Näytä kaikki artikkelit

Verkkokauppias, näin erotut ulkomaisista kilpailijoista

Kansainvälinen verkkokauppatutkimus ennustaa, että suomalaisten verkkokauppaostaminen voi lähitulevaisuudessa jopa 7-kertaistua. Postin Sami Finne listaa, miten verkkokauppias varmistaa paikkansa kasvun kyydissä.

Kun Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja Sami Finne oli muutama vuosi sitten työmatkalla Kiinassa, paikalliselta kollegalta loppui hammastahna. Tämä tarttui älypuhelimeen, tilasi tuotteen ja sai sen postissa seuraavana päivänä. Verkkokaupan huikean kasvun vuoden jälkeen tämä ei ole kaukaista tulevaisuutta Suomessakaan. Korona on vauhdittanut verkkokaupan kasvua globaalissa mittakaavassa. International Post Corporationin (IPC) tuoreen kansainvälisen verkkokauppatutkimuksen tuloksista käy ilmi, että korona on nostanut etenkin kotimaisen verkkokaupan suosiota. Samaan aikaan myös ulkomaisten toimijoiden suosio on kasvanut. Tutkimus ennustaa, että suomalaisten viikoittainen ostaminen verkkokaupasta voi vielä 2–7-kertaistua lähitulevaisuudessa. Kotimaisten verkkokauppojen kannattaakin keskittyä paikallisuuden tuomiin vahvuuksiin, poistaa ostamisen esteet – ja varmistaa siten osuutensa globaalissa kilpailussa. Voit ladata koosteen tutkimuksen tuloksista täältä.

Kotimaisten verkkokauppojen kilpailuetuja ketteryys ja nopeus

Tutkimus osoittaa, että kotimainen verkkokauppa on kasvattanut osuuttaan kokonaisverkkokaupasta. Kasvua on tullut erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Finne kertoo, että niiden vahvuuksiin kuuluvat ketteryys ja nopea reagointi. – Keväällä yritykset, jotka pystyivät vastaamaan äkilliseen kysyntään, saavuttivat jopa satojen prosenttien kasvun, jotkut jopa yli tuhannen prosentin kasvun. Syksyllä moni yrittäjä oli jo valmistautunut paremmin ja kasvu jakautui tasaisemmin. Toisena kotimaisten toimijoiden kilpailuetuna Finne mainitsee nopeat toimitusajat. – Verkkokaupan ja logistiikan näkökulmasta Suomi on kuin saari. Toimitukset eivät ehdi Suomeen samana päivänä eivätkä välttämättä seuraavanakaan. Suomalaisille verkkokaupoille saman päivän toimitukset ovat mahdollisia, ja tällä kannattaa kilpailla. Kotimaisuus on kilpailuetu myös siksi, että paikallinen verkkokauppias tuntee oman alueensa asiakkaat. Suomalaiset arvostavat asiointia sekä tuotetietojen ja asiakasarvioiden saamista omalla kielellä.

Verkkokauppias, näin erotut ulkomaisista kilpailijoista

Globaalia verkkokauppaa dominoivat suurimmat kauppa-alustat, jotka ovat suosittuja myös Suomessa. Wishin, eBayn ja Amazonin vahvuuksia ovat edullinen hinta sekä halpa ja nopea toimitus. Myös suomalaiset kauppiaat voivat kilpailla halvalla ja nopealla toimituksella. Finnen mukaan kasvusta riittää sekä kansainvälisille että kotimaisille verkkokaupoille, jotka lähtevät rohkeasti ja persoonallisella tavalla mukaan peliin. Verkkokauppiaiden kannattaa nyt tavoitella jopa 50 prosentin vuosittaista kasvua. Finne kannustaa verkkokauppiaita hoitamaan kuntoon viisi asiaa:

1. Nopea tilaus- ja toimitusprosessi

Tee koko prosessista klikistä toimitukseen asiakkaalle helppoa ja nopeaa. Suurin osa verkko-ostoksista tehdään illalla, joten kauppiaiden kannattaa harkita yö- ja viikonloppukeräilyä. Näin illalla tilatun tuotteen toimitus onnistuu jo seuraavana päivänä.

2. Alueellinen toimituslupaus

Geneerinen 1–4 päivän toimituslupaus ei enää riitä kuluttajille. Ota käyttöön alueellinen toimituslupaus, joka esimerkiksi takaa toimituksen Uudenmaan alueelle samana tai seuraavana päivänä ja muualle Suomeen päivää myöhemmin. Asiakkaalla on tiedossa tarkka toimitusaika, mikä tekee ostamisesta helpompaa.

3. Ilmainen toimitus Suuret kauppa-alustat kilpailevat ilmaisella toimituksella. Todellisuudessa toimitus maksaa aina, mutta se on sisällytetty kokonaishintaan. Tässä osalla suomalaisista verkkokaupoista on vielä petraamista. Ilmaisen toimituksen voi antaa asiakkaalle myös tietyn ostoskorin arvon jälkeen, mikä ohjaa monia ostamaan enemmän. 4. Kotiinkuljetus ja jättö oven taakse -palvelu Pakettiautomaatit ovat suosittuja Suomessa. Korona-aika on kuitenkin lisännyt kotiinkuljetusten ja jättö oven taakse -palvelun suosiota, ja myös nämä palvelut kannattaa sisällyttää valikoimaan. Joskus kaupan perusteena on sopiva kuljetustapa, ja erityisesti riskiryhmille kotiintoimitus tuo korona-aikana turvaa. 5. Oikea pakkaussuunnittelu Tuotteet pakataan usein liian suuriin laatikoihin, mikä rasittaa kukkaroa ja luontoa. Suomessa kaikista verkkokauppaostoksista 40 prosenttia mahtuisi postilaatikkoon.

Haluatko tietää, mitä verkkokaupassa tapahtuu? Tutustu Kansainvälisen verkkokauppatutkimuksen tuloksiin.