Skip to main content
Yritysten välinen pakettiliikenne kasvaa ja kehittyy vauhdilla
3/4/2020

Yritysten välinen pakettiliikenne kasvaa ja kehittyy vauhdilla

Yritysten välinen pakettiliikenne ja verkkokauppa ovat kasvaneet nopeasti viime vuosina, ja kasvun ennustetaan jatkuvan voimakkaasti. Lähetysmäärien kasvaessa toimituskumppanilta edellytetään yhä enemmän paitsi nopeaa ja laadukasta toimitusprosessia myös loppuasiakkaiden toimintaa helpottavia palveluja.

- Me Postilla käymme jatkuvaa keskustelua asiakkaiden kanssa ja kehitämme toimintaamme koko ajan ratkoaksemme asiakkaidemme arkea hankaloittavia haasteita, kertoo liiketoiminnan johtaja Matti Pohjanheimo.

- Asiakkaidemme tarpeet ja toimintaympäristö kehittyvät koko ajan. Verkkokaupan ja digitaalisen ostamisen trendit, pakettivirtojen ohjattavuus sekä loppuasiakkaan odotukset palvelukokonaisuuksista vaikuttavat toimittajavalintoihin. Verkostomme laajuus, digitaaliset ratkaisut ja hyvät henkilöresurssimme antavat erinomaiset välineet ratkaisuidemme kehitykselle ja aiempaakin paremmalle asiakaskokemukselle. Kumppanina haluamme tarjota asiakkaillemme heidän omaa liiketoimintaansa parhaiten tukevat ja kasvattavat palvelut nyt ja tulevaisuudessa.

Nopeus on toimitusten tärkeä mittari

Yritysten välisessä pakettiliikenteessä toimitusnopeus ja -varmuus on keskeistä. Pahimmassa skenaariossa yritystoiminnan kannalta kriittisen tuotteen, esimerkiksi varaosan, odottaminen voi seisauttaa koko tuotannon. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi myös palveluprosessien ja rahavirtojen kulkuun. - Monen asiakkaan työ on liikkuvaa, eikä heillä ole mahdollisuutta odottaa työpöydän ääressä toimituksen saapumista. He haluavat paitsi nopeutta, myös vapauden valita milloin, missä ja miten tuote heille saapuu, kertoo Pohjanheimo.

Postin ratkaisu on palvelu, jonka nimessä on lupaus: Express-paketti kulkee perille huippunopeasti, lähes koko Suomessa seuraavan työpäivän aikana ja isoimmissa kaupungeissa tarvittaessa jopa seuraavaksi aamuksi klo 9 mennessä.

- Express-paketissa on kaikki hyvä yhdessä paketissa, kertoo Matti Pohjanheimo. - Yritysasiakkaillemme jo tutuksi käynyt palvelu on kerännyt paljon kiitosta erityisesti perille toimitettavuuden ja toimitusnopeuden vuoksi. Olemme tuoneet yrityksille yhä enemmän vaihtoehtoja paketin vastaanottamiseen. Nyt lähetyksen vastaanottaja voi tarvittaessa myös itse joustavasti noutaa lähetyksen aamuvarhain suoraan tietystä terminaalista tai haluamastaan Postin automaatista. Palveluverkostomme on maan kattavin ja laajennamme verkostoa jatkuvasti, jotta se tukee optimaalisesti yritysasiakkaitamme, Pohjanheimo jatkaa.

Katso videolta Express-paketin huippunopea matka tilauksesta perille asti

Asiakastyytyväisyys nousuun lisäpalveluilla

Yrityksissä etsitään jatkuvasti uusia tapoja laajentaa palvelua ja luoda hyvät edellytykset kasvulle. Samalla halutaan parantaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakaskokemusta.

- Tähän tarpeeseen vastaa hyvin esimerkiksi Express-lähetykseen liitettävä asennuspalvelu, jonka myötä tuotteen toimitus loppuasiakkaalle laajenee aina toimintakuntoon asentamiseen. Toimituksen vastaanottaja saa näin tuotteensa nopeasti käyttöön ilman turhia aikaa ja joskus hermojakin vieviä välivaiheita, Pohjanheimo kertoo.

Maanlaajuinen hyllytyspalvelu taas sisältää lähetyksen purun kuljetuspakkauksesta, pakkausmateriaalien kuljettamisen kierrätykseen ja lähetyksen toimituksen aina loppuasiakasyrityksen hyllyihin asti. Myös mahdolliset lisätilaustarpeet saadaan lähetettyä digitaalisesti omalle asiakkaallemme toimituksen yhteydessä. - Pystymme räätälöimään sopimusasiakkaillemme nykyaikaisen, todella kattavan avaimet-käteen -palvelupaketin, jollaista ei kenelläkään muulla toimijalla Suomessa ole tarjolla, iloitsee Pohjanheimo. - Digitaalisuus ja lähetysten seurattavuus ovat palveluidemme perusta. Niiden ansiosta vastaamme asiakkaiden toimitustarpeisiin joustavasti niin, että myös loppuasiakkaat saavat parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

- Monelle tärkeintä on toimitusnopeus ja joustavuus, mutta yhä enemmän on myös niitä, jotka arvostavat pakkausmateriaalien kierrättämistä ja kauttaaltaan ympäristöystävällistä toimintaa. Postin kuljetuksethan ovat 100 % hiilineutraaleja, Pohjanheimo kertoo.

Matti Pohjanheimo, Posti Oy

Matti Pohjanheimo toimii liiketoiminnan johtajana Postin Parcel and Ecommerce -yksikössä.

Lue myös artikkeli Asiakastoive toteutuu – nyt yrityspaketit myös pakettiautomaattiin

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.