Skip to main content
Kysyntä kotimaisessa verkkokaupassa on kasvanut koronakevään aikana – Jääkö muutos pysyväksi?
5/4/2020

Kysyntä kotimaisessa verkkokaupassa on kasvanut koronakevään aikana – Jääkö muutos pysyväksi?

Kevään poikkeusolot ovat suosineet kotimaista verkkokauppaa, ja erityisesti ruoan ostamista verkosta. Toimiva verkkokauppa helpottaa arkea, ja sinne palataan myös jatkossa, uskoo Postin Ville Vasaramäki.

Ville Vasaramäki, Postin paketti- ja verkkokauppa -yksikkö

Koronaepidemia ja hallituksen asettamat rajoitteet ovat kutistaneet jokaisen suomalaisen elinpiiriä. Googlen tarjoaman, ihmisten liikkumisesta kertovan datan mukaan esimerkiksi kauppakeskusten ja ravintoloiden kävijämäärät ovat laskeneet alle puoleen normaalista, ja ruokakaupoissa tai apteekeissa asioi yli 20% vähemmän ihmisiä kuin ennen koronaa. Moni suomalainen on siirtynyt tekemään päivittäiset ostokset kotoa käsin verkkokaupan kautta. Posti esimerkiksi kertoi, että huhtikuun ensimmäisellä viikolla sen läpi kulki suomalaisiin koteihin yli miljoona pakettia. Myös Postin huhtikuussa teettämässä tutkimuksessa tarkastellaan koronakriisin vaikutusta verkkokauppaan. Maalis-huhtikuun vaihteessa kerättyä dataa on verrattu soveltuvilta osin vuonna 2019 teetetyn Suuren verkkokauppatutkimuksen dataan. Verkko-ostaminen on tutkimuksen mukaan kasvanut kaikissa ikäryhmissä. Suurinta kasvu on 18–34-vuotiaiden keskuudessa, joista 26% kertoi lisänneensä verkko-ostamista jonkin verran tai selvästi kriisin myötä. Myös joka kymmenes yli 50-vuotias kertoi siirtyneensä koronan myötä tekemään ostoksia verkossa aiempaa enemmän. Postin uutiskirjeestä saat aina ajankohtaista tietoa verkkokaupasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä.

Myynti kasvaa kotimaisessa verkkokaupassa

Markkinointitoimisto ToinenPHD:n tekemästä viikoittaisesta koronaseurannasta käy ilmi, että koronaepidemia on lisännyt erityisesti kotimaisten tuotteiden ostamista. Maalis-huhtikuussa kerätyssä aineistossa kotimaisten tuotteiden ostaminen oli kasvanut yli 30% edelliseen viiteen viikkoon verrattuna. Määrä on kasvanut jokaisella seurantaviikolla. Postilla pk-yritysten paketti- ja verkkokauppapalveluista vastaavana johtajana työskentelevän Ville Vasaramäen mukaan esimerkiksi uutiset Amazonin huimasta kasvusta antavat osaltaan vääristynyttä kuvaa verkkokauppatilanteesta. Tavaraa ei tilata pelkästään jättimäisiltä verkkokauppapelureilta. – Amazonin kasvu on peräisin pääosin heidän omilta kotimarkkinoiltaan Yhdysvalloista. Postin datassa näkyy selvästi nimenomaan kotimaisen verkkokaupan kasvu. Pientenkin suomalaisten toimijoiden verkkokauppa kasvaa tällä hetkellä voimakkaasti. Erityisesti urheiluvälineiden, vaatteiden ja kodin sisustamisen ja kalustamisen vähittäiskaupan sekä apteekkien toimitusten määrä on selkeästi kasvanut huhtikuussa 2020.

Ruoan verkkokaupalla näytönpaikka

ToinenPDH:n tekemän katsauksen perusteella räjähdysmäisesti kasvava tuoteryhmä on ruuan ostaminen verkkokaupasta. Keskon 30.4. julkaiseman tiedotteen mukaan ruoan verkkokaupan kasvu on joillain viikoilla ollut jopa 800 %. Tosin ToinenPHD:n raportin mukaan ensi kokeilujen jälkeen ruoan verkkokaupan kasvu on hidastunut. Kysynnän yhtäkkinen räjähtäminen on ruokatarvikkeita toimittaville kaupoille haaste, mutta Vasaramäki näkee tilanteessa myös mahdollisuuksia kiihdyttää ruuan verkkokaupan kehitystä. – Muuhun maailmaan verrattuna ruokaostosten tekeminen verkon kautta on kasvanut Suomessa tähän asti hitaasti. Nyt toimitusprosessien tehostamiselle saatiin todellinen kirittäjä. Paineen alla testatuista prosesseista voi hioutua timanttisia. Vasaramäen mukaan myös Postin ja ruuan verkkokauppaan valmistelleiden toimittajien välinen yhteistyö on saanut koronan myötä sysäyksen eteenpäin, ja tulevaisuuteen suunniteltuja käyttöönottoja on aikaistettu, jotta toimittajat pystyvät vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.

Miten verkkokauppa kehittyy poikkeustilan jälkeen?

Vasaramäki vertaa tämänhetkisiä Postin läpi kulkevia pakettivolyymeja joulusesonkiin. Vielä ei ole selvää, kuinka kauan eletään poikkeustilassa, mutta paluu normaaliin on edessä jossain vaiheessa. Vasaramäki ei kuitenkaan usko, että rajoitteiden purkamisen ja arjen normalisoitumisen myötä verkon kautta tapahtuva ostaminen tulee palaamaan samoihin lukuihin kuin ennen koronaa. Ihmiset ovat omaksuneet uusia arjen pyörittämisen tapoja, ja sopivimmat jäävät todennäköisesti käyttöön myös tulevaisuudessa. – Siirtymä kivijalasta verkkoon kiihtyy. Selkeitä voittajia ovat kotimaiset verkkokaupat ja ruuan verkkokauppa. Häviäjiä ovat ne yritykset, jotka eivät pysty sopeutumaan uuteen tilanteeseen. Kysynnän kasvun myötä myös tarjonta kasvaa, ja huonoja tuotteita tai palveluita tarjoavat yritykset kitkeytyvät pois nopeimmin.

Miten verkkokaupan tilanne kehittyy? Tilaa Postin uutiskirje, ja saat ajankohtaiset tiedot sähköpostiisi.