Tältä sivulta saat ohjeet ja valmiit mallitekstit avuksi verkkokauppaasi. Selkeästi esitetyt toimitustavat parantavat asiakkaan ostokokemusta.
Ohjeet verkkokauppiaille
Mikäli kuluttajan valitsema toimitustapa ei sovi tuotteen lähettämiseen, suosittelemme lisäämään verkkokaupan yleisiin toimitusehtoihin esimerkiksi:
Pidätämme oikeuden lähettää pienet lähetykset kirjeenä kotiin.
Pidätämme oikeuden lähettää pakettiautomaatin maksimimittoja suuremmat lähetykset postiin.
Käytä Postin logoa, kun tarjoat Postin toimitus- tai maksutapoja verkkokaupassasi. Lataa logo käyttöösi kuvapankistamme.
Toimitustapavaihtoehdot voidaan esittää verkkokaupan käyttöliittymässä esimerkiksi alasvetovalikkona tai valintanapeilla.
Postin noutopisteitä ovat Postin pakettiautomaatit ja postit myymälöissä, marketeissa ja kioskeissa. Verkosto kattaa yli 3 200 noutopistettä kautta maan. Käytä noutopisteiden hakuun Postin Location Service -rajapintaa, jolloin verkkokaupassasi on aina ajantasaisin lista käytössä olevista noutopisteistä. Pystyt myös käyttämään uusimpia verkkokaupoille tarjoamiamme palveluita, kuten Fast track- ja viikonlopputoimitukset.
Meille on tärkeää, että lähetykset saapuvat perille ehjinä ja ajallaan. Voit varmistaa lähetyksesi sujuvan matkan pakkaamalla paketit ja rahdin huolellisesti ohjeiden mukaan. Mitä huolellisemmin lähetys on pakattu, sitä paremmin vältetään viiveet ja vahingot.
Sähköisessä ennakkotiedossa eli EDI-sanomassa toimitetut vastaanottajan yhteystiedot mahdollistavat asiakkaillesi paketin seurannan OmaPosti-sovelluksessamme. Asiakkaasi voi myös ohjata paketin valitsemaansa noutopisteeseen. Pyydäthän asiakkaaltasi verkkokaupassa aina mahdollisimman täydelliset yhteystiedot (nimi, osoite, matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite) ja toimita ne meille EDI-sanomassa. Matkapuhelinnumero on edellytys paketin toimittamiselle suosittuihin pakettiautomaatteihimme.
Asiakaspalautuspalvelua käytetään verkkokaupassa tuotepalautusten tekemiseen kauppiaan laskuun Suomessa. Kun olet tehnyt kanssamme Asiakaspalautussopimuksen, asiakkaasi voi palauttaa pakkaamansa tuotteet määrittelemääsi osoitteeseen joko automaatin tai postin kautta. Laskutamme sinulta palautuvan lähetyksen kuljettamisen.
Voit käyttää alla olevia esimerkkitekstejä verkkokaupassasi, kun haluat viestiä palautuksen olevan asiakkaalle maksuton (verkkokauppa maksaa palautuksen):
Esimerkkiteksti – palautukset: Voit palauttaa tilauksesi veloituksetta postin kautta. Pakkaa lähetys huolellisesti.
Esimerkkiteksti – palauttaminen Helposti-koodilla: Tilaa palautuskoodi osoitteessa posti.fi/palautapaketti syöttämällä lähetystunnus (JJFI-alkuinen koodi). Palauta paketti mihin tahansa Postin automaattiin tai postiin saamasi ohjeen mukaan.
Esimerkkiteksti – palauttaminen ilman Helposti-koodia Voit palauttaa lähetyksen postin palvelupisteen kautta. Kiinnitä lähetyksen päälle meiltä saamasi Asiakaspalautus-osoitekortti tai kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja vie lähetys postiin.
Esimerkkiteksti – palauttaminen postin kirjelaatikkoon: Kirjoita lähetyksen päälle palautustunnuksemme xxxxxx (=verkkokauppasi logistiikan sopimustunnus) ja palautusosoitteemme:
Oy Yritys Ab ASIAKASPALAUTUS Katuosoite 1 00000 Kaupunki
Palauttaminen ulkomailta
Jos olet tehnyt Kansainvälisen palautussopimuksen (IRS), voit tarjota asiakkaillesi maksuttoman palautuksen ulkomailta Suomeen. Asiakkaasi voi jättää palautuksen omaan lähipostiinsa ulkomailla. Laskutamme palautuksen postimaksun palautusopimuksen tehneeltä verkkokaupalta.
Lue lisää kansainvälisistä palautuksista
Voit käyttää alla olevaa esimerkkitekstiä verkkokaupassasi, kun haluat viestiä ulkomailta tulevan palautuksen olevan asiakkaalle maksuton (verkkokauppa maksaa palautuksen): Voit palauttaa tilauksesi postin kautta. Sovi palauttamisesta asiakaspalvelumme kanssa ja pyydä osoitekortti palautukselle. Pakkaa lähetys huolellisesti ja kiinnitä saamasi osoitekortti paketin päälle. Sen jälkeen voit jättää paketin lähimpään postiin.
Kerro asiakkaallesi, että hän voi seurata paketin kulkua verkossa tai OmaPosti-sovelluksessa. OmaPosti-sovellus tuo reaaliaikaisen lähetysten seurannan asiakkaasi käyttöön, lisää asiakastyytyväisyyttä ja vähentää asiakaspalvelusi työtä. Aktivoimalla oman matkapuhelinnumeronsa OmaPosti-sovelluksessa asiakkaasi saa automaattisesti tiedon lähetyksistä ilman lähetystunnusten syöttämistä.
Näin kerrot kätevästä OmaPostista verkkokaupassasi: Ota käyttöön Postin OmaPosti-mobiilisovellus. Sovelluksessa voit seurata lähetystäsi ja valita itsellesi mieluisimman noutopaikan. Lataa OmaPosti-sovellus älypuhelimeesi puhelimesi sovelluskaupasta.
Esimerkkiteksti paketin seuraamiseksi verkossa: Kun annat sähköpostiosoitteen tilauksen yhteydessä, saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen ja lähetystunnuksen. Voit seurata lähetystä verkkosivuilla posti.fi/lahetystenseuranta.
Postit ja pakettiautomaatit -kartta: posti.fi/kartta
Katso postin lähetysten säilytysajat: Säilytysajat
Laiteasennuspalvelu kuluttajille: Lisätietoa palvelusta ja saatavuuden tarkistus
Huomioi, että Postin palveluiden linkit saattavat muuttua ajoittain. Tarkasta säännöllisesti linkkien toimivuus.
Mallitekstit toimituksiin Suomessa
Tästä löydät valmiit mallitekstit eri toimitustavoille kotimaassa. Postin toimitustavat kannattaa esittää kolmessa kategoriassa: toimitus Postiin tai automaattiin, toimitus postilaatikkoon tai oven taakse sekä kotiinkuljetus.
Nouto Postista tai automaatista
Perillä 1–2 arkipäivää lähettämisestä. Myös lauantaitoimituksia. Noudettavissa 7 päivän ajan. Seurattavissa.
Saat paketin valitsemaasi Postiin tai automaattiin. Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen ja vastuullinen valinta.
Pikkupaketti ovelle tai postilaatikkoon
Perillä 2–5 arkipäivää lähettämisestä. Seurattavissa.
Koosta riippuen jaetaan joko postilaatikkoon/-luukkuun tai oven taakse. Saat viestin, kun paketti on jaettu. Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen ja vastuullinen valinta.
Kotipaketti, alle 35 kg:
Postin kotiinkuljetus sovittuun aikaan
Kotiinkuljetus sovittuna aikana arkisin klo 9–21. Vilkkaimmilla alueilla myös lauantaisin. Saat pyynnön valita toimitusaika, kun paketti on ollut matkalla 1–2 arkipäivää. Samalla voit valita, vastaanotatko paketin kasvotusten vai ovelle jätettynä.
Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen valinta, jolla tuet suomalaista työtä.
Express-rahti illaksi 21, 85 kg saakka, vaihtoehdot ilman lisäpalveluja ja eri lisäpalveluilla:
Postin kotiinkuljetus (pihaanjättö)
Kotiinkuljetus sovittuna aikana arkisin klo 9–21. Vilkkaimmilla alueilla myös lauantaisin. Saat pyynnön valita toimitusaika, kun lähetys on ollut matkalla 1–2 arkipäivää.
Lähetys jätetään ulos jakeluauton pysähtymispaikan viereen.
Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen valinta, jolla tuet suomalaista työtä.
Postin kotiinkuljetus + sisäänkanto
Kotiinkuljetus sovittuna aikana arkisin klo 9–21. Vilkkaimmilla alueilla myös lauantaisin. Saat pyynnön valita toimitusaika, kun lähetys on ollut matkalla 1–2 arkipäivää.
Kannamme lähetyksen sisälle haluamaasi paikkaan (painoraja 85 kg).
Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen valinta, jolla tuet suomalaista työtä.
Postin kotiinkuljetus + asennus
Kotiinkuljetus sovittuna aikana arkisin klo 9–21. Soitamme sinulle toimitusajan sopimiseksi, kun lähetys on ollut matkalla 1–2 arkipäivää.
Kannamme lähetyksen sisälle haluamaasi paikkaan. Asennamme laitteen samalla käyntikerralla.
Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen valinta, jolla tuet suomalaista työtä.
Postin kotiinkuljetus + vanhan poisvienti
Kotiinkuljetus sovittuna aikana arkisin klo 9–21. Vilkkaimmilla alueilla myös lauantaisin. Saat pyynnön valita toimitusaika, kun lähetys on ollut matkalla 1–2 arkipäivää.
Kannamme lähetyksen sisälle haluamaasi paikkaan. Viemme mukanamme vanhan laitteen, jonka tilalle uusi laite tulee.
Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen valinta, jolla tuet suomalaista työtä.
Postin kotiinkuljetus + uuden asennus ja vanhan poisvienti
Kotiinkuljetus sovittuna aikana arkisin klo 9–21. Soitamme sinulle toimitusajan sopimiseksi, kun lähetys on ollut matkalla 1–2 arkipäivää.
Kannamme lähetyksen sisälle haluamaasi paikkaan. Asennamme laitteen samalla käyntikerralla. Viemme mukanamme vanhan laitteen, jonka tilalle uusi laite tulee.
Lähetyksen kulkua voi seurata netissä tai OmaPosti-sovelluksella. Posti on kotimainen valinta, jolla tuet suomalaista työtä.
Jos käytät verkkokaupassasi kassalla 1-3 sanan määrettä, voit käyttää Postista jotain näistä:
Välitämme vastuullisesti
Miljoonia paketteja fossiilittomasti
Ilmastotieteen mukainen
Valinnainen lisätietoteksti:
Miljoonia paketteja fossiilittomasti
Tiesitkö, että Posti kuuluu yrityksenä maailman vastuullisimman prosentin joukkoon? Luokittelun takana on yritysten vastuullisuutta arvioiva Ecovadis.
Vuosittain jo yli 10 miljoonaa Postin pakettia kulkee ilman fossiilisia polttoaineita. Vuonna 2030 ne kaikki kulkevat fossiilittomasti.
Mallitekstit toimituksiin ulkomaille
Tästä löydät valmiit mallitekstit eri toimitustavoille ulkomaille toimitettaessa.
Paketeille, jotka toimitetaan noutopisteeseen tai pakettiautomaattiin Ruotsissa ja Tanskassa:
Delivery to pickup point
2–6 business days after shipping. Choose a service point or parcel locker. Trackable.
Deliveries: Mon–Fri in Sweden and Mon–Sat in Denmark. You'll receive a pickup notice.
Paketeille, jotka toimitetaan asiakkaalle kotiin Ruotsissa ja Tanskassa:
Home delivery
2–6 business days after shipping. Delivery on Mon–Fri 08:00–17:00 with prior notice. Trackable.
In Sweden, the parcel is left at the door. In Denmark, a signature is needed upon delivery. You can also redirect the parcel to a pickup point.
Paketeille, jotka toimitetaan noudettavaksi (yleensä pakettiautomaattiin) Virossa, Latviassa ja Liettuassa:
Delivery to pickup point
1–4 business days after shipping. Choose a service point or parcel locker. Trackable.
You'll receive a pickup notice. Deliveries Mon–Fri, except in the capital regions also on weekends.
Paketeille, jotka toimitetaan asiakkaalle kotiin Virossa, Latviassa ja Liettuassa:
Home delivery
1–4 business days after shipping. Delivery on Mon–Fri 09:00–18:00. Trackable.
Deliveries also on Saturday. On the delivery day, you will receive a notification about a 2-hour period when your parcel is expected to arrive.
Paketeille, jotka toimitetaan asiakkaalle kotiin 14 Euroopan maassa:
Home delivery
3–9 business days after shipping. Trackable.
In most countries, you can also redirect the parcel to a pickup point. You'll receive a delivery notice in advance.
Paketeille, jotka toimitetaan asiakkaalle kotiin noin 180 maassa (nopeampi kuin Priority-toimitustapa):
Home delivery
Fastest worldwide home delivery. EU 1–4 days, rest of the world 2–9 days (business days after shipping). Trackable.
Deliveries Mon–Fri during daytime. A signature is needed upon delivery.
Paketeille, jotka toimitetaan asiakkaalle kotiin koko maailmassa (paitsi muutamassa maassa noutopisteeseen):
Home delivery
Worldwide home delivery. Nordics 3–6 days, other Europe 2–8 days, rest of the world 6–15 days (business days after shipping). Trackable.
Deliveries Mon–Fri during daytime. In some countries (e.g., Sweden, Norway, Iceland), delivery is to a pickup point.