posti logo

Saavutettavuus­selosteet Postin digitaalisille kuluttaja­palveluille

Tältä sivulta löydät kaikki saavutettavuusselosteet Postin palveluille. Ennen selosteita kerromme saavutettavuuden huomioimisesta Postilla, lakisääteisistä velvollisuuksistamme, palautteen antamisesta, palautteen käsittelemisestä, yhteystiedoista meille ja valvovalle viranomaiselle sekä saavutettavuuden varmistustyöstä Postilla.

Luettelo selosteista

Selosteet on laadittu seuraaville palveluille, jotka erotetaan toisistaan verkkodomainin tai jakelukanavan perusteella:

  1. Posti.fi verkkosivusto

  2. OmaPosti mobiilisovellukset ja verkkosivusto

  3. OmaPosti itsepalvelukioski

  4. Asiakastiedot.posti.fi

  5. Shop.posti.fi

  6. Muuttoilmoitus-verkkopalvelu (yhteystietoni.posti.fi)

Saavutettavuus ja Posti

Posti pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajoitteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja kehitämme palveluita noudattaen saavutettavuusstandardeja.

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi

Me Postilla pyrimme varmistamaan saavutettavuuden seuraavilla toimenpiteillä:

  • Saavutettavuus kuuluu toiminta-ajatukseemme.

  • Saavutettavuus kuuluu sisäisiin käytäntöihimme.

  • Organisaatiollamme on selkeät saavutettavuustavoitteet.

  • Organisaatiollamme on saavutettavuuden laadunvarmistusmenetelmät.

  • Testiryhmiin pyritään saamaan mukaan myös ihmisiä, joilla on jokin käyttöä haittaava rajoite.

Saavutettavuustyömme perustana olevat standardit

Tavoitteemme on täyttää voimassa olevan lainsäädännön (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019) viittaamat keskeiset tekniset standardit. Tämä tarkoittaa

  • EU:n standardia EN 301 549 sovelluksille ja itsepalvelukioskille, sekä yleisesti verkkosivuille ja -palveluille.

  • suositusta WCAG 2.1, tasot A- ja AA.

Lakisääteiset velvoitteemme

Postin saavutettavuussääntelyn alaisiin yleispalveluihin sisältyy postimerkeillä maksetut kotimaan ja ulkomaan kirjepalvelut sekä ulkomaille lähetettävien käteismaksullisten pakettilähetysten palvelu Manner-Suomessa. Tämän lisäksi pyrimme tarjoamaan kuluttajille saavutettavia kotimaan pakettilähetyksiä, mutta yritysasiakkaille tarjotut sopimuspalvelut eivät kuulu peruspalveluvelvoitteen tai saavutettavuutta määrittelevän lainsäädännön piiriin.

Tarvitsetko apua digitaalisten palvelujen käytössä?

Mikäli koet saavutettavuusongelmien estävän sinua käyttämästä Postin digitaalisia palveluita, voit hoitaa asiasi myös Postin asiakaspalvelussa numerossa 0100 5577 (pvm/mpm).

Anna meille palautetta saavutettavuudesta

Jos havaitset digitaalisissa palveluissamme saavutettavuusongelmia, ole aina ensin yhteydessä meihin. Otamme mielellämme vastaan palautetta. Voit ottaa meihin yhteyttä joko lähettämällä postia osoitteeseen Saavutettavuus, Postintaival 7 A, 00230 Helsinki, tai sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@posti.com.

Vastaamme palautteeseen viimeistään kahden viikon kuluessa yhteydenotosta.

Valvova viranomainen

Jos et ole tyytyväinen Postilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Yhteystiedot:

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö saavutettavuus@traficom.fi puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Miten toimimme saavutettavuuden varmistamiseksi

Posti arvioi sivuston saavutettavuutta useilla menetelmillä, kuuntelee asiakaspalautetta ja ottaa saavutettavuuden huomioon kehitystyössä. Käyttämiämme arviointitapoja:

  • Itsearviointi

  • SiteImprove Accessibility Report -työkalu ja

  • ulkopuoliset saavutettavuusasiantuntijat.

Tällä sivulla kuvattujen kuluttajapalveluiden saavutettavuusarvioinnit on suoritettu ulkopuolisten asiantuntijoiden toimesta palveluittain vuosien 2020–2024 aikana ja/tai jatkuvana itsearviointina. Tämän sivun selosteissa kuvataan arvioinnin jälkeisten parannusten jälkeistä saavutettavuustilannetta ja edelleen käynnissä olevia parannushankkeita. Seuraavat ulkopuolisten asiantuntijoiden suorittamat saavutettavuusarvioinnit on suunniteltu toteutettavaksi syksyllä 2025.

Tekniset vaatimukset parhaalle käyttökokemukselle

Postin verkkopalvelut on suunniteltu tarjoamaan paras käyttäjäkokemus seuraavien selainten neljän viimeisimmän vakaan version kanssa:

  • Chrome, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android)

  • Firefox, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android)

  • Safari, (MacOS, iOS)

  • Edge (Windows)

Postin verkkosivustojen saavutettavuus ja toimiva käyttäjäkokemus perustuu seuraavien teknologioiden käyttöön:

  • HTML,

  • WAI-ARIA,

  • Javascript,

  • CSS

Pyrimme tukemaan myös seuraavien ruudunlukuohjelmien käyttöä:

  • VoiceOver (MacOS, iOS),

  • TalkBack (Android),

  • Microsoft Narrator ja NVDA (Windows)

Posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 25.9.2019 ja päivitetty viimeksi 27.6.2025.

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua osoitteessa https://www.posti.fi.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat kohdata sivustolla saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista ja suunnitelmistamme niiden korjaamiseksi.

Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. Mikäli tarvitse apua sivuston käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse.

Erilaisten asiointilomakkeiden käyttö

Posti.fi-sivustolla on lukuisia lomakkeita, joiden avulla kuluttajat voivat tilata palveluita, irtisanoa palveluita, ilmoittaa muutoksista, ehdottaa postimerkkiaiheita ja niin edelleen. Jotkin näistä lomakkeista sisältävät ongelmia avustavien teknologioiden käyttäjille.

Lomakkeiden saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti. Joitakin Postin vanhan ilmeen mukaisia lomakkeita rakennetaan täysin uusiksi ja toisia korjataan tarpeen mukaan.

PDF-tiedostot

Verkkosivusto sisältää PDF-tiedostoja, joilla on julkaistu tietoja kirjeiden lähettämisestä ja kansainvälisistä paketeista. Kaikki tiedostot eivät ole saavutettavia ja voivat aiheuttaa hankaluuksia ruudunlukijoiden käyttäjille. Pyrimme muuttamaan 23.9.2018 jälkeen julkaistut PDF-tiedostot saavutettaviksi vuonna 2025.

Ei-saavutettava sisältö

Lainsäädännön piiriin kuulumattomat osat Tällä verkkosivustolla julkaistaan yritysasiakkaille sisältöä, joka ei kuulu Postin peruspalveluvelvoitteen piiriin eikä siten voimassa olevan lainsäädännön kannalta saavutettavuusvaatimusten piiriin. Vaikka edistämme myös tämän sisällön ja toiminnallisuuksien saavutettavuutta, ei esimerkiksi yritysasiakkaille suunnattuja sisältöjä ole sisällytetty tähän selosteeseen.

OmaPosti saavutettavuusselosteet

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 25.9.2019 ja päivitetty viimeksi 27.06.2025.

Tämä saavutettavuusseloste koskee seuraavia palveluita:

  • Verkkopalvelua osoitteessa oma.posti.fi

  • OmaPosti-mobiilisovellusta iOS-alustalle

  • OmaPosti-mobiilisovellusta Android-alustalle

Sovellukset ovat ladattavissa App Store ja Play Store kaupoissa (seloste koskee vain sovellusversiota 6 ja ylöspäin).

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat kohdata sivustolla saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista ja suunnitelmistamme niiden korjaamiseksi.

Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. Mikäli tarvitse apua sivuston käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse.

Mikäli raportoit mobiilisovelluksia koskevista ongelmista, varmista että käytät sovelluksen uusinta versiota.

Visuaalisuus

  • Skaalautuvuus: Jotkin visuaaliset elementit eivät skaalaudu ilman tiedon ja/tai toiminnallisuuden menetystä tai kahden suunnan vieritystä, kun näytön leveys on 320 CSS pikseliä. (WCAG 1.4.10)

Rakenne

  • Otsikot: Kaikkia otsikoita maksuprosessin yhteydessä ei ole merkitty HTML-otsikkotasoina. (WCAG 1.3.1)

  • Tekstivastineet: Joidenkin visuaalisten elementtien tekstivastineissa on puutteita. (WCAG 1.1.1, 2.4.4, 2.5.3)

Elementtikohtaiset havainnot:

  • Toiminnot ja Kirjautunut käyttäjä -valikot: Työpöytä-formaatissa ko. valikoiden sulkeminen onnistuu ainoastaan ESC-painikkeella. (WCAG 1.3.1, 2.1.2, 4.1.2)

  • Notifikaatioelementit: Muun muassa sivujen ylälaitaan ilmestyvien notifikaatioelementtien ohjelmallinen rakenne ei välity ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 1.3.1, 2.4.4)

Sähköisten kirjeiden avaaminen

  • Sähköisiä kirjeitä toimitetaan PDF-muodossa, jotka voivat olla ei-saavutettavia. Olkaa hyvä ja tutustukaa alla olevaan huomautukseen kohtuuttomasta rasitteesta.

Tunnistettuja puutteita korjataan iteratiivisesti julkaisun jälkeen vuoden 2025 aikana.

Ei-saavutettava sisältö

Kohtuuton rasite

Digitaalisten kirjeiden ja niiden esikatselukuvien kohdalla OmaPosti palvelu tarjoaa kuluttajille kolmansien osapuolien tuottamaa sisältöä. Posti suosittelee sisällöntuottajille kirjeiden toteuttamista saavutettavilla tekniikoilla, mutta emme voi teknisesti taata saavutettavuutta tai muokata kirjeitä kirjesalaisuutta rikkomatta. Vastaanottajat voivat siis saada kirjeitä PDF-muodossa, joka ei ole saavutettava. Teknisistä ja lainsäädännöllisistä syistä Posti katsoo, ettei se välityspalvelun toteuttajana voi valitettavasti taata välitettävän sisällön saavutettavuutta.

OmaPosti itsepalvelukioskin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 27.6.2025.

Tämä saavutettavuusseloste koskee OmaPosti itsepalvelukioskia. Kioskilaitteet ovat julkisiin tiloihin kiinteästi asennettuja päätteitä kirjeiden ja pakettien lähettämiseen ja palauttamiseen. OmaPosti kioskia ei pidä sekoittaa Pakettiautomaattien itsepalvelupäätteisiin (kotimaan pakettipalvelut eivät kuulu Postin yleispalveluiden piiriin).

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä, mikäli huomaat ongelman, jota ei ole mainittu.

Käyttöliittymän yläosat ulottumattomissa Laitteen käyttäminen pyörätuolista käsin voi viedä näytön yläosaan sijoitetut toiminnallisuudet käyttäjän ulottumattomiin. Näitä ovat kielen vaihtamisen tai asiakaspalvelun videoyhteyden käynnistäminen. Videokeskustelussa pyörätuolissa istuja tai tavanomaista lyhyempi henkilö ei näy kuvassa. Suosittelemme toistaiseksi tästä ongelmasta kärsiviä asiakkaita asioimaan palvelupisteissämme tai puhelinpalvelussa.

Ei vaihtoehtoa visuaaliselle käyttöliittymälle Laite ei tällä hetkellä tarjoa vaikeasti näkövammaiselle tai sokealle henkilölle mitään tapaa käyttää palvelua. Suosittelemme toistaiseksi tästä ongelmasta kärsiviä asiakkaista asioimaan palvelupisteissämme tai puhelinpalvelussa.

Asiakastiedot.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 6.9.2023.

Tämä saavutettavuusseloste koskee palveluita osoitteessa asiakastiedot.posti.fi.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä, jos huomaat ongelman, jota ei ole mainittu. Mikäli tarvitset apua asiakastietojen päivittämisessä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Tekstin ja grafiikkojen havaitsemisen vaikeus Käytettyjen väriyhdistelmien (oranssi ja valkoinen) takia tekstin lukeminen ja kuvaajista selvän saaminen voi olla vaikeaa.

Sivujen navigaatio ja valikot poikkeavat Postin muista sivustoista Tämä sivusto käyttää muista Postin sivuista poikkeavaa navigaatiota, mikä voi aiheuttaa sekaannusta.

Valmistelemme tällä hetkellä uutta palvelua korvaamaan nykyisen asiakastiedot-järjestelmän. Odotamme uuden järjestelmän tulevan käyttöön vuoden 2024 alkupuolella, jolloin tässä mainitut ongelmat poistuvat.

Shop.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua shop.posti.fi ja on laadittu 21.09.2023.

Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila: Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen:

  • Tunnistimme puutteita kuvien tekstivastineissa käytettäessä avustavaa teknologiaa. (WCAG 1.1.1)

  • Tunnistimme puutteita päänavigaation rakenteessa käytettäessä avustavaa teknologiaa (WCAG 1.3.1)

  • Tunnistimme puutteita värien käytössä ja niiden kontrastissa. (WCAG 1.4.1 & WCAG 1.4.3)

  • Tunnistimme puutteita linkkien nimeämisissä (WCAG 2.4.4)

  • Tunnistimme puutteita sivuston komponenttien, kuten otsikoiden, nimeämisissä käytettäessä avustavaa teknologiaa. (WCAG 2.4.6)

  • Tunnistimme puutteita visuaalisesti piilotettujen elementtien merkitsemisessä sivustoa navigoitaessa näppäimistöllä. (WCAG 4.1.2)

Tunnistettuja saavutettavuuteen liittyviä puutteita pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussa shop.posti.fi? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi: saavutettavuus@posti.

Muuttoilmoitus-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 10.9.2020 ja päivitetty viimeksi 16.4.2021.

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten muuttoilmoitus-verkkopalvelussa noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Digi- ja väestötietovirasto sekä Posti. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujen kehityksessä. Palvelujen saavutettavuutta arvioidaan säännöllisesti osana suunnittelu- ja kehitystyötä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit(WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Vastaamme mahdollisimman pian tai viimeistään kahden viikon sisällä. Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella saavutettavuus(at)dvv.fi.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö www.saavutettavuusvaatimukset.fi saavutettavuus@traficom.fi puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

Sisällön saavutettavuus

  • Kaikkea sisältöä ei ole jäsennetty kuvaavilla otsikoilla, ja otsikkohierarkia ei ole johdonmukainen. (WCAG 2.4.6)

  • Kaikki linkkitekstit eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.4)

  • Kuvien sisältämää tietoa ei ole esitetty tekstivastineena. (WCAG 1.1.1)

  • Osa palvelun sisällön ymmärtämisestä ja hallitsemisesta perustuu vain yhteen aistihavaintoon. (WCAG 1.3.3. ja 1.4.1)

Visuaalisen ilmeen saavutettavuus

  • Kaikilla väriyhdistelmillä ei ole riittävää kontrastia. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)

  • Näppäimistökohdistin ei erotu visuaalisesti. (WCAG 2.4.7)

  • Rakenteen saavutettavuus

  • Navigaatio ei ole kaikilta osin selkeä. (WCAG 2.4.5. ja 3.2.3)

  • Sisällön lukemisjärjestys ja näppäimistökohdistimen askellusjärjestys ei ole kaikilta osin johdonmukainen. (WCAG 1.3.2 ja 2.4.3)

  • Verkkopalvelun lomakkeet eivät ole kaikille selkeitä ja saavutettavia. (WCAG 2.1.4, 3.2.4., 3.3.1, 3.3.2 ja 3.3.3)

Tekninen saavutettavuus

  • Verkkosivujen (ja sen erikielisten osien) kieltä ei ole merkitty. (WCAG 3.1.1 ja 3.1.2)

  • Verkkosivun semanttinen rakenne ei ole kaikilta osin oikein. (WCAG 1.3.1, 4.1.1 ja 4.1.2)

  • Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2020-2021 aikana.

  • Kaikki toiminnallisuus ei ole saavutettavissa näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1 ja 2.1.2)

  • Palvelu ei mukaudu kaikilta osin eri suurennoksille, näytöille, näytön orientaatioille ja tekstin sijoittelulle. (WCAG 1.3.4, 1.4.4, 1.4.10 ja 1.4.12)

  • Kaikki vihjesisältö (tooltips) ei ole hallittavissa. (WCAG 1.4.13)

  • Käyttöliittymäkomponentit ja lomakkeet eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti ymmärrettäviä. (WCAG 1.3.5., 2.4.5, 2.5.3, 3.3.2 ja 4.1.3)

Tunnistettuja saavutettavuuteen liittyviä puutteita pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti.

Kohtuuton rasite Seuraava sisältö ei ole saavutettavissa, koska siihen sovelletaan tilapäisesti lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 8 pykälässä tarkoitettua poikkeusta kohtuuttoman rasitteen vuoksi.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä Verkkopalvelussa on videosisältöjä, jotka eivät ole saavutettavia. Osasta videosisällöistä puuttuu tekstitys tai kuvailutulkkaus. Ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa verkkosivustolta.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Verkkosivuston saavutettavuutta on arvioinut kolmannen osapuolen (tai Digi- ja väestötietoviraston hankkima) saavutettavuusasiantuntija säännöllisesti osana suunnittelu- ja kehitysprosessia.