På den här sidan får du anvisningar och färdiga malltexter som stöd för din webbutik. Tydliga leveransalternativ gör kundens köpupplevelse bättre.
Anvisningar för näthandlare
Om det leveranssätt som konsumenten valt inte lämpar sig för sändning av produkten, rekommenderar vi till exempel följande tillägg till webbutikens allmänna leveransvillkor:
Vi förbehåller oss rätten att skicka små försändelser hem som brev.
Vi förbehåller oss rätten att skicka försändelser som överskrider maximimåtten för paketautomat till posten.
Använd Postis logotyp när du erbjuder Postis leverans- eller betalningssätt i din webbutik. Ladda ned logotyp från vår bildbank.
Leveransalternativen kan visas i webbutikens användargränssnitt till exempel i en rullgardinsmeny eller som alternativknappar. Oftast väljs leveranssättet i varukorgen.
Postis paketautomater och serviceställen i butiker, stormarknader och kiosker fungerar som uthämtningsställen. Nätverket består av över 3 200 uthämtningsställen runt om i Finland. Använd Postis gränssnitt Location Service för sökning av uthämtningsställen för att säkerställa att din webbutik alltid har en uppdaterad lista över de tillgängliga uthämtningsställena. Du har även tillgång till våra senaste tjänster för webbutiker, såsom Fast track- och helgleveranser.
Det är viktigt för oss att transporter anländer intakta och i tid. Du kan säkerställa en smidig leverans genom att noggrant packa dina paket och frakt enligt instruktionerna. Ju mer noggrant sändningen är packad, desto mer fördröjning och skador undviks.
Klicka här för att ladda ner packningsinstruktioner för paket och frakt.
Genom att ange mottagarens kontaktuppgifter i EDI-meddelandet gör du det möjligt för mottagaren att följa paketet via Postis mobilapp och att styra paketet till önskat uthämtningsställe. Därför är det bra att i webbutiken be kunden uppge så exakta kontaktuppgifter som möjligt (namn, adress, mobiltelefonnummer och e-postadress) och att meddela dessa uppgifter till Posti som elektronisk förhandsinformation, dvs. EDI-meddelande. Mobiltelefonnumret är också en förutsättning för att paketet ska kunna levereras till Postis omtyckta automater.
Kundreturtjänsten används inom näthandeln i Finland för att returnera produkter på handlarens bekostnad. När du ingår ett kundreturavtal med oss kan konsumenten returnera förpackade produkter till den adress som anges i webbutiken genom att lämna in dem på posten eller i en automat. Posti fakturerar dig för transport av försändelser som returneras.
Kundanvisning för returnering när webbutiken betalar returen:
Exempeltext – returer: Du kan returnera din beställning avgiftsfritt via Posti. Förpacka försändelsen omsorgsfullt.
Exempeltext – returnering med en Skicka enkelt-kod: Beställ returkoden via adressen posti.fi/palautapaketti genom att ange försändelsekoden (koden börjar med JJFI). Lämna in paketet på vilket som helst av Postis serviceställen eller i en paketautomat enligt de instruktioner du fått.
Exempeltext – returnering utan Skicka enkelt-kod: Du kan returnera försändelsen via Postis serviceställe. Fäst det Kundretur-adresskort som du fått av oss på försändelsen eller skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) på försändelsen och lämna in försändelsen på posten.
Exempeltext – returnering via Postis brevlåda: Skriv vår returkod xxxxxx (= din webbutiks logistikavtalsnummer) och följande returadress på försändelsen:
Oy Företag Ab KUNDRETUR Gatuadress 1 00000 Stad
Retur från utlandet
En webbutik som ingått ett avtal om internationella returer (IRS) kan erbjuda sina kunder kostnadsfri retur från utlandet till Finland. Kunden kan lämna in returen på sitt närmaste postkontor. Portot för returen debiteras den finländska webbutiken, som ingått ett returavtal.
Läs mer om internationella returer
Kundanvisning för returnering när webbutiken betalar returen från utlandet: Du kan returnera din beställning via det lokala postkontoret. Avtala om returen med vår kundtjänst och begär ett adresskort för returen. Förpacka försändelsen omsorgsfullt och fäst adresskortet på paketet. Därefter kan du lämna in paketet på det närmaste postkontoret.
Berätta för dina kunder att de kan uppfölja sina paket i appen OmaPosti eller i en webbläsare. OmaPosti ger dina kunder möjlighet att följa sina försändelser i realtid, ökar kundnöjdheten och minskar belastningen på din kundtjänst. Genom att aktivera sitt mobiltelefonnummer i appen OmaPosti får kunden automatiskt information om sina försändelser utan att behöva ange försändelsekoderna.
Så här kan du informera dina kunder om den behändiga tjänsten i din webbutik: Ladda ned Postis mobilapp. Välj det lämpligaste uthämtningsstället för din beställning i appen och följ försändelsen. Du kan ladda ned appen OmaPosti i din telefons appbutik.
En karta över postkontor och paketautomater: posti.fi/kartta
Se förvaringstiderna för Postis försändelser: Förvaringstider
Observera att länkarna till Postis tjänster ibland kan ändras. Kontrollera regelbundet att länkarna fungerar.
Malltexter för leveranser i Finland
Här kan du hitta färdiga malltexter för olika leveransalternativ inom Finland. Postens leveranssätt bör presenteras i tre kategorier: leverans till Postis serviceställe eller automat, leverans till postlåda eller bakom dörren samt Hemleverans.
Hämtning från Postis serviceställe eller automat
Anländer 1–2 vardagar efter sändning. Leveranser även på lördagar. Ska hämtas inom 7 dagar. Kan spåras.
Du får paketet till det serviceställe eller den automat som du valt. Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett inhemskt och ansvarsfullt val.
Småpaket till dörren eller postlådan
Anländer 2–5 vardagar efter sändning. Kan spåras.
Delas beroende på storlek ut antingen i postlåda/brevinkast eller lämnas bakom dörren. Du får ett meddelande när paketet har delats ut. Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett inhemskt och ansvarsfullt val.
Hempaket, under 35 kg:
Postis hemleverans vid överenskommen tid
Hemleverans vid överenskommen tid vardagar kl. 9–21. I de mest trafikerade områdena även på lördagar. Du blir ombedd att välja leveranstid när paketet har varit på väg i 1–2 vardagar. Samtidigt kan du välja om du vill ta emot paketet ansikte mot ansikte eller om du vill att det ska lämnas vid dörren.
Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett finländskt val, med vilket du stöder finländskt arbete.
Expressfrakt Kväll 21, upp till 85 kg, alternativ utan tilläggstjänster och med olika tilläggstjänster:
Postis hemleverans (leverans till gården)
Hemleverans vid överenskommen tid vardagar kl. 9–21. I de mest trafikerade områdena även på lördagar. Du blir ombedd att välja leveranstid när försändelsen har varit på väg i 1–2 vardagar.
Försändelsen lämnas utomhus bredvid den plats där utdelningsbilen stannar.
Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett finländskt val, med vilket du stöder finländskt arbete.
Postis hemleverans + inbärning
Hemleverans vid överenskommen tid vardagar kl. 9–21. I de mest trafikerade områdena även på lördagar. Du blir ombedd att välja leveranstid när försändelsen har varit på väg i 1–2 vardagar.
Vi bär in försändelsen till önskad plats (viktgräns 85 kg).
Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett finländskt val, med vilket du stöder finländskt arbete.
Postis hemleverans + installation
Hemleverans vid överenskommen tid vardagar kl. 9–21. Vi ringer dig för att komma överens om en leveranstid när försändelsen har varit på väg i 1–2 vardagar.
Vi bär in försändelsen till önskad plats. Vi installerar anordningen under samma besök.
Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett finländskt val, med vilket du stöder finländskt arbete.
Postis hemleverans + bortförsel av gammal anordning
Hemleverans vid överenskommen tid vardagar kl. 9–21. I de mest trafikerade områdena även på lördagar. Du blir ombedd att välja leveranstid när försändelsen har varit på väg i 1–2 vardagar.
Vi bär in försändelsen till önskad plats. Vi tar med oss den gamla anordningen som den nya ersätter.
Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett finländskt val, med vilket du stöder finländskt arbete.
Postis hemleverans + installation av ny anordning och bortförsel av gammal
Hemleverans vid överenskommen tid vardagar kl. 9–21. Vi ringer dig för att komma överens om en leveranstid när försändelsen har varit på väg i 1–2 vardagar.
Vi bär in försändelsen till önskad plats. Vi installerar anordningen under samma besök. Vi tar med oss den gamla anordningen som den nya ersätter.
Du kan följa leveransen på nätet eller via appen OmaPosti. Posti är ett finländskt val, med vilket du stöder finländskt arbete.
Om du använder en beskrivning på 1-3 ord vid kassan I webbutiken, kan du använda dessa:
Vi levererar hållbart
Miljontals paket fossilfritt
I enlighet med klimatvetenskapen
Denna text kan du använda som ytterligare information:
Miljontals paket fossilfritt
Visste du att Posti som företag hör till den mest hållbara procenten i världen? Klassificeringen har gjorts av Ecovadis, som utvärderar företagens hållbarhet.
Redan idag transporterar vi över 10 miljoner paket om året helt fossilfritt. År 2030 kommer alla våra paket att transporteras helt fossilfritt.
Malltexter för leveranser ut i världen
Här hittar du färdiga malltexter för olika leveranssätt vid leverans utomlands.
För paket som levereras till ett uthämtningsställe eller en paketautomat i Sverige och Danmark:
Delivery to pickup point
2–6 business days after shipping. Choose a service point or parcel locker. Trackable.
Deliveries: Mon–Fri in Sweden and Mon–Sat in Denmark. You'll receive a pickup notice.
För paket som levereras till kundens hem i Sverige och Danmark:
Home delivery
2–6 business days after shipping. Delivery on Mon–Fri 08:00–17:00 with prior notice. Trackable.
In Sweden, the parcel is left at the door. In Denmark, a signature is needed upon delivery. You can also redirect the parcel to a pickup point.
För paket som levereras för uthämtning (vanligtvis till en paketautomat) i Estland, Lettland och Litauen:
Delivery to pickup point
1–4 business days after shipping. Choose a service point or parcel locker. Trackable.
You'll receive a pickup notice. Deliveries Mon–Fri, except in the capital regions also on weekends.
För paket som levereras till kundens hem i Estland, Lettland och Litauen:
Home delivery
1–4 business days after shipping. Delivery on Mon–Fri 09:00–18:00. Trackable.
Deliveries also on Saturday. On the delivery day, you will receive a notification about a 2-hour period when your parcel is expected to arrive.
För paket som levereras till kundens hem i 14 europeiska länder:
Home delivery
3–9 business days after shipping. Trackable.
In most countries, you can also redirect the parcel to a pickup point. You'll receive a delivery notice in advance.
För paket som levereras till kundens hem i cirka 180 länder (snabbare än leveranssättet Priority):
Home delivery
Fastest worldwide home delivery. EU 1–4 days, rest of the world 2–9 days (business days after shipping). Trackable.
Deliveries Mon–Fri during daytime. A signature is needed upon delivery.
För paket som levereras till kundens hem i hela världen (förutom i några länder till en utlämningsplats):
Home delivery
Worldwide home delivery. Nordics 3–6 days, other Europe 2–8 days, rest of the world 6–15 days (business days after shipping). Trackable.
Deliveries Mon–Fri during daytime. In some countries (e.g., Sweden, Norway, Iceland), delivery is to a pickup point.