Skip to main content
Menestyneiden verkkokauppojen kaava on syytä kopioida
4/15/2020

Menestyneiden verkkokauppojen kaava on syytä kopioida

Menestyneet verkkokaupat ovat jo vuosia käyttäneet myynnin kasvattamiseksi suoratoimitusta, jossa tavara liikkuu valmistajalta suoraan asiakkaalle.

Suoratoimituksen hienous piilee siinä, verkkokaupat pystyvät tarjoamaan suuremman tuotevalikoiman, mutta ne eivät todellisuudessa omista eivätkä edes käsittele tuotteita. Valikoiman laajentaminen lisää verkkokaupan myyntiä, mutta varastoon ei sitoudu omia pääomia. Esimerkiksi elektroniikkatuotteissa, vaatteissa, koruissa ja kengissä erilaisia malleja on lähes loputtomasti.

- Koska verkkokauppias ei ole ostanut tuotetta varastoonsa, siitä ei ole syntynyt mitään kuluja eikä sitä kautta riskiäkään, sanoo Postin verkkokaupan ja toimitusketjujen asiantuntija Kari Nykänen.

- Vaatteita myyvässä verkkokaupassa suoratoimitus voi helpottaa hajakokojen hallintaa. Vähemmän suositut kootkin saa valikoimaan ilman riskiä, hän jatkaa.

Suoratoimitusten suosio kasvaa

Suoratoimitukset ovat Suomessakin nopeasti leviävä verkkokaupan myyntimalli. Siinä verkkokauppa tarjoaa tavarantoimittajille myyntikanavan ja toimii itse jälleenmyyjänä samalla kaavalla kuin kivijalkakaupassa.

Postin suoratoimituspalveluun on liittynyt maahantuojia ja valmistajia, joiden tuotteet verkkokauppa voi lisätä valikoimaansa Postin tietojärjestelmiä hyödyntämällä. Nykänen kertoo, että mallissa on mietitty koko tilaus- ja toimitusketju valmiiksi. Verkkokauppiaalle välittyvät tavarantoimittajan saatavuus- ja tuotetiedot sekä toimitusvahvistuksen kautta myös lähetyksen seurannan tiedot.

- Jos jokainen toimija lähtisi miettimään näitä, niin jo it-kulut tulisivat hyvin kalliiksi.

Viidennes lisää myyntiä

Suoratoimitus on hyvä vaihtoehto erityisesti tuotteille, jotka ovat isoja ja hankalasti varastoitavia. Myös arvokkaille tavaroille suoratoimitus sopii.

- Tavarankuljettaminen on aina kustannus. Kun yksi välikäsi jää pois, tulee kuljettaminen halvemmaksi. Yksikään verkkokauppias ei myöskään halua arvokkaita tuotteita varastoonsa seisomaan, Nykänen sanoo.

Postin arvion mukaan suoratoimitus voi lisätä myyntiä jopa 20 prosenttia. Nykäsen mukaan arvio perustuu laskelmaan, jossa valikoimaa kasvattamalla kysyntä kasvaa ja myynti lisääntyy.

- Karrikoidusti voidaan sanoa, että jos valikoimassa on sata tuotenimikettä, uudet sata tuotenimikettä lisäävät myyntiä 20 prosenttia.

Lataa käytännön vinkit suoratoimituksiin tai syvenny aiheeseen lukemalla suoratoimitusten hyödyistä.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.