Verkkokaupan toimitustavat ja markkinointimateriaalit

Verkkokauppias, olemme tehneet sinulle valmiin materiaalipaketin eri toimitustapojen esittelemiseen. Postin toimitustapojen näkyminen yhdenmukaisella tavalla parantaa asiakkaan ostokokemusta. Näiden ohjeiden avulla voit päivittää toimitustapoihin liittyvät tiedot omille verkkosivuillesi ja käyttää aineistoja omassa mainonnassasi. Näin kuluttajat löytävät suosimansa toimitukset selkeämmin.

Näin saat Postin noutopisteet verkkokaupan toimitustavaksi

Postin noutopisteitä ovat Postin automaatit ja postit myymälöissä, marketeissa ja kioskeissa. Verkosto kattaa lähes 2000 noutopistettä kautta maan ja se kasvaa nopeasti erityisesti myymälöihin, yritysten toimitiloihin ja asuinkerrostaloihin sijoitetuilla automaateilla. Jotta verkkokaupassasi on aina ajantasaisin lista käytössä olevista noutopisteistä ja voit käyttää uusimpia verkkokaupoille tarjoamiamme palveluita, kuten Fast track ja viikonlopputoimitukset, käytäthän noutopisteiden hakuun Postin Location Service -rajapintaa.

 

Näin kerrot Postin toimitustavoista ja palveluista verkkokaupassasi

Seuraavien tekstien avulla kerrot helposti ja yksiselitteisesti Postin eri toimitustavoista verkkokaupassasi.

Mikäli kuluttajan valitsema toimitustapa ei sovi tuotteen lähettämiseen, suosittelemme lisäämään verkkokaupan yleisiin toimitusehtoihin esimerkiksi:

  • Pidätämme oikeuden lähettää pienet lähetykset kirjeenä kotiin.
  • Pidätämme oikeuden lähettää pakettiautomaatin maksimimittoja suuremmat lähetykset postiin.

Käytä Postin logoa, kun tarjoat Postin toimitus- tai maksutapoja verkkokaupassasi. Logon lisäksi voit käyttää myös palvelujamme kuvaavia kuvakkeita.

Toimitustapavaihtoehtojen näyttäminen verkkokaupan käyttöliittymässä

Toimitustapavaihtoehdot voidaan esittää verkkokaupan käyttöliittymässä esimerkiksi alasvetovalikkona tai valintanapeilla. Yleensä toimitustapa valitaan ostoskorissa.

Lue lisää Postin pakettipalvelujen integroimisesta suoraan verkkokauppaasi.

toimitustavat verkkokaupan ostoskorissa

Markkinointimateriaalit verkkokauppiaille

Valmiilla markkinointimateriaaleilla viestit asiakkaillesi helposti, että heidän suosikkitoimitustapansa ovat käytössä verkkokaupassasi.

Lataa tästä markkinointiaineistot ja ohje niiden käyttöön.
Paketti sisältää muokattavat bannerit seuraavista:

  • Postin toimitukset alkaen x,xx € (hinnan voit määritellä asiakkaillesi itse)
  • Ilmastoystävälliset kuljetukset
  • Toimitus pakettiautomaattiin
  • Paketin ohjaus
  • Kotiinkuljetus (lisänä myymäläjulistepohja)

Verkkokauppalähetysten palautukset Suomessa

Asiakaspalautus-palvelua käytetään verkkokaupassa tuotepalautusten tekemiseen kauppiaan laskuun. Kuluttaja voi palauttaa pakkaamansa tuotteet joko automaatin tai postin kautta verkkokaupan määrittämään osoitteeseen, kun olet tehnyt kanssamme Asiakaspalautussopimuksen. Posti laskuttaa sinulta palautuvan lähetyksen kuljettamisen.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen:

Palautukset

Voit palauttaa tilauksesi veloituksetta postin kautta. Pakkaa lähetys huolellisesti.

Palauttaminen Helposti-koodilla

Tilaa palautuskoodi osoitteessa posti.fi/palautapaketti syöttämällä lähetystunnus (JJFI-alkuinen koodi). Palauta paketti mihin tahnsa Postin automaattiin tai postiin saamasi ohjeen mukaan.

Palauttaminen ilman Helposti-koodia

Voit palauttaa lähetyksen postin palvelupisteen kautta.

Kiinnitä lähetyksen päälle meiltä saamasi Asiakaspalautus-osoitekortti tai kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja vie lähetys postiin.

Palauttaminen postin kirjelaatikkoon

Kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja palautusosoitteemme:

Oy Yritys Ab
ASIAKASPALAUTUS
Katuosoite 1
00000 Kaupunki

Lisätietoa, minimi- ja maksimimitat

Verkkokauppalähetysten palautukset ulkomailta

Kansainvälisen palautussopimuksen (ERS) tehnyt verkkokauppa voi tarjota asiakkailleen maksuttoman palautuksen ulkomailta Suomeen. Palautus voidaan jättää palauttajan lähipostiin ulkomailla. Palautuksen postimaksu laskutetaan palautusopimuksen tehneeltä suomalaiselta verkkokaupalta.

Palautuksen asiakasohje, kun verkkokauppa maksaa palautuksen ulkomailta:

Palauttaminen ulkomailta

Voit palauttaa tilauksesi postin kautta. Sovi palauttamisesta asiakaspalvelumme kanssa ja pyydä osoitekortti palautukselle. Pakkaa lähetys huolellisesti ja kiinnitä saamasi osoitekortti paketin päälle. Sen jälkeen voit jättää paketin lähimpään postiin.

Erikoistapaukset

Lähetysten seuranta

Tilausvahvistuksessa asiakkaalle kannattaa kertoa, että paketin kulkua voi seurata Postin lähetystunnuksella. Esimerkkiteksti:

Kun annat sähköpostiosoitteen tilauksen yhteydessä, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen ja lähetystunnuksen. Voit seurata lähetystä verkkosivuilla posti.fi/lahetystenseuranta tai Postin mobiilisovelluksella.

 

Paketin ohjaaminen noutopisteeseen

Kerro paketin ohjaamisesta asiakkaille, jos verkkokaupassasi ei ole noutopisteiden valintamahdollisuutta. Näin asiakkaasi voi itse valita, mistä postista tai pakettiautomaatista hän haluaa noutaa pakettinsa.

Voit itse valita mieluisimman noutopaikan paketillesi. Noutopisteen valinta on maksuton palvelu. Valitse haluamasi posti tai pakettiautomaatti täältä.

Postin mobiilisovellus

Postin mobiilisovelluksella asiakkaasi saa käyttöönsä automaattisen lähetysten seurannan. Aktivoimalla oman matkapuhelinnumeronsa sovelluksessa hän saa automaattisesti tiedon lähetyksistä ilman lähetystunnusten syöttämistä. Sovellus kertoo myös tiedot saapuvan lähetyksen koosta, ajasta ja paikasta sekä ohjaa oikeaan noutopaikkaan kartan avulla. Näin kerrot kätevästä palvelusta verkkokaupassasi:

Ota Postin mobiilisovellus käyttöön. Valitse sovelluksessa ostoksillesi sopivin noutopaikka ja seuraa lähetystäsi.

Lataa OmaPosti-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta.

Lataa sovellus App Storesta Lataa sovellus Play-kaupasta