Saat saapumisilmoituksen
Kun olemme toimittaneet paketin automaattiin, saat OmaPostiin, tekstiviestinä sekä sähköpostina automaatin tiedot ja avauskoodin. Hae paketti 5 päivän sisällä.
Katso lokeron numero ja syötä avauskoodi
Jos automaatissa on kosketusnäyttö:
Valitse “Nouda paketti”. Kirjoita kenttään avauskoodi. Valitse “Avaa lokero”.
Jos automaatissa on näppäimistö:
Näppäile ensinC, sitten saamasi avauskoodi, ja lopuksi OK.
Ota paketti ja sulje lokero
Kiitos ja nähdään taas!
Huomaa: Avauskoodi on ulkoautomaateissa yhdeksän merkin mittainen ja muissa näppäimistöllisissä automaateissa kuuden merkin mittainen.
Saat saapumisilmoituksen OmaPosti-sovellukseen, tekstiviestinä tai sähköpostina.
Hae paketti Postin palvelupisteestä
Postista noudettavilla paketeilla on yleensä noutokoodi, jolla paketin voi noutaa tiskiltä ilman henkilötodistusta. Noutokoodi näkyy saapumisilmoituksessa ja OmaPosti-sovelluksessa.
Kaikilla lähetyksillä ei ole noutokoodia. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjatut lähetykset. Ne voit noutaa lähetystunnuksella ja henkilötodistuksella (ajokortti, passi tai poliisin myöntämä henkilökortti). Kun henkilötodistus tarvitaan, siitä muistutetaan saapumisilmoituksessa.
Kaikkein kätevimmin löydät noutoa koskevat tiedot OmaPosti-sovelluksesta. Sieltä näet, mitä juuri kyseisen paketin noutoon tarvitaan ja kuka paketin voi noutaa.
Hae pakettisi palvelupisteestä 5 päivän sisällä.
Näytä tiskillä noutokoodia puhelimestasi.
Jos pakettisi on toimitettu liikkumisesteelliseen noutopaikkaan, voimme siirtää sen esteettömään paikkaan, jotta saat noudettua pakettisi.
Automaatista noudettava paketti: Voit tarkistaa asiakaspalvelustamme, missä kohtaa automaattia lähetyksesi on. Jos lähetys on mennyt liian korkealla sijaitsevaan luukkuun, voimme vaihtaa sen paikkaa.
Palvelupisteestä noudettava paketti: Jos paketti on ohjautunut esteelliseen tilaan, voimme siirtää sen toiseen palvelupisteeseen. Katso esteettömät noutopisteet kartalta.
Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse: 0100 5577. Katso tarkemmat aukioloajat Asiakaspalvelu-sivulta.
Toisen puolesta noutaminen
Aina ei ehdi hakea pakettia ajoissa – ei hätää. Joku muu voi helposti noutaa lähetyksen puolestasi.
Automaatista lähetyksen voi noutaa toisen puolesta lokeron avauskoodilla.
Asiakaspalvelupisteestä tavallisen paketin voi noutaa toisen puolesta noutokoodilla – henkilötodistusta tai valtakirjaa ei tarvita.
Huomaa: Ainut poikkeus toisen puolesta noutamiseen on henkilökohtaisesti luovutettava lähetys. Tällöin lähettäjä on ostanut lisäpalvelun, joka määrittää, että lähetyksen saa luovuttaa vain alkuperäiselle vastaanottajalle.
Lähetysten säilytysajat
Lähetysten säilytysajat
Automaatista ja Postin palvelupisteestä noudettavat paketit
5 päivää
Paketit, joiden kotiinkuljetus ei ole onnistunut
5 päivää
Paketit, joiden saapumisilmoitus lähetetään kirjeenä
9 päivää
Postista noudettavat kirjeet
14 päivää
Ulkomailta saapuneet tai palautuneet paketit *
14 päivää
Paketit, joihin lähettäjä on ostanut lisää säilytysaikaa
12 päivää
Vaihtolokerossa oleva tavara
2 päivää
*) Postin ulkomainen asiakasyritys voi toimittaa lähetyksen suoraan Postin kuljetusverkkoon Postipaketti lähetyksinä, jolloin lähetysten säilytysaika on 5 päivää.
Tarvitsetko lisää aikaa?
Palvelupisteestä tai pakettiautomaatista noudettavan paketin noutoaikaa voi pidentää OmaPosti-sovelluksessa jopa 14 päivällä viimeisestä noutopäivästä alkaen. Silloin kun pidentäminen on mahdollista, paketin tiedoissa näkyy valinta ”Pidennä noutoaikaa”. Palvelun hinta on 1,90 €/päivä.
Jos et ole noutanut lähetystä viimeiseen noutopäivään mennessä, palautamme sen lähettäjälle. Lähetys palautetaan lähettäjän osoitteen perusteella palvelupisteeseen noudettavaksi.
Lähettäjä saa palautuneesta lähetyksestä saapumisilmoituksen. Siksi on tärkeää, että lähetykseen on merkitty myös lähettäjän yhteystiedot oikein. (Sähköisesti annettujen tietojen lisäksi lähettäjän tiedot kannatta merkitä myös itse lähetyksen päälle.)
Jos lähetys on paketti, paluumatkan hinta tulee lähettäjän maksettavaksi ja on sama kuin pakettia lähetettäessä (alkaen 5,90 €).
Jos lähetys on kirje, sen palauttamisesta ei tule kustannuksia sinulle tai lähettäjälle.
Mitä jos lähettäjäkään ei nouda palautettua lähetystä?
Jos sinulle on palautunut lähetys ja haluat noutaa sen viimeisen noutopäivän jälkeen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Jos palautunut lähetys jää noutamatta, käsittelemme sitä ns. perillesaamattomana lähetyksenä, jota ei ole pystytty toimittamaan vastaanottajalle eikä palauttamaan lähettäjälle.
Palautuneita paketteja säilytämme 3 kuukautta. Tuona aikana voit vielä noutaa paketin maksamalla lunastus- ja käsittelykulut, alkaen 10 €. Sen jälkeen noutamattomat paketit hävitetään.
Vaihtolokeron säilytysaika ja palautus
Vaihtolokero on tarkoitettu nopeaan tavaran vaihtoon, ja siksi sen säilytysaika on 2 päivää. Jos tavaraa ei tänä aikana noudeta Vaihtolokerosta, tavaran jättäjä saa siitä ilmoituksen. Hän voi hakea tavaran takaisin seuraavan 2 päivän kuluessa. Sen jälkeen toimitamme tavaran Suomen Löytötavarapalveluun, josta jättäjä voi lunastaa sen. Lue lisää Vaihtolokerosta.
Usein kysyttyä noutamisesta
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme siirtää lähetyksen haluamaasi paikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Vastaanottaja ei valitettavasti voi muuttaa lähetyksen osoitetta tai muita yhteystietoja. Vastaanottajana voit kuitenkin pyytää asiakaspalvelustamme, että lähetys siirretään toiseen noutopaikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Voit myös aina lisätä lähetyksen OmaPostiin. Silloin saat ilmoituksen OmaPosti-sovelluksessa, kun lähetys on noudettavissa.
Silloin kun kotiinkuljetuksen tilaaminen jälkikäteen on mahdollista, näet OmaPosti-sovelluksessa paketin (tai seurattavan kirjeen) tiedoissa valinnan “Vaihda kotiinkuljetukseen”. Se, voiko kotiinkuljetuksen vielä tilata, riippuu mm. siitä, missä vaiheessa matkaa lähetys on menossa.
Paketille voit tilata kotiinkuljetuksen, jos paketti ei ole vielä siirtynyt lähettäjältä Postin kuljetettavaksi.
Kirjatulle kirjeelle tai pikakirjeelle voit tilata kotiinkuljetuksen vain siinä vaiheessa, kun lähetys on hyllytetty palvelupisteeseen ja odottaa noutoa.
Painoithan C-näppäintä, ennen kuin syötit koodin? Jos automaatissa on näppäimistö (ei kosketusnäyttöä), syötä lokerokoodi näin: C, avauskoodi, OK. Ohjeet löytyvät myös automaatin kyljestä. C-näppäimen tarkoitus on nollata kaikki aiemmat mahdolliset painallukset.
Olethan Postin automaatilla? Joskus samassa paikassa voi olla useita pakettiautomaatteja. Tarkista myös automaatin vasemmassa yläreunassa oleva nimi ja saapumisilmoituksessa mainittu nimi vastaavat toisiaan.
Voit aina tarvittaessa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Voit pyytää jotakuta toista hakemaan lähetyksen. Tarkemmat ohjeet löydät osiosta Toisen puolesta noutaminen.
Jos pakettisi on hyllytetty palvelupisteeseen, voit pidentää sen noutoaikaa OmaPosti-sovelluksesta. Silloin kun noutoajan pidentäminen on mahdollista, paketin tiedoissa näkyy valinta “Pidennä noutoaikaa”. Palvelu on maksullinen.
Jos et pääse noutamaan lähetystä siksi, että noutopaikka ei ole esteetön, voimme toimittaa lähetyksesi esteettömään noutopaikkaan. Lue ohjeet esteettömän noutopaikan tilaamiseen.
Joskus emme valitettavasti voikaan toimittaa pakettia automaattiin, vaan se viedään Postin palvelupisteeseen. Syy on tavallisesti jokin seuraavista:
Suuri koko
Automaattiin mahtuu paketti, jonka koko on enintään 59 x 36 x 60 cm.
Luovutettava kasvotusten
Joissakin tapauksissa henkilöllisyytesi pitää tarkistaa postissa, jotta lähetys voidaan luovuttaa sinulle.
Säilytysaikaa pidennetty
Vaarallisia aineita
Vaarattomiltakin tuntuvissa tuotteissa, kuten kynsilakka, voi olla pieniä määriä vaarallisia aineita. Niitä ei voi viedä maan alla olevaan automaattiin.
Väärä puhelinnumero
Joskus tilauksen tietoihin lipsahtaa väärä puhelinnumero. Tällöin paketti saattaa ohjautua muualle kuin haluttuun noutopisteeseen.
Osoitteenmuutos tai jakelun keskeytys ei vaikuta pakettien toimituksiin. Kun muutat pysyvästi tai määräaikaisesti, muista valita verkkokaupassa tai OmaPostissa lähetyksellesi uutta osoitetta lähellä oleva noutopaikka.
Huomaa: Löydät OmaPostista useita tapoja, joilla voit vaikuttaa paketin toimitukseen – jotta saisit jokaisen paketin sinne, mistä sen noutaminen on milloinkin kätevintä.
Jakelun keskeytyksen aikana säilytämme vain tavallista postia, emme paketteja. Toimitamme paketit normaalisti, ja noutamatta jääneet palautamme takaisin lähettäjälle. Katso lähetysten säilytysajat.
Automaatista noudettava lähetys: Ota yhteyttä lähettäjään ja pyydä häntä varmistamaan, että lähetyksen yhteystiedot ovat oikein. Lähetämme sitten lokeron tiedot tekstiviestillä tai sähköpostilla. Näin voidaan varmistaa, että vain lähetyksen oikea vastaanottaja saa noutamiseen tarvittavat tiedot.
Postin palvelupisteestä noudettava lähetys: Kun näet seurannasta noutopaikan, voit noutaa lähetyksen lähetystunnuksella ja henkilötodistuksella.
Jos lähetys pitää tullata: Voit tehdä tullauksen ilman saapumisilmoitusta, kun lähetys on saapunut Suomeen ja tiedät lähetyksen lähettäjän ja sisällön. Lue lisää tullaamisesta.
Saapumisilmoitus lähtee lopuksi matkaan myös paperisena, jos sähköinen ei tule perille. Kun seurannasta näkyy, että lähetys on perillä, se kannattaa kuitenkin noutaa yllä kuvatuilla tavoilla mieluummin kuin jäädä odottamaan paperista ilmoitusta. Lähetyksiä säilytetään palvelupisteissä ja automaateissa 7 päivää.
Nyt kuulostaa virhetilanteelta – olemme pahoillamme! Ota meihin yhteyttä OmaPostin chatissa tai soittamalla. Näin voimme parhaiten selvittää, miksi pakettisi päätyi väärään paikkaan ja miten saamme sen lähemmäksi sinua.
Paketin matkaa voit seurata OmaPosti-sovelluksella tai syöttämällä lähetystunnuksen Lähetysten seuranta -sivulla. Tätä varten tarvitset JJFI-alkuisen lähetystunnuksen. Seurantatiedoista näet arvioidun toimitusajan, toimituspaikan sekä sen, missä vaiheessa lajittelua ja kuljetusta pakettisi on menossa.
Jos sinulle on saapumassa tullattava lähetys, annamme arvion toimitusajasta vasta sen jälkeen, kun tullaus on tehty ja lähetys on vapaa lähtemään Postin kuljettamana luoksesi.
Paketin tavoin voit seurata myös sellaisten kirjeiden matkaa, joilla on lähetystunnus. Tällaisia seurattavia kirjeitä ovat esimerkiksi arvokkaan tai kiireellisen tavaran lähettämiseen tarkoitetut postivakuutetut kirjeet, postiennakkokirjeet ja pikakirjeet.
Jos olet lähettämässä pakettia tai seurattavaa kirjettä, voit halutessasi hyödyntää toimitusaikakyselyä. Sen avulla voit etukäteen katsoa, kuinka nopeasti paketti tai seurattava kirje matkustaa tietylle postinumeroalueelle.
Lähetykset näkyvät OmaPostissa puhelinnumeron perusteella. OmaPostissa näkyvät siis automaattisesti kaikki ne lähetykset, joiden tiedoissa on puhelinnumerosi. Huomaa kuitenkin, että vaikka numero puuttuisi, voit aina itse lisätä lähetyksen OmaPostiin.
Kun henkilötodistus tarvitaan, siitä muistutetaan saapumisilmoituksessa. Voit todistaa henkilöllisyytesi Postin palvelupisteissä jollakin seuraavista asiakirjoista:
passi
ajokortti (myös pahvinen ajokortti kelpaa, mikäli henkilön voi tunnistaa kuvasta)
mobiiliajokortti
poliisiviranomaisen myöntämä henkilökortti
kuvallinen KELA-kortti
muukalaispassi
diplomaattipassi
pakolaisen matkustusasiakirja
Huomioithan seuraavat asiat:
Oleskelulupa ei kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen.
Kopio henkilötodistuksesta ei sellaisenaan kelpaa. Jos varsinainen henkilötodistuksesi on otettu viranomaisen haltuun, tarvitset lisäksi viranomaiselta selvityksen siitä, että näin on tapahtunut.
Jos sukunimesi on juuri vaihtunut ja henkilötodistuksessa lukee vanha nimesi, valmistaudu esittämään virkatodistus nimenmuutoksesta tai uudella nimellä oleva kuvaton KELA-kortti, johon henkilötunnusta voidaan verrata.
Postilla on käytössä automaattinen ohjausjärjestelmä, joka valitsee toimituspaikan lähetyksessä antamiesi tietojen perusteella. Ensisijaisesti toimitamme lähetyksen siihen noutopaikkaan, jonka olet valinnut tilaushetkellä.
Joskus emme voikaan viedä lähetystä valitsemaasi paikkaan – esimerkiksi siksi, että paketti on liian suuri valitsemaasi automaattiin tai noutopaikka on jo täynnä paketteja. Tällöin ohjaamme lähetyksen lähimpään vapaaseen noutopaikkaan.
Jos et ole antanut puhelinnumeroasi lähetyksen tietoihin, viemme lähetyksen noutopaikkaan, joka on lähimpänälähetyksen tiedoissa olevaa katuosoitetta. Jos sähköisissä yhteystiedoissa on puutteita, lähetystä ei viedä automaattiin, vaan se ohjataan palvelupisteestä noudettavaksi.