Näytä kaikki artikkelit

Korona opetti suomalaiset tilaamaan kotiin – Kotipaketin kasvu satoja prosentteja

Suomalaiset ovat olleet poikkeuksellisen ahkeria noutamaan pakettinsa automaateista tai noutopisteistä. Poikkeusaika käänsi kuitenkin kotiintoimitukset hurjaan kasvuun. Kotipaketin tarjoaminen veloituksetta moninkertaisti kasvua entisestään.

Poikkeusolot heittivät kaupanteon kerralla kivijalasta verkkoon. Datastamme selviää, että se siivitti myös kotiinkuljetukset valtavaan kasvuun. Verrattuna vastaavaan ajankohtaan edellisvuonna Kotipaketin volyymi kasvoi parhaimmillaan 339 prosenttia. Satojen prosenttien kasvu jatkui useita viikkoja. Kotipaketin kasvu alkoi viikoilla 11–12 ja kiihtyi entisestään viikolla 13. Yhteiskunta pysähtyi, verkkokaupat aloittivat kampanjat ja alennusmyynnit. Suurimmillaan kotipaketin volyymin kasvu oli viikolla 16.

Kotipaketin volyymin kehitys koronan aikana

Kuluttajat arvostavat verkkokaupassa nopeutta ja helppoutta, mikä selittää myös Kotipaketin kasvua poikkeustilanteessa. Turvallinen ja joustava toimitusvaihtoehto tuli poikkeusoloissa tarpeeseen, Postin Business Manager Juha T. Wallin kuvailee. – Samalla muokkasimme kotiintoimitukset poikkeustilanteeseen sopiviksi. Kuljettajamme eivät enää ottaneet kuittauksia, painoivat vain ovikelloa ja siirtyivät takavasemmalle, hän lisää. Kotipaketin toimitusväli on aamukahdeksasta iltayhdeksään, ja sillä tilaa mitä vain 35 kiloon asti. Juuri ennen koronapandemiaa otettiin käyttöön uusi varauskalenteri, josta asiakas voi valita toimitukselle kahden tunnin aikaikkunan. – Etätyöläiselle tämä on mainio vaihtoehto. Datamme valossa kasvu ei jää vain kevääseen, vaan syksyllä Kotipaketin volyymi on edelleen korkealla tasolla. Perustaso on noussut vähintään kymmeniä prosentteja. Etätyöt jatkuvat, ja ihmiset viettävät yhä paljon aikaa kotona, Wallin sanoo.

Ilmaiset toimitukset yli kymmenkertaistivat kasvua

Jos Kotipaketin kasvu oli kaikkiaan satoja prosentteja, kotiinkuljetukset veloituksetta tarjonneiden yritysten lähetysmäärät kasvoivat jopa tuhansia prosentteja. Postin Business Manager Mikko Veistelehto seurasi kehitystä neljän kotimaisen vaate- ja taloustarvikekauppiaan osalta. Ilmaisilla kotiintoimituksilla kauppiaat pystyivät Veistelehdon mukaan pidentämään Kotipaketin huippusesonkia. Ilmaiseen toimitukseen yhdistettynä volyymin kasvu oli yli kymmenkertainen, hetkellisesti jopa 5000 prosenttia.

Ilmaisen toimituksen vaikutus  kotipaketin volyymiin

– Kivijalasta kadonnutta kauppaa pystyttiin ilmaisilla toimituksilla kääntämään verkkokaupan voitoksi. Niiden lisäksi on tietysti oltava oikeat tuotteet ja riittävän houkuttelevat kampanjat, jotka selittävät kuvaajan piikkejä, Veistelehto kertoo. Osalla neljästä yrityksestä ilmainen toimitus oli sidottu ostoskorin kokoon. Veistelehto huomauttaa, että yksi yrityksistä ei juuri hyödyntänyt kotiintoimituksia ennen koronaa. Niistä tuli kivijalan liiketoimintaa korvaava tekijä, mikä selittää osittain suurta kasvuprosenttia. Ilmaisten toimitusten vaikutus ostopäätökseen on Veistelehdon mukaan ennen kaikkea psykologinen. Muutaman euron toimitusmaksu tuntuu hintavammalta kuin hieman kalliimpi tuote. Kun ilmaisen toimituksen linkittää ostoskorin kokoon, asiakkaan kannattavuutta saa hallittua paremmin. – Monet tuotteet hinnoitellaan juuri alle hintaportaan, jotta siihen valitaan jotain lisäksi. Asiakas ei välttämättä enää vertaile valitsemansa lisätuotteen hintaa niin tarkasti. Lisätuote tuntuu säästöltä, kun kuljetuksen saa veloituksetta.

Tulevaisuudessa entistä läpinäkyvämpää palvelua

Perinteisesti suomalaiset ovat noutaneet tilauksensa automaateista ja noutopisteistä, kun taas maailmalla kotiintoimitus valitaan huomattavasti useammin. Wallin uskoo, että poikkeusaikana kotiintoimituksen helppous ja toimivuus huomattiin. – Ehkä ennen on mietitty, milloin paketti oikein tulee tai tarvitseeko kotona päivystää koko päivän. Kotipaketin läpinäkyvyys ja luotettavuus ovat lisänneet sen käyttöä, ja nyt se on selvästi varteenotettava vaihtoehto, Wallin sanoo. Ensi vuoden alussa läpinäkyvyyttä lisätään entisestään. Kuljetuksen lähdettyä terminaalista toimituksen aikaikkuna tarkentuu puoleen tuntiin ja kuljetusta voi seurata älypuhelimen kautta karttasovellutuksella. Kun ajankohdan tietää entistä tarkemmin, voi hyvillä mielin lähteä käymään lähikaupassa tai ulkoiluttamassa koiraa. Jos yksikään aika ei sovi, voi esimerkiksi rivi- tai omakotitalossa asuva valita, että paketti jätetään oven taakse, tai toimituksen vaihtaa noudoksi automaatista tai noutopisteestä. – Ruokakuljetuksissa kuljetuksen seurantaa jo käytetään. Kuljettajat kertovat, että usein asiakas on heidän saapuessaan jo pihassa vastassa. Uskon, että digipalveluiden kehittäminen yhä läpinäkyvämmiksi tekee Kotipaketista jatkossakin merkittävän vaihtoehdon, Wallin sanoo.

Katso myös verkkokauppiaan muistilista,jonka avulla varaudumme tulevaan sesonkiin yhdessä. Tehdään tästä sesongista menestys!