Verkkokaupan toimitustavat ja markkinointimateriaalit

Verkkokauppias, olemme tehneet sinulle valmiin materiaalipaketin eri toimitustapojen esittelemiseen. Postin toimitustapojen näkyminen yhdenmukaisella tavalla parantaa asiakkaan ostokokemusta. Näiden ohjeiden avulla voit päivittää toimitustapoihin liittyvät tiedot omille verkkosivuillesi ja käyttää aineistoja omassa mainonnassasi. Näin kuluttajat löytävät suosimansa toimitukset selkeämmin.

Postin logo ja kuvakkeet

Käytä Postin logoa, kun tarjoat Postin toimitus- tai maksutapoja verkkokaupassasi. Logon lisäksi voit käyttää myös palvelujamme kuvaavia kuvakkeita.

Markkinointimateriaalit verkkokauppiaille

Valmiilla markkinointimateriaaleilla viestit asiakkaillesi helposti, että heidän suosikkitoimitustapansa ovat käytössä verkkokaupassasi.

Lataa tästä markkinointiaineistot ja ohje niiden käyttöön.
Paketti sisältää muokattavat bannerit seuraavista:

  • Postin toimitukset alkaen x,xx € (hinnan voit määritellä asiakkaillesi itse)
  • Ilmastoystävälliset kuljetukset
  • Toimitus pakettiautomaattiin
  • Paketin ohjaus
  • Kotiinkuljetus (lisänä myymäläjulistepohja)

Näin saat Postin noutopisteet verkkokaupan toimitustavaksi

Postin noutopisteitä ovat Postin automaatit ja postit myymälöissä, marketeissa ja kioskeissa. Verkosto kattaa lähes 2000 noutopistettä kautta maan ja se kasvaa nopeasti erityisesti myymälöihin, yritysten toimitiloihin ja asuinkerrostaloihin sijoitetuilla automaateilla.
Jotta verkkokaupassasi on aina ajantasaisin lista käytössä olevista noutopisteistä ja voit käyttää uusimpia verkkokaupoille tarjoamiamme palveluita, kuten Fast track ja viikonlopputoimitukset, käytäthän noutopisteiden hakuun Postin Location Service -rajapintaa.

Näin kerrot Postin toimitustavoista ja palveluista verkkokaupassasi

Seuraavien tekstien avulla kerrot helposti ja yksiselitteisesti Postin eri toimitustavoista verkkokaupassasi. Kursivoitu teksti on ohje sinulle - älä siirrä sitä verkkokauppaasi.

Noudettavat lähetykset

Nouto Postin automaatista

Nouda tilauksesi valitsemastasi automaatista. Saat ohjeet noutamiseen tekstiviestillä paketin saapuessa. Paketti on ilmastoystävällinen Posti Green-lähetys. Katso automaattien sijainti.

Postin tiheä verkosto ja myymälöiden sekä kauppakeskusten pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa automaatista silloin kun se itselle parhaiten sopii. Lähin automaatti voi olla omassa taloyhtiössäsi. Tällöin saat pakettisi oman kerrostalon aulaan normaalin postipaketin hinnalla eli ei lisämaksua kotiinkuljetuksesta.

Katso video: Paketin noutaminen automaatilta

Puuttuuko taloyhtiöltäsi Smartpost-automaatti? Lue lisää.

Käyttämäsi Postin tuote: Postipaketti

Nouto postista

Nouda tilauksesi valitsemastasi postista. Saat ohjeet noutamiseen tekstiviestillä paketin saapuessa. Paketti on ilmastoystävällinen Posti Green-lähetys. Katso postien sijainti.

Postin tiheä verkosto ja myymälöiden sekä kauppakeskusten pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa läheltä silloin kun se itselle parhaiten sopii.

Käyttämäsi Postin tuote: Postipaketti.

Nouto myymälästä

Verkkokaupan oma kuvaus

Käyttämäsi Postin tuote: Posti Express Paketti - esim. varastoltasi myymälään

Vastaanottajalle toimitettavat lähetykset

Toimitus päiväpostin mukana

Posti tuo tilauksesi haluamaasi osoitteeseen. Lähetys jaetaan ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä postilaatikkoon/-luukkuun tai lähimpään postiin, jos se on liian kookas.

Käyttämäsi Postin tuote: Pikkupaketti, Kirje tai Pienlähetys

  • Suosittelemme tarjoamaan tämän vaihtoehdon asiakkaan ruksattavaksi ostoskoriin yhdessä esim. nouto postin automaatista -vaihtoehdon kanssa.
  • Näin asiakas antaa luvan lähettää paketin kotiosoitteeseen, jos paketti on pienikokoinen (max. 35,3 x 25 x 3 cm).
  • Suositus toimitustapatekstiin lisättäväksi on tällöin: [ ] Paketin saa lähettää kotiini postiluukkuun, mikäli se on mitoiltaan tarpeeksi pienikokoinen.

Postin kotiinkuljetus

Posti tuo tilauksesi haluamaasi osoitteeseen ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä, ja soittaa ja sopii kanssasi sopivimman toimitusajankohdan.

Käyttämäsi Postin tuote: Posti Kotipaketti, Express-rahti illaksi tai Rahti kotijakeluna

  • Rahtituotteisiin mahdollisia lisäpalveluita ovat Asennus, Kuljetuskierrätykseen ja Purku kuljetuspakkauksesta.
asennuspalvelu

Asennuspalvelut

Asennus kodinkoneille ja -elektroniikalle: Laite toimitetaan kotiin sisään kannettuna ja asennetaan käyttövalmiiksi. Viemme pakkausmateriaalit asianmukaiseen kierrätykseen. Asennuksiin eivät kuulu kalustemuutokset tai rakennevahvistukset, muutokset antenni-tai sähköverkossa, putkistossa tai viemäreissä.

Huonekaluille: Tuote asennetaan käyttökuntoon, esimerkiksi sohvan kokoaminen tai jalkojen kiinnitys sänkyyn. Kevyt asennus kestää max. 15 min.

Muista: Asennuspalvelut ovat kotitalousvähennyskelpoista työtä!

Lue lisää laiteasennuspalveluista

kierrätys

Kuljetus kierrätykseen

Kun uusi laite tuodaan, vanha vastaava viedään asianmukaiseen kierrätykseen.

Purku kuljetuspakkauksesta

Lähetys puretaan kuljetusalustalta. Pakkausmateriaalit kuljetetaan pois ja hävitetään asianmukaisesti. Vältyt suurien pakkausjätteiden kuljetukselta.

Toimitus kotipihalle

Posti kuljettaa tilauksesi haluamaasi osoitteeseen työpäivän aikana. Toimitus ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä. Rahdistamme soitetaan ja sovimme toimitusajankohdan.

Käyttämäsi Postin tuote: Rahti ja jakelu yksityishenkilölle tai Posti Express-paketti ja luovutus ilman kuittausta

Postin toimitus työpaikalle

Tee tilaus klo xx mennessä. Posti tuo tilauksesi haluamaasi osoitteeseen ilmastoystävällisenä Posti Green-lähetyksenä seuraavana arkipäivänä klo 16 mennessä /  jo tilauspäivänä klo 16 mennessä /  seuraavana aamuna klo 9 mennessä.

Ennakkoilmoitusta ei ole. Mikäli et ole paikalla, tilauksesi on noudettavissa saapumisilmoituksessa kerrotusta paikasta. Ota henkilöllisyystodistus mukaan.

Käyttämäsi Postin tuote: Posti Express-paketti
Huom: Kellonaika xxx ja asiakkaallesi lupaama toimitusaika riippuu verkkokaupan omasta prosessista ja valituista lisäpalveluista.

Toimitusvaihtoehdot kansainväliseen verkkokauppaan

Kansainvälinen postipaketti

Nouda tilaamasi tuotteet postista. Ota henkilöllisyystodistus mukaan.

Käyttämäsi Postin tuote: Priority-paketti

Kansainvälinen pikapaketti

Lähetykset toimitetaan vastaanottajan osoitteeseen, kun mahdollinen tuontitullaus on tehty.

Käyttämäsi Postin tuote: EMS

Paketti Eurooppaan

Toimitukset kotiin tai noutopisteestä noudettavaksi, maasta riippuen. Myös lauantaisin. Saat tekstiviestin paketin saapumisesta.

Käyttämäsi Postin tuote: Parcel Connect

 

Toimitustapavaihtoehtojen näyttäminen verkkokaupan käyttöliittymässä

Toimitustapavaihtoehdot voidaan esittää verkkokaupan käyttöliittymässä esimerkiksi alasvetovalikkona tai valintanapeilla. Yleensä toimitustapa valitaan ostoskorissa.

Lue lisää Postin pakettipalvelujen integroimisesta suoraan verkkokauppaasi.

Verkkokauppalähetysten palautukset Suomessa

Asiakaspalautus-palvelua käytetään verkkokaupassa tuotepalautusten tekemiseen kauppiaan laskuun. Kuluttaja voi palauttaa pakkaamansa tuotteet joko automaatin tai postin kautta verkkokaupan määrittämään osoitteeseen, kun olet tehnyt kanssamme Asiakaspalautussopimuksen. Posti laskuttaa sinulta palautuvan lähetyksen kuljettamisen.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen:

Palautukset

Voit palauttaa tilauksesi veloituksetta postin kautta. Pakkaa lähetys huolellisesti.

Palauttaminen Helposti-koodilla

Tilaa palautuskoodi osoitteessa posti.fi/palautapaketti syöttämällä lähetystunnus (JJFI-alkuinen koodi). Palauta paketti mihin tahnsa Postin automaattiin tai postiin saamasi ohjeen mukaan.

Palauttaminen ilman Helposti-koodia

Voit palauttaa lähetyksen postin palvelupisteen kautta.

Kiinnitä lähetyksen päälle meiltä saamasi Asiakaspalautus-osoitekortti tai kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja vie lähetys postiin.

Palauttaminen postin kirjelaatikkoon

Kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja palautusosoitteemme:

Oy Yritys Ab
ASIAKASPALAUTUS
Katuosoite 1
00000 Kaupunki

Lisätietoa, minimi- ja maksimimitat

Verkkokauppalähetysten palautukset ulkomailta

Kansainvälisen palautussopimuksen (ERS) tehnyt verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen maksuttoman palautuksen ulkomailta Suomeen. Palautus voidaan jättää palauttajan lähipostiin ulkomailla. Palautuksen postimaksu laskutetaan palautusopimuksen tehneeltä suomalaiselta verkkokaupalta.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen ulkomailta:

Palauttaminen ulkomailta

Voit palauttaa tilauksesi postin kautta. Sovi palauttamisesta asiakaspalvelumme kanssa ja pyydä osoitekortti palautukselle. Pakkaa lähetys huolellisesti ja kiinnitä saamasi osoitekortti paketin päälle. Sen jälkeen voit jättää paketin lähimpään postiin.

Erikoistapaukset

Mikäli kuluttajan valitsema toimitustapa ei sovi tuotteen lähettämiseen, suosittelemme lisäämään verkkokaupan yleisiin toimitusehtoihin esimerkiksi:

  • Pidätämme oikeuden lähettää pienet lähetykset kirjeenä kotiin.
  • Pidätämme oikeuden lähettää pakettiautomaatin maksimimittoja suuremmat lähetykset postiin.

Lähetysten seuranta

Tilausvahvistuksessa asiakkaalle kannattaa kertoa, että paketin kulkua voi seurata Postin lähetystunnuksella. Esimerkkiteksti:

Kun annat sähköpostiosoitteen tilauksen yhteydessä, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen ja lähetystunnuksen. Voit seurata lähetystä verkkosivuilla posti.fi/lahetystenseuranta tai Postin mobiilisovelluksella.

 

Paketin ohjaaminen noutopisteeseen

Kerro paketin ohjaamisesta asiakkaille, jos verkkokaupassasi ei ole noutopisteiden valintamahdollisuutta. Näin asiakkaasi voi itse valita, mistä postista tai pakettiautomaatista hän haluaa noutaa pakettinsa.

Voit itse valita mieluisimman noutopaikan paketillesi. Noutopisteen valinta on maksuton palvelu. Valitse haluamasi posti tai pakettiautomaatti täältä.

Postin mobiilisovellus

Postin mobiilisovelluksella asiakkaasi saa käyttöönsä automaattisen lähetysten seurannan. Aktivoimalla oman matkapuhelinnumeronsa sovelluksessa hän saa automaattisesti tiedon lähetyksistä ilman lähetystunnusten syöttämistä. Sovellus kertoo myös tiedot saapuvan lähetyksen koosta, ajasta ja paikasta sekä ohjaa oikeaan noutopaikkaan kartan avulla. Näin kerrot kätevästä palvelusta verkkokaupassasi:

Ota Postin mobiilisovellus käyttöön. Valitse sovelluksessa ostoksillesi sopivin noutopaikka ja seuraa lähetystäsi.

Lataa OmaPosti-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta.

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Play-kaupasta