Näytä kaikki artikkelit

IP-Agency Finlandin Euroopan-valloitus etenee verkkokauppa kerrallaan

Verkkokaupassa esteet kansainvälistymiselle ovat lopulta pienet. Sen osoittaa IP-Agency Finland, joka on kotimaisen Hobbyboxin jälkeen avannut verkkokauppoja Ruotsin ja Euroopan markkinoille.

IP Agencyn Euroopan valloitus verkkokauppa kerrallaan

Kun IP-Agency Finlandin toimitusjohtaja Jouki Puurtinen tuli taloon vuonna 2015, firmassa työskenteli neljä ihmistä. Puurtisen isän ja sedän perustama yritys oli tehnyt urheilu- ja vapaa-ajantuotteiden tukkukauppaa Suomen isoimmille keskusliikkeille vuodesta 1997. Varastot olivat täynnä tavaraa jälleenmyyjille, mistä saatiinkin idea: tukkukaupan rinnalla voitaisiin kokeilla, ostaisivatko kuluttajat yrityksen suunnittelemia ja valmistuttamia tuotteita suoraan verkosta. – Vuonna 2016 lähdimme testaamaan verkkokauppaa ja avasimme Hobbybox.fin. Vuotta myöhemmin meillä oli verkkokauppojen kehittämiseen ja digitaaliseen markkinointiin keskittyvä pestikin, Puurtinen kertoo.

Ensin Suomeen ja Ruotsiin, sitten Eurooppaan

Hobbyboxin kuntoilun, urheilun ja vapaa-ajan välineet menivät kotimaassa hyvin kaupaksi, mikä rohkaisi uuteen aluevalloitukseen. Vuotta myöhemmin IP-Agency Finland hyppäsi Ruotsin markkinoille ja avasi Hobbyhallen.se-kaupan. – Logistiikkakumppanina Posti tarjosi helpon tavan kokeilla kansainvälistä verkkokauppaa. Saimme hyvät työkalut ja kilpailukykyisesti hinnoitellun logistisen mallin, jolla lähteä testaamaan Ruotsin markkinaa. Alkuvaiheessa on kaiken A ja O, että pääsee helposti liikkeelle, Puurtinen sanoo. Hobbybox ja Hobbyhallen ovat laajan valikoiman verkkokauppoja. Siksi Euroopan-valloitusta kokeiltiin ensin yhteen brändiin keskittyvällä verkkokaupalla, aitracknordic.comilla, joka avasi virtuaaliset ovensa vuonna 2018. Hyvät kokemukset johtivat vielä viime vuonna niin ikään Euroopan markkinoilla toimivan nordicprostore.comin perustamiseen. – Homma eteni tosi vauhdilla. Verkkokaupat menestyivät Suomessa ja Ruotsissa niin hyvin ja kansainvälistyminen sujui kivuttomasti, joten mietimme, miksi jäädä vain siihen.

Motivoitunut tiimi ja hyvät järjestelmät pitävät pakan kasassa

Usean verkkokaupan pyörittäminen vaatii Puurtisen mukaan osaavan ja motivoituneen tiimin ja toimivat järjestelmät. IP-Agencyn palkkalistoilla on jo yli 20 ihmistä, ja markkinointi, brändäys, sisällöntuotanto, asiakaspalvelu ja varaston pyörittäminen hoituvat omassa talossa. Kun tukitoiminnot, kuten logistiikka, järjestyvät kivuttomasti, edullisesti ja keskitetysti, tiimi pystyy keskittymään olennaiseen. Kasvun taustalla on Puurtisen mielestä suoraviivainen tapa tehdä, testata ja mitata sekä sen jälkeen joko lopettaa tai skaalata. – Olemme ehtineet kokeilla montaa eri juttua. Ajatuksemme verkkokaupasta ei tavallaan ole muuttunut, mutta tapamme tehdä on kirkastunut vuosien varrella. Yritys on eittämättä yksi koronapandemian voittajista: sekä verkkokaupan kysyntä että urheilu- ja vapaa-ajantuotteiden menekki on kasvanut. – Viime vuosien kova kasvu on varmasti aiheuttanut joitakin pullonkauloja logistiikassa, markkinoinnissa ja tuotehallinnassa, mutta toisaalta se on opettanut luottamaan omaan tekemiseen, lisäämään riskitasoa ja painamaan kaasua, Puurtinen pohtii.

IP-Agency Finlandin toimitusjohtaja Jouki Puurtinen

IP-Agency Finlandin toimitusjohtaja Jouki Puurtinen.

Avoimella ja nälkäisellä yrityskulttuurilla eturintamaan

Verkkokauppiaana Puurtisen yksi tärkeimpiä havaintoja on se, miten pieniä verkkokaupan esteet ovat etenkin EU:n sisällä. Rajat ylittävä kauppa on jo lähtökohta, ja markkinointikanavat, kuten Google ja Facebook, ovat kansainvälisiä. – Palveluntarjoajat tuovat jatkuvasti uusia ratkaisuja kansainväliseen kauppaan. Kunhan kieliversiot ja kansainväliset maksutavat ovat kaupassa kunnossa, voi alkaa myydä. On jopa hieman yllättävää, ettei odottamattomia esteitä ole tullut. Viime vuosina IP-Agency Finland on tehnyt onnistuneen liiketoiminnan suunnanmuutoksen ja kasvattanut henkilöstöään. Samalla on luotu avointa ja nälkäistä yrityskulttuuria. Helmikuussa pohjoismainen verkkokauppakonserni BHG Group osti yrityksestä 51 prosenttia. – Kaupan ansiosta pääsemme yhä leveämmillä hartioilla ja aiempaa paremmilla resursseilla skaalaamaan Euroopan-valloitustamme. Puurtinen haluaa jatkossakin pysyä eturintamassa vauhdilla muuttuvassa markkinassa, kehittää omia brändejä ja kasvattaa mittakaavaa. Tavoitteisiin päästään ennakkoluulottomalla testauksella ja tulosten analysoinnilla, kuten ennenkin. – Haluamme olla Pohjoismaiden ja Euroopan johtava direct to consumer -verkkokauppa ja bränditalo valituissa tuoteryhmissä. Omat verkkokaupat ovat ykkönen, mutta myös markkinapaikat, kuten Amazon, eBay ja CDON.com, ovat tärkeitä. Unohtamatta tietenkään tukkuasiakkaitamme.

Houkutteleeko rajat ylittävä verkkokauppa ja kansainvälistyminen? Nappaa tästä parhaat eväät, joilla saat paketit maailmalle.