Näytä kaikki artikkelit

Viisi vinkkiä verkkokaupan maksutapojen valintaan

Verkkokaupassa ostosten tekeminen ei saa jäädä siitä kiinni, että asiakas ei löydä itselleen sopivaa maksutapaa. Maksutavan on kuitenkin oltava myös turvallinen ja helppo sekä asiakkaalle että kauppiaalle. Tässä viisi vinkkiä verkkokauppiaalle maksutapojen valintaan.

Mitä maksutapoja pitää tarjota? Tarjoa kaikki

Maksupalvelut ovat viime aikoina kehittyneet voimakkaasti. Kuluttajien suosimat maksutavat riippuvat muun muassa ostoksen suuruudesta ja omasta rahatilanteesta. Siksi verkkokauppiaan on hyvä tarjota kaikki luotettavat ja turvalliset maksutavat.

1. Verkkopankki on meillä yleisin. Vertaile palvelumaksuja

Tarjoa asiakkaalle useiden pankkien maksupainikkeet, joista voi valita omansa. Kun vertailet yrittäjänä pankkien palvelumaksujen hintoja, ota huomioon aloitus-, kuukausi- ja kertamaksu. Maksujen välittäjät Suomen Maksuturva ja PayTrail tarjoavat yhdellä sopimuksella pankkien verkkomaksut ja muita maksutapoja.

2. Tuttu ja turvallinen postiennakko 

Postiennakossa asiakas maksaa ostoksen noutaessaan sen ja Posti ohjaa summan kauppiaan tilille 2-4 työpäivän sisällä. Maksutavan etuja ovat ostamisen helppous ja luottotappioiden välttäminen. Kauppiaalle postiennakon käyttöönotto on ilmaista ja postiennakoista maksetaan kertamaksu. Suomalaisille postiennakko on tuttu jo postimyyntikatalogien alkuajoilta.

3. Lasku ja osamaksu lisäävät kauppaa 

Laskun ja osamaksun käyttö verkkokaupassa lisää ostojen määrää, koska kuluttajat haluavat itselleen sopivia vaihtoehtoja. Osamaksulla maksaminen on yleisempää, kun tilattavan tuotteen hinta on korkea.

Verkkokauppaan erikoistuneita laskutuspalveluiden tarjoajia on useita. Laskun kulut maksaa joko kauppias tai kuluttaja. Verkkokaupan asiakkaan tunnistaminen ostohetkellä on tärkeää luottoriskien minimoimiseksi. On suositeltavaa käyttää tunnistamisessa palvelua, jossa henkilöllisyyden tarkastus tehdään pankkien verkkotunnuksilla. Tällöin toimitukset voidaan tehdä vapaasti asiakkaan valitsemaan Postin palvelupisteeseen.

4. Luottokortilla ja PayPalilla maailmanlaajuisesti

Huolellisesti käytettynä luottokortti on kuluttajille turvallinen maksutapa kaikessa nettimaksamisessa. PayPal puolestaan on kansainvälinen maksuvälityspalvelu, jonka kautta hoituvat kansainväliset korttimaksut. Maksutapa on saatavilla kaikkiin yleisimpiin verkkokauppaohjelmistoihin ja palveluihin. Se on hyvä vaihtoehto etenkin ulkomaille suuntautuvaan verkkokauppaan.

5. Mobiilimaksaminen

Olemassa olevien tapojen lisäksi kehitetään jatkuvasti uusia maksutapoja, kuten mobiilimaksaminen MobilePaylla.

Kaipaatko lisää selkeitä ohjeita?

Lataa Postin opas aloittelevalle verkkokauppiaalle. Saat käyttöösi verkkokaupan tietopaketin, jossa on hyödyllistä tietoa verkkokaupan ohjelmistoista, markkinoinnista, maksutavoista, toimitustavoista, varastoinnista ja vastuullisuudesta.