Näytä kaikki artikkelit

Kestävä pakkaus sujuvoittaa toimitusta – vältä pakkausvirheet näillä vinkeillä

Puutteellisesti pakatut verkkokauppatilaukset saattavat pahimmillaan mennä jakelussa rikki tai rikkoa muita tuotteita. Logistiikkakeskuksemme antaa vinkit oikeaoppiseen pakkaamiseen, joka säästää toimitusaikaa ja rahaa.

Lähetysten huolellinen pakkaaminen on verkkokauppiaan etu, sillä se varmistaa nopeat toimitusajat. Puutteellisen pakkaamisen takia toimitus saattaa myöhästyä tai tuote jopa rikkoutua. Postin lajittelu tapahtuu logistiikkakeskuksissa koneellisesti. Käsinlajittelua tehdään vähän, sillä volyymit ovat valtavat – vuonna 2020 Posti kuljetti 64 miljoonaa pakettia. – Lähetyksiin kohdistuu tavallisia käsittelyyn liittyviä rasituksia. Lähettäjä, kuljetusyhtiö ja vastaanottaja voittavat, kun tuote on pakattu huolellisesti, sillä se saadaan ajallaan ja ehjänä perille, Postin logistiikkakeskuksen suunnittelija Ilkka Laitinen tiivistää. Kuluttaja-asiakkaan ei tarvitse kysellä pakettinsa perään tai verkkokauppiaan pahimmassa tapauksessa maksaa hyvityksiä asiakkaan reklamaatiosta.

Täytä koko paketti, jotta sisältö ei jää vajaaksi

Pakkaamisen pahin yhdistelmä on Laitisen mukaan painava ja vajaasti täytetty sisältö. Hän antaa esimerkin: pahvilaatikossa on keilapallo, mutta ei mitään muuta pitämään palloa paikallaan. – Paketin painopiste vaihtelee, ja tuotteen ulkopakkaus tai muut jakelussa olevat lähetykset saattavat mennä rikki. Meille tällainen pakkaus on työturvallisuusriski, sillä jos se tulisi lajittelukoneesta vauhdilla alas, jälki olisi ikävää. Lähetys päätyy logistiikkakeskuksessa hukkaluisulle, jos sen pakkaus on rikki tai se on pakattu väärin. Siellä logistiikkakeskuksen työntekijät paikkaavat paketin toimitusprosessin kestävään kuntoon. – Tästä voi aiheutua toimitusaikaan päivän viive, ruuhkatilanteissa pidempikin. Korjaamme ulkopakkaukset ja rekisteröimme puutteellisen pakkauksen, ennen kuin se jatkaa matkaansa.

Pakkaa sisältöön nähden riittävän jämäkästi

Kaikki lähetykset on pakattava, mutta lähetyksen sisältö määrää, kuinka tukevasti. Tarvittaessa pakkausta voi vahvistaa teippaamalla ja pannoittamalla. – Riittävän tukevan ulkopakkausmateriaalin käyttö kannattaa silloinkin, kun tuote on myyntipakkauksessa. Tämä korostuu esimerkiksi kuluttajaelektroniikassa. Myyntipakkaus kannattaa suojata, jotta siihen ei tule kuljetuksesta pintajälkiä. Moni saattaa ajatella, että paketti on riittävän kestävä, kun se kestää oman painonsa ja liikkeensä. Linjastossa liikkuu kuitenkin muita lähetyksiä, ja lähetyksen pitää kestää myös niiden liikkeet ja paino. Kuljetuksen aikana paketit pakataan päällekkäin kuljetusalustoille. Riittävän jäykkä ulkopakkaus ja hyvin täytetty sisältö estävät pakettia painumasta. – Toki tämäkin riippuu tuotteesta. Verkkokaupasta tilattu pusero kulkeutuu muovipakkauksessakin kivuttomasti.

Valitse mahdollisimman tasainen ja siisti muoto

Lähetys kannattaa pakata tasaiseen pakettiin, sillä hankala muoto vaikeuttaa käsittelyä. Pakettiin jääneet liepeet ja ulokkeet saattavat vaikuttaa kuljetusmaksuun, jos ne kasvattavat lähetyksen mittatietoja. Terävät kulmat on suojattava niin hyvin, etteivät ne tule läpi pakkauksesta. – Täällä kulkee särmätavaraa, kuten metallia, lasia ja muovia. Vaikkapa veitset tai vannesahan terät eivät missään tilanteessa saa purkautua pakkauksestaan. Verkkokaupan ympäristövaikutuksista puhutaan paljon, ja toimijat etsivät jatkuvasti tapoja tehdä osto- ja toimitusprosessista entistä ekologisempaa. Laitinen kuitenkin huomauttaa, että toimituksen näkökulmasta vähempi pakkausmateriaali ei ole aina parempi. – Ekologisuus ei tässä tapauksessa tarkoita sitä, että pakkausmateriaalia pitäisi olla mahdollisimman vähän. Rikkoutuneen pakkauksen takia reklamoitujen tuotteiden kuljettaminen ees taas vasta onkin epäekologista ja tulee kauppiaalle kalliiksi.

Pakkaajan muistilista

1. Pakkaa jokainen tuote ulkopakkaukseen. Vaikka tuote olisi myyntipakkauksessa, se kannattaa suojata pakkausmateriaalilla. 2. Helpota lähetyksen käsittelyä välttämällä hankalan muotoisia paketteja. Pakkaa terävät esineet tai kulmat niin, etteivät ne kosketa pakkauksen reunaa. 3. Valitse lähetyksen painoon nähden riittävän jämäkkä pakkausmateriaali ja käytä esimerkiksi teippiä tai sidontapantoja sulkemiseen ja tukemiseen. 4. Varmista, että pakkaus kestää 4–5 kertaa oman painonsa ja siten lähetysten kasaamisen päällekkäin. 5. Täytä paketin sisältö esimerkiksi paperilla tai muovilla, jotta tuote ei pääse liikkumaan matkan aikana pakkauksen sisällä. Tutustu pakkausohjeisiin