Näytä kaikki artikkelit

Verkkokauppias, valmistaudu loppuvuoden sesonkeihin nyt!

Loppuvuosi on verkkokaupan kuuminta aikaa. Sesongin aloittaa marraskuinen Black Friday, ja ostoksia tahkotaan pitkälle joulun alennusmyynteihin asti. Vaikka ajankohta tuntuisi vielä kaukaiselta, tuleviin kampanjoihin valmistautumisen aika on nyt.

Ratsasta kansainvälisten kampanjoiden aallonharjalla

Viime vuodet ovat osoittaneet, että kansainvälisen verkkokaupan ilmiöt ja sesongit ovat toden teolla rantautuneet myös Suomeen. Postin Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan etenkin loppuvuoden kampanjat vetävät kuluttajia ostoksille verkkoon. Verkko-ostajista viidennes oli tehnyt ostoksia Black Fridayn ja joulun alennusmyyntien aikaan, mikä näkyy vuosittain myös Postin pakettiliikenteessä. Vaikka kilpailu on kansainvälisinä kampanjapäivinä globaalia, kotimaisilla verkkokaupoilla on hyvä sauma saada sesongeista osansa. Postin Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että voi asioida verkkokaupassa omalla äidinkielellään. Sesonkeihin ja suosittuihin ostopäiviin panostaminen kannattaa, sillä asiakkaat osaavat jo odottaa tietyiltä ajankohdilta kampanjoita, alennuksia ja tarjontaa.

Valmistaudu sesonkien kävijäpiikkeihin

Jos mielit hyötyä sesonkien vipuvoimasta, huolehdi, että tarjoamasi ja kauppasi kapasiteetti riittävät sesonkien kysyntään. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttämäsi verkkokauppa-alusta sekä tilaus- ja toimitusjärjestelmä kestävät mahdolliset kävijäpiikit. Kiireinen sesonki tietää varastoinnin, keräilyn, pakkaamisen ja postituksen työmäärän kasvua. Onko käytössäsi järjestelmä, josta saat tuotteiden ajankohtaiset saatavuustiedot ja menekin? Muuttaako sesonki varastotarpeitasi, ja olisiko paikallaan harkita esimerkiksi ulkoistettuja varastointipalveluita? Vaikka kampanjatarjoukset saavat ihmiset ostoksille, on verkkokauppiaan syytä huolehtia, että ostotapahtumat sujuvat ja toimitusajat pysyvät maltillisina myös myyntipiikkeinä.

Harkitse toimituskulujen alentamista kampanjoiden ajaksi

Postin Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan ostajat arvostavat edullisia toimituksia, ja täysin ilmaiset toimitukset voivat jopa lisätä verkko-ostamista. Olisiko toimituskulujen tilapäinen alentaminen kampanjan ajaksi paikallaan, tai mitä jos kampanjoisit täysin ilmaisilla toimituksilla? Suomalaiset kuluttajat odottavat verkkokaupalta nopeita toimituksia ja vaivattomia vastaanottotapoja tavallisestikin, mutta erityisesti näin on kampanja-aikoina. Sesonki ei saa laittaa tilaus- ja toimitusketjua sakkaamaan. Varmista etukäteen, että kykenet lunastamaan toimitusajoista ja toimitustavoista antamasi lupaukset myös läpi sesongin.

Kerro sesongin kampanjoista oikeissa kanavissa

Viime vuosina Black Friday on muuttunut koko viikonlopun kestäväksi tarjouskaupaksi, joka huipentuu Cyber Mondayhin. Sittemmin osa verkkokaupoista on venyttänyt yksittäisen ostopäivän jopa viikon mittaiseksi Black Weekiksi. Olennainen osa sesonkeihin valmistautumista on suunnitella niiden markkinointi etukäteen, jotta tiedät, mitä kohderyhmiä lähestyä, ja muistat viestiä tulevista kampanjoista hyvissä ajoin. Jos verkkokauppasi on vasta alkutaipaleellaan, parhaita markkinoinnin kanavia ovat hakukonemarkkinointi ja sosiaalinen media. Etenkään kampanjoiden kohdalla ei kannata kuitenkaan unohtaa kohdennetun suoramarkkinoinnin mahdollisuuksia. Sähköpostimarkkinoinnilla muistutat esimerkiksi sesongin tarjouksista ja varmistat tehokkaasti, että olemassa olevat asiakkaasi palaavat ostoksille.

Suunnitteletko verkkokauppasi syksyn markkinointia? Lue lisää verkkokaupan digimarkkinoinnin perusteista.