Näytä kaikki artikkelit

Case Vaasan sairaanhoitopiiri - iPost vapauttaa aikaa toimistorutiineista hoitotyöhön

Vaasan keskussairaalassa tehdään vuodessa yli 33 000 toimenpidettä ja yli 1,3 miljoonaa tutkimusta. Poliklinikkakäyntejä kertyy vuosittain yli 270 000 ja vuodeosastohoitoa yli 104 000 päivää.

Potilaskäynteihin liittyvät kirjeet, kuten potilaskutsut ja -laskut Vaasan sairaanhoitopiiri hoitaa Postin iPost-palvelun avulla. Aineistot toimitetaan sähköisesti Postille tulostettaviksi, kuoritettaviksi ja postitettaviksi.

Case - Vaasan sairaanhoitopiiri

Vaasan sairaanhoitopiiri on käyttänyt iPostia potilaskutsujen lähettämiseen jo vuodesta 2009, jolloin palvelu otettiin käyttöön potilashallinnon järjestelmäuudistuksen yhteydessä. Myös potilaslaskut lähtevät sähköisesti iPostilla. Kesällä 2015 hyvä toimintatapa laajennettiin epikriisien eli potilaille sairaala- tai poliklinikkakäynnin jälkeen toimitettavien hoitotiivistelmien lähettämiseen.

- Säästämme huomattavasti aikaa ja työtä ja sitä kautta myös kustannuksia, kun kirjeiden manuaalinen käsittelytyö jää pois. Hoitajat saavat keskittyä ydintehtäviinsä, ja uskon, että samalla myös työn mielekkyys kasvaa, talouspäällikkö Lena Nystrand Vaasan sairaanhoitopiiristä kertoo.

Oma prosessi sähköiseksi

Potilaskirjeiden käsittelyn ulkoistaminen on helpottanut työtä ja yksinkertaistanut prosesseja. iPost on integroitu sairaanhoitopiirin potilashallintojärjestelmään, potilaskertomus- ja hoitotietojärjestelmään sekä potilaslaskutusjärjestelmään.

- Sihteerit, jotka kirjoittavat hoitotiivistelmät lääkärien sanelujen perusteella, voivat valita saman tien järjestelmästä lähetystavaksi iPostin ja lisätä vastaanottajiksi tarpeen mukaan potilaan lisäksi vaikka vakuutusyhtiön ja terveyskeskuksen. Samoin potilaskutsuihin tarvittavat erilaiset liitteet, kuten kartta sairaala-alueesta tai valmistautumisohje laboratorio- tai röntgentutkimukseen saadaan kirjeisiin mukaan suoraan järjestelmästä sähköisenä. Potilaskutsujen ja hoitotiivistelmien lähettäminen iPostilla helpottaa työtä, säästää huomattavasti aikaa ja yksinkertaistaa prosessia, IT-suunnittelija Gunilla Ingman kertoo.

Perinteisen paperikirjeen lisäksi viestit voidaan toimittaa vastaanottajille myös sähköisessä muodossa esimerkiksi OmaPostiin.

- Terveydenhuollon asiakkaat haluavat esimerkiksi laskunsa yhä pääasiassa paperilla. Paperilaskut myös säilyvät vaihtoehtona vielä pitkään, vaikka sähköiset palvelut yleistyvätkin. Oma osuutemme prosessista on kuitenkin nyt sähköinen riippumatta siitä, millä tavalla potilas haluaa kirjeensä vastaanottaa, Lena Nystrand sanoo.

Tukea organisaation toimintatavoille

Vaasan sairaanhoitopiirissä iPostiin ollaan vuosien kokemuksella tyytyväisiä.

- Meille toimittajan tärkein ominaisuus on luotettavuus. Palvelut ja ratkaisut tukevat myös oman toiminnan kehittämistä ja organisoimista. Isossa organisaatiossa pitää pystyä toimimaan hajautetusti, mutta silti yhdenmukaisesti ja tehokkaasti, ja säilyttämään samalla keskitetty näkymä ja ote kaikkeen mitä tapahtuu, Nystrand toteaa.

- Palvelu on toiminut koko ajan hyvin. Jos jotain kysymyksiä tai pulmia on ollut, apua on saanut HelpDeskistä aina nopeasti.