Näytä kaikki artikkelit

Tulevaisuuden menestyjä on vihreä kauppa – näin teet vastuullisuustekoja verkkokaupassasi

Tulevaisuudessa menestyvät kaupat, jotka miettivät ympäristövaikutuksiaan, uskoo yli puolet suomalaisista verkko-ostajista. Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn vinkkaa, miten verkkokauppias voi toimia vastuullisesti.

1. Anna riittävästi tietoa myymistäsi tuotteista ja brändeistä

Verkkokaupassa on helppo kertoa tuotteiden vastuullisuudesta, kestävyydestä, korjattavuudesta ja huollettavuudesta. Kattavat tiedot auttavat kuluttajia tekemään harkittuja ostopäätöksiä, mikä vähentää turhaa nouto- ja palautusliikennettä. Tuotekuvauksissa voit kertoa esimerkiksi tuotteen raaka-aineista ja valmistusmaasta ja linkittää sertifiointeihin ja muihin lähteisiin. Lisäavuksi voit tarjota esimerkiksi virtuaalisen sovituskopin, showroomin ja keskustelevaa kaupankäyntiä chatissa. ”Verkko alustana mahdollistaa kestävien kulutustapojen tukemisen. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia tuotteiden alkuperästä ja vastuullisuudesta”, Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn sanoo.

Vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

2. Pakkaa tuotteet oikean kokoisiin pakkauksiin ja kestäviin materiaaleihin

Älä turhaan kuljeta ilmaa, vaan valitse tuotteillesi oikean kokoiset pakkaukset. Samalla säästät kuluissa: jopa 40 prosenttia verkkokauppalähetyksistä mahtuisi kuluttajan postiluukusta. Valitse kestävästi valmistettuja, kierrätettäviä tai uudelleenkäytettäviä pakkausmateriaaleja. Niitä suosii Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan myös yli 40 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista. Ohjeista asiakastasi uudelleenkäytettävien pakkausten käytössä. ”Osassa kaupoista tuote lähetetään oletuksena käytetyssä pakkauksessa, ellei asiakas toisin valitse. Näin on helppo tuupata kohti hyviä valintoja ja vaikuttaa asiakaskokemukseen.”

3. Tarjoa kattavat ja ilmastoystävälliset toimitusvaihtoehdot

Tarjoa kuluttajalle vaihtoehtoja kuljetuksiin. Avaa eri toimitusvaihtoehtojen päästöjä ja tuo verkkokaupan check outissa esiin, miten niiden tarjoajat pitävät huolta ympäristöasioista. Ilmastoystävällisillä kuljetusvaihtoehdoilla tavoitat ympäristöasioita arvostavat kuluttajat. Lähes puolet verkko-ostajista pitää tärkeänä, että kuljetusyhtiö pyrkii päästöttömyyteen. Tätä mieltä olivat etenkin alle 35-vuotiaat. Voit auttaa kuluttajaa vähentämään päästöjä paketin ohjausmahdollisuudella sekä yhdistämällä tiettynä ajanjaksona tehtyjä tilauksia samaan toimitukseen joko verkkokaupassa tai Postin lajittelupisteessä. ”Tavaroiden konsolidoinnin uskon kehittyvän nopeasti. Lyhyen ajan sisään samasta verkkokaupasta tai jopa eri verkkokaupoista tehdyt tilaukset yhdistetään samaan kuljetukseen ja saapuvat kuluttajalle yhdellä kuljetuskerralla”, Jägerhorn sanoo.

4. Laita palautusprosessi kuntoon

Huolehdi palautusprosessi sellaiseksi, että palautetut tuotteet saa tehokkaasti uudelleen myyntiin tai kierrätykseen. Voit käsitellä palautukset myyntikuntoon paikallisesti, sopia käytettyjen tai palautettujen tuotteiden myynnistä erillisessä kaupassa tai ottaa käyttöön palautusten vähentämiseen kannustavan toimitusmaksun. ”Meillä Postillakin voimme huoltaa ja käsitellä palautuneita tuotteita, jotta ne saadaan suoraan uudelleen varastoon ja myyntiin.” Jotta kuljetukset ja palautukset olisivat mahdollisimman ympäristöystävällisiä, Jägerhorn lisää, että Posti suunnittelee verkkokauppojen kanssa uusia toimintatapoja ja palveluita. Reittien ja autojen täyttöasteen suunnittelua kehitetään jatkuvasti, ja pakettiautomaattiverkostoa laajennetaan lähemmäs vastaanottajia. ”Tarjoamme paikallisia varastojamme verkkokauppojen välivarastoiksi ja otamme käyttöön päästöttömiä tai vähäpäästöisiä jakelutapoja. Nämä verkkokauppiaan tekemät valinnat puolestaan konkretisoivat vastuullisuutta kuluttajalle”, Jägerhorn sanoo. Mikä on vastuullisuuden rooli verkkokaupassa? Millaisiin asioihin kuluttaja kiinnittää huomiota ostopäätöstä tehdessään?

Lataa suuri verkkokauppatutkimus