaisuutta rikkomatta. Vastaanottajat voivat siis saada kirjeitä PDF-muodossa, joka ei ole saavutettava. Teknisistä ja lainsäädännöllisistä syistä Posti katsoo, ettei se välityspalvelun toteuttajana voi valitettavasti taata välitettävän sisällön saavutettavuutta.

OmaPosti itsepalvelukioskin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 6.9.2023

Tämä saavutettavuusseloste koskee OmaPosti itsepalvelukioskia. Kioskilaitteet ovat julkisiin tiloihin kiinteästi asennettuja päätteitä kirjeiden ja pakettien lähettämiseen ja palauttamiseen. OmaPosti kioskia ei pidä sekoittaa Pakettiautomaattien itsepalvelupäätteisiin (kotimaan pakettipalvelut eivät kuulu Postin yleispalveluiden piiriin).

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä, mikäli huomaat ongelman, jota ei ole mainittu.

Käyttöliittymän yläosat ulottumattomissa Laitteen käyttäminen pyörätuolista käsin voi viedä näytön yläosaan sijoitetut toiminnallisuudet käyttäjän ulottumattomiin. Näitä ovat kielen vaihtamisen tai asiakaspalvelun videoyhteyden käynnistäminen. Videokeskustelussa pyörätuolissa istuja tai tavanomaista lyhyempi henkilö ei näy kuvassa. Suosittelemme toistaiseksi tästä ongelmasta kärsiviä asiakkaita asioimaan palvelupisteissämme tai puhelinpalvelussa.

Ei vaihtoehtoa visuaaliselle käyttöliittymälle Laite ei tällä hetkellä tarjoa vaikeasti näkövammaiselle tai sokealle henkilölle mitään tapaa käyttää palvelua. Suosittelemme toistaiseksi tästä ongelmasta kärsiviä asiakkaista asioimaan palvelupisteissämme tai puhelinpalvelussa.

Asiakastiedot.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 6.9.2023.

Tämä saavutettavuusseloste koskee palveluita osoitteessa asiakastiedot.posti.fi .

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä, jos huomaat ongelman, jota ei ole mainittu. Mikäli tarvitset apua asiakastietojen päivittämisessä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Tekstin ja grafiikkojen havaitsemisen vaikeus Käytettyjen väriyhdistelmien (oranssi ja valkoinen) takia tekstin lukeminen ja kuvaajista selvän saaminen voi olla vaikeaa.

Sivujen navigaatio ja valikot poikkeavat Postin muista sivustoista Tämä sivusto käyttää muista Postin sivuista poikkeavaa navigaatiota, mikä voi aiheuttaa sekaannusta.

Valmistelemme tällä hetkellä uutta palvelua korvaamaan nykyisen asiakastiedot-järjestelmän. Odotamme uuden järjestelmän tulevan käyttöön vuoden 2024 alkupuolella, jolloin tässä mainitut ongelmat poistuvat.

Shop.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua shop.posti.fi ja on laadittu 21.09.2023.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila: Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen:

  • Tunnistimme puutteita kuvien tekstivastineissa käytettäessä avustavaa teknologiaa. (WCAG 1.1.1)

  • Tunnistimme puutteita päänavigaation rakenteessa käytettäessä avustavaa teknologiaa (WCAG 1.3.1)

  • Tunnistimme puutteita värien käytössä ja niiden kontrastissa. (WCAG 1.4.1 & WCAG 1.4.3)

  • Tunnistimme puutteita linkkien nimeämisissä (WCAG 2.4.4)

  • Tunnistimme puutteita sivuston komponenttien, kuten otsikoiden, nimeämisissä käytettäessä avustavaa teknologiaa. (WCAG 2.4.6)

  • Tunnistimme puutteita visuaalisesti piilotettujen elementtien merkitsemisessä sivustoa navigoitaessa näppäimistöllä. (WCAG 4.1.2)

Tunnistettuja saavutettavuuteen liittyviä puutteita pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussa shop.posti.fi? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi: saavutettavuus@posti.

Muuttoilmoitus-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 10.9.2020 ja päivitetty viimeksi 16.4.2021.

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten muuttoilmoitus-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Digi- ja väestötietovirasto sekä Posti. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujen kehityksessä. Palvelujen saavutettavuutta arvioidaan säännöllisesti osana suunnittelu- ja kehitystyötä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit(WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Vastaamme mahdollisimman pian tai viimeistään kahden viikon sisällä. Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella saavutettavuus(at)dvv.fi.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto Saavutettavuuden valvonnan yksikkö www.saavutettavuusvaatimukset.fi saavutettavuus@avi.fi puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

Sisällön saavutettavuus

  • Kaikkea sisältöä ei ole jäsennetty kuvaavilla otsikoilla, ja otsikkohierarkia ei ole johdonmukainen. (WCAG 2.4.6)

  • Kaikki linkkitekstit eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.4)

  • Kuvien sisältämää tietoa ei ole esitetty tekstivastineena. (WCAG 1.1.1)

  • Osa palvelun sisällön ymmärtämisestä ja hallitsemisesta perustuu vain yhteen aistihavaintoon. (WCAG 1.3.3. ja 1.4.1)

Visuaalisen ilmeen saavutettavuus

  • Kaikilla väriyhdistelmillä ei ole riittävää kontrastia. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)

  • Näppäimistökohdistin ei erotu visuaalisesti. (WCAG 2.4.7)

  • Rakenteen saavutettavuus

  • Navigaatio ei ole kaikilta osin selkeä. (WCAG 2.4.5. ja 3.2.3)

  • Sisällön lukemisjärjestys ja näppäimistökohdistimen askellusjärjestys ei ole kaikilta osin johdonmukainen. (WCAG 1.3.2 ja 2.4.3)

  • Verkkopalvelun lomakkeet eivät ole kaikille selkeitä ja saavutettavia. (WCAG 2.1.4, 3.2.4., 3.3.1, 3.3.2 ja 3.3.3)

Tekninen saavutettavuus

  • Verkkosivujen (ja sen erikielisten osien) kieltä ei ole merkitty. (WCAG 3.1.1 ja 3.1.2)

  • Verkkosivun semanttinen rakenne ei ole kaikilta osin oikein. (WCAG 1.3.1, 4.1.1 ja 4.1.2)

  • Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2020-2021 aikana.

  • Kaikki toiminnallisuus ei ole saavutettavissa näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1 ja 2.1.2)

  • Palvelu ei mukaudu kaikilta osin eri suurennoksille, näytöille, näytön orientaatioille ja tekstin sijoittelulle. (WCAG 1.3.4, 1.4.4, 1.4.10 ja 1.4.12)

  • Kaikki vihjesisältö (tooltips) ei ole hallittavissa. (WCAG 1.4.13)

  • Käyttöliittymäkomponentit ja lomakkeet eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti ymmärrettäviä. (WCAG 1.3.5., 2.4.5, 2.5.3, 3.3.2 ja 4.1.3)

Tunnistettuja saavutettavuuteen liittyviä puutteita pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.

Kohtuuton rasite Seuraava sisältö ei ole saavutettavissa, koska siihen sovelletaan tilapäisesti lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 8 pykälässä tarkoitettua poikkeusta kohtuuttoman rasitteen vuoksi.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä Verkkopalvelussa on videosisältöjä, jotka eivät ole saavutettavia. Osasta videosisällöistä puuttuu tekstitys tai kuvailutulkkaus. Ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa verkkosivustolta.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Verkkosivuston saavutettavuutta on arvioinut kolmannen osapuolen (tai Digi- ja väestötietoviraston hankkima) saavutettavuusasiantuntija säännöllisesti osana suunnittelu- ja kehitysprosessia.