Näytä kaikki artikkelit

Feelia kipusi suurimpien ruoan verkkokauppojen joukkoon kuukausissa

Pyhäntäläinen Feelia toimittaa kuumennusta vaille valmista kotiruokaa asiakkaan ovelle ympäri Suomen. B2B-asiakkaista se on laajentanut yhdeksi suurimmista kotimaisista ruuan kuluttajaverkkokaupoista.

Feelia on valmistanut esivalmistettua kotiruokaa kunnille, hoivayksiköille, ravintoloille ja kahviloille vuodesta 2007. Autoklaavimenetelmällä valmistettu vakuumipakattu ruoka säilyy jääkaapissa ilman säilöntäaineita jopa kuukausia. Verkkokaupan yritys avasi runsaat kolme vuotta sitten. Alkuun se oli kuitenkin suunnattu yritysasiakkaille, jotka kaipasivat helppoa tapaa tilata. – Jo ennen verkkokauppaa asiakkaiden tarpeita alettiin kartoittaa ja niiden pohjalta kehittää uusia konsepteja ja tuotteita. Tuotevalikoima on laajentunut valtavasti, mutta se perustuu yhä esivalmistettuun kotiruokaan, kertoo Feelian verkkokauppapäällikkö Josefiina Lahti.

Verkkokaupan uudistus muutti suuntaa

Lahti tuntee Feelian viime vuosien tarinan ensikätisesti. Kaksi vuotta sitten hän oli vielä yliopisto-opiskelija ja osallistui kurssille, jolla selvitettiin caseyritysten digitaaliseen liiketoimintaan liittyviä kysymyksiä. – Muotoilimme kurssilla Feelialle palvelun, jolla kuluttajat voivat tilata kuumennusta vaille valmista ruokaa kotiovelle. Esittelimme sen toimitusjohtaja Jukka Ojalalle, ja hieman myöhemmin päädyin Feelian palkkalistoille. Helmikuussa 2020 palvelu näki päivänvalon, kun Feelian verkkokauppa uudistui. Asiakas voi valita kahden, neljän tai kuuden hengen taloudelle mitoitetun viikon ruokalistan kertatilauksena tai jatkuvana palveluna. Verkkokaupasta voi tilata myös yksittäisiä aterioita kaikkialle Suomeen. Feelialla yllätyttiin siitä, miten nopeasti kuluttajat löysivät kaupan. Lanseeraus ei olisi voinut osua parempaan aikaan, sillä kuukausi myöhemmin korona kiihdytti ruoan verkkokauppaa entisestään. – Muutamassa kuukaudessa kasvoimme yhdeksi Suomen suurimmista ruoan verkkokaupoista. Yhdeksän kuukautta lanseerauksesta olimme myyneet yli miljoona annosta kotiruokaa. Tilauksia saattaa tulla päivässä saman verran, kuin mitä vanhassa verkkokaupassa myytiin kuukaudessa.

Kuluttajalähtöisyys kiihdyttämässä kasvua

Feelian vanha verkkokauppa oli tuotekeskeinen. Uudessa kaupassa alustaa vaihdettiin, ostoprosessi muotoiltiin kuluttajalle helpoksi ja ostamisen esteitä poistettiin. Ruoan verkkokauppa on tuore markkina, ja kuluttajat oli vakuutettava siitä, että palvelu istuu juuri heidän arkeensa. – Rakensimme verkkokaupan asiakkaan kokemuksen ympärille. Laajensimme valikoimaa, uusimme pakkauskokoja ja helpotimme ostopäätöstä informaatiolla, joka on ostohetkellä kuluttajalle kriittistä. Kaiken ydin ovat tyytyväiset asiakkaat, jotka suosittelevat meitä. Asiakkaan tuomista keskiöön Lahti suosittelee myös muille verkkokauppiaille. Keitä asiakkaani ovat ja mitä he tarvitsevat? Millaisia kysymyksiä ostoprosessin varrella saattaa herätä? – Ratkoo nämä kysymykset ja rakentaa verkkokaupan niin, ettei ostamisen esteitä tule. Tuotekärjen sijaan nostaisin arvo- ja tarvekeskeisyyttä. Lahti penää verkkokauppiailta rohkeutta tehdä muutoksia, sillä kasvua ei tule, jos askelia ei uskalla ottaa eteenpäin. – Nopeassa ja voimakkaassa kasvussa oli Feeliallekin haasteensa. Meidän oli tehtävä nopeita muutoksia toimintamalleihin. Oli luotettava visioon ja painettava sen suuntaan.

Vahvaa uskoa ruoan verkkokaupan kasvuun

Feelia toimittaa kotiruokaa ympäri Suomen. Valmistusmenetelmän ja vakuumipakkauksen ansiosta ruoka kestää lämpötilavaihteluita ja voidaan toimittaa kotiinkuljetuksella. Luotettava logistiikkakumppani on osa verkkokauppaprosessin onnistumista ja asiakaskokemusta. – Hyvin pakattuina Posti toimittaa ruokia kaikkialle Suomeen. Jos meidän täytyisi tukeutua kylmäketjulogistiikkaan, maanlaajuinen verkkokauppa ei olisi mahdollinen. Tämä on meille tärkeä teema, sillä haluamme olla saavutettavissa jokaiselle suomalaiselle. Alkuun verkkokauppa oli Feelian sivuliiketoiminto. Nyt tulevaisuudensuunnitelmat ovat selvät: kevään aikana verkkokauppa yhtiöitetään omaksi organisaatiokseen. – Uusi organisaatio keskittyy ruoan verkkokaupan kasvattamiseen. Jatkamme asiakaskokemuksen, logistiikkaprosessin ja koko toimitusketjun viilausta. Edelleen keskiössä ovat ostamisen helppous ja se, miten voimme helpottaa suomalaisten arkea.

Josefiina Lahti, Feelia

Josefiina Lahti toimii Feelian verkkokauppapäällikkönä.

Haluatko lukea lisää verkkokauppojen kasvutarinoita? Lue Muurlan verkkokaupan tarina.