Skip to main content
Weekendbee.fi – malliesimerkki vastuullisesta verkkokaupasta
3/30/2020

Weekendbee.fi – malliesimerkki vastuullisesta verkkokaupasta

Vastuullisuusasiat kiinnostavat suomalaisia kuluttajia koko ajan enemmän. Tämä vaikuttaa vahvasti myös yritysten toimintaan, sillä kestävämpi kaupankäynti edellyttää vastuullisia toimia paitsi kuluttajalta myös kauppiaalta ja logistiikkatoimijalta.

Weekendbee verkkokauppa

Vastuullisen kaupankäynnin perusta on valita myytäväksi sellaisten yhteistyökumppaneiden tuotteita, joiden taustat tuntee. Yhteistyökumppaneiksi on valittava yrityksiä, jotka pystyvät osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Lisäksi asiakkaiden tilaukset on saatava toimitettua perille mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä. Urheilu- ja ulkoiluvaatteita myyvä Weekendbee.fi on esimerkki tällaisen verkkokaupan toiminnasta.

Ketterää verkkokauppaa ilman kiinteää toimipistettä

Weekendbee on monessa mielessä erikoinen yritys, sillä Aissa Parosen ja Jukka Saarikorven omistamalla verkkokaupalla ei ole lainkaan kiinteää toimipistettä. Ideana seikkailevalla kaksikolla oli alun perin se, että kaupan pyörittäminen ei olisi sidottuna mihinkään tiettyyn paikkaan.

- Organisaatiomallimme on pieni ja ketterä: varastoa ja markkinointia hoidetaan ulkopuolisten kumppanien kautta. Tämä on verkostomallinen organisaatio, jossa hyödynnetään tarpeen mukaan parhaita asiantuntijoita, kertoo Aissa Paronen.

Yrityksen taustalla on Parosen ja Saarikorven irtiotto arjesta vuonna 2017, jolloin he irtisanoutuivat töistään ja lähtivät matkalle maailman ympäri. Tuolloin heille konkretisoituivat ympäristöongelmat aina jäätiköiden sulamisesta ihmisten aiheuttamiin roskaongelmiin. Tuli halu vaikuttaa. Ulkourheilulajeja harrastava kaksikko oli jo aiemmin todennut, miten vaikeaa oli löytää vastuullisesti tuotettuja, mutta samalla käytännöllisiä urheiluvaatteita. 2018 syntyi Weekendbee, verkkokauppa jonka valikoimissa on ainoastaan ekologisesti ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettuja ulkoilu- ja urheiluvaatteita.

Weekendbeen omistajat Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi.
Aissa Paronen ja Jukka Saarikorpi perustivat Weekendbee-verkkokaupan vuonna 2018.

- Vaatteen vastuullisuuden varmistaminen vaatii vaivannäköä. Selvitämme aina tuotteiden taustat ennen kuin otamme ne myyntiin. Kriteerejä ovat muun muassa kierrätettyjen sekä luonnonmukaisten materiaalien käyttö, valmistuksen ympäristöystävällisyys sekä eettisyys ja tuotteiden vapaus ympäristölle haitallisista PFC-yhdisteistä, kertoo Paronen.

- Pääasialliseksi toimituskumppaniksemme valitsimme Postin, jonka kuljetukset ovat 100 % hiilineutraaleja. Posti kiinnittää paljon huomiota myös pakkausten materiaaleihin, niin että ne ovat ekologisia ja niitä voi käyttää uudelleen, kuvailee Jukka Saarikorpi.

Poikkeustilanne vaatii nopeaa reagointia ja turvallisia toimitusvaihtoehtoja

Tällä hetkellä Paronen ja Saarikorpi hoitavat yritystä Espanjasta käsin, jossa luontoa ja ulkoilua harrastava kaksikko joutuu juuri nyt koronaviruksen myötä pysyttelemään tiiviisti sisätiloissa. Sama tilanne on myös monella asiakkaalla – poikkeustilanne pakottaa ihmiset viettämään aikaa kotona ja samalla verkkoshoppailu kasvaa.

- Poikkeustilanne ei ole juurikaan vaikuttanut myyntiimme. Nyt ostetaan ehkä aiempaa enemmän monikäyttöisiä sisä- ja ulkokäyttöön tarkoitettuja, rentoja liikuntavaatteita. Tavarat onneksi kulkevat normaalisti; rahti ja paketit liikkuvat, kertoo Paronen.

Kuluttajia mietityttää lähetysten perille kulkeminen ja turvallisuus. Verkkokaupan pitää voida varmistaa, että kuluttajat saavat tilaamansa tuotteet turvallisesti perille.

- Koska juuri nyt monien liikkuminen on rajoitettua ja lähetysten haku noutopisteistä voi olla hankalaa, päätimme tarjota asiakkaillemme tuotteiden kotiinkuljetuksen – Postin Kotipaketin – noutopistetoimitusten hinnalla. Asiakkaat arvostavat sitä, että Posti kuljettaa tilauksen perille turvallisesti ja kontaktittomasti, ja todella moni onkin nyt valinnut Kotipaketin toimitustavaksi, sanoo Saarikorpi.

Kotipaketin palvelu parani hiljattain entisestään siten, että vastaanottaja voi valita hänelle parhaiten sopivan toimitusajan. Näin paketti tulee perille asiakkaalle parhaiten sopivaan aikaan.

Vastuullisuuskeskustelu laajenee tulevaisuudessa

Postin vuonna 2019 teettämässä Kohti kestävää verkkokauppaa -selvityksessä kävi ilmi, että tuotteiden elinkaaren aikaiset vaikutukset ovat hyvin samankaltaisia ostotavasta riippumatta.

- Kuluttajat ovat heräämässä vastuullisuusajatteluun ja isompi keskustelu on vielä tulossa. Monella on mietinnässä oman ajankäytön ja kulutuksen järkeistäminen, lisäksi halutaan entistä enemmän tukea kotimaista yrittäjyyttä, arvioi Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

- Verkkokauppiaan tehtävä on kertoa asiakkailleen tuotteen ja brändin vastuullisuudesta. Posti puolestaan sitoutuu edistämään kestävää verkkokauppaa. Suunnittelemme koko ajan yhteistyössä verkkokauppojen kanssa uusia, ympäristöystävällisempiä toimintatapoja, Jägerhorn toteaa.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.