Näytä kaikki artikkelit

Verkkokauppa vuonna 2025

Mistä on verkkokaupan lähitulevaisuus tehty? Arhi Kivilahden mukaan ainakin sujuvasta logistiikasta ja nopeammista toimitusajoista

Posti ja tulevaisuuden verkkokauppa

Vuosi 2020 on ollut monella tapaa ikimuistoinen. Ruoan ja päivittäistavaroiden verkkokaupalle siitä tuli lopullisen läpimurron vuosi. Postin Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmän johtaja Arttu Hollmérus onkin todennut, että korona on tuonut pysyvän tasonnoston Suomen verkkokauppaan. Mutta miltä näyttää verkkokaupan lähitulevaisuus? Siihen sopii vastaamaan strategiakonsultti ja Ada Insightsin perustaja Arhi Kivilahti, joka seuraa työkseen, mitä vähittäiskaupan alalla tapahtuu. Tutkijan urallaan hän on keskittynyt etenkin innovaatioiden ja niiden aikaansaamien toimialamuutosten selvittämiseen.

Varastoja kivijalkamyymälöiden kylkeen

Lokakuussa Kivilahti puhui Postin eCom Next -verkkokauppatapahtumassa aiheesta Kuka voittaa korona-ajan kaupan? Miten hän vastaisi kysymykseen nyt? – Tällä hetkellä suurimpia voittajia ovat myymälästä keräilevät verkkokaupat. Ne pystyvät vastaamaan kasvavaan kysyntään, koska niillä on kivijalkakauppoja, joista kerätä, Kivilahti linjaa. Myymälä on osoittautunut hyväksi verkkokaupan tukipisteeksi skaalausmielessä mutta huonoksi tehokkuusmielessä. Laajan myymäläverkoston valtti on sijainti lähellä asiakkaita, mikä tarjoaa puitteet nopeampiin ja ympäristöystävällisempiin toimituksiin, kun jakelijoiden ei tarvitse kiertää ison keskusvaraston kautta. Tuhannen taalan kysymys on, miten myymälästä keräilyn malli voi jalostua tehokkaammaksi. – Maailmalla on nousussa eräänlainen logistiikkaa pienoiskoossa -malli: pienet varastot, joita esimerkiksi Tesco rakentaa myymälöidensä yhteyteen. Niiden ideana on yhdistää varastokeräilyn tehokkuushyöty, myymälöiden läheisyys ja toimitusnopeus. Pienillä lähivarastoilla on myös kääntöpuolensa: lähelle asiakasta ei voi tuoda kovin laajaa tuotevalikoimaa. Verkkokauppaa on puolestaan pitkään ohjannut ajatus, jonka mukaan valikoiman koko on kaikki kaikessa. – Toisaalta tiedetään myös, että leijonanosa kaupasta tulee pienestä valikoimasta, jonka saa asiakkaalle nopeasti. Jokainen verkkokauppa joutuu tahollaan pohtimaan, kuinka olennainen menestystekijä valikoiman suuruus on heille nyt ja jatkossa.

Kotiinkuljetuksen merkitys kasvaa

Postin lokakuussa 2020 julkaiseman Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista sanoi ostaneensa verkkokaupasta viimeisen kuukauden aikana tai useammin. Vuonna 2025 osuuden arvioitiin olevan jo 77 prosenttia. Mikä verkkokaupassa muuttuu eniten viiden seuraavan vuoden kuluessa? Kivilahti uskoo, että ainakin ruoan verkkokauppa on vuonna 2025 hieman eri asennossa kuin nyt. – Verkkokauppatoimitusten kylkeen saattaa tulla muutakin kuljetusta. Lisäksi ruokaostot ja ravintolat lähentyvät toisiaan. Ravintoloille on jo nyt selvää, että kun asiakas tilaa, ostos pitää valmistaa ja toimittaa saman tien. Ruokakaupoille pikatoimitukset eivät vielä ole yhtä voimakkaasti arkipäivää, mutta niiden merkitys kasvaa, Kivilahti arvioi. Hän uskoo, että kotiinkuljetusten merkitys vahvistuu jo lähivuosien aikana. Toimitusten kriittinen rooli säilyy ja korostuu entisestään. Toimitusten luotettavuus ja läpinäkyvyys ovat puolestaan olennaisia kilpailutekijöitä, jotka tuovat asiakkaalle kontrollin tunnetta. – Jos Amazon tulee varastollaan Suomeen, koko pelikenttä muuttuu. Ostokset halutaan nopeammin, halvemmalla ja suoraan kotiovelle. Luulen silti, että pakettiautomaatit ja noutaminen säilyvät Suomessa tärkeämpinä kanavina kuin monissa muissa maissa.

Perustekeminen kuntoon

Verkkokauppaan liittyy paljon odotuksia, joista kaikki eivät välttämättä toteudu. Työskennellessään Oxfordin yliopiston Saïd Business Schoolissa Kivilahti syventyi siihen, miten ruoan verkkokauppa on syntynyt Englannissa ja miten se on muokannut maan ruokakaupan kilpailukenttää. – Kun on lukenut kaupan historiasta ja menestyjistä, tarinoista löytää paljon yhtäläisyyksiä. Verkkokaupasta puhuttaessa korostuvat usein uudenlaiset ratkaisut, mallit ja kohtaamiset, mutta esimerkiksi Tescon kaltaiset käännetarinat perustuvat yleensä siihen, että maltetaan jatkuvan muutoksen keskellä tehdä myös asiakkaille olennaiset perusasiat hyvin. Kivilahti huomauttaa, että tämä pätee myös Amazoniin, jonka monet mieltävät yhä uudeksi tulokkaaksi ja markkinahäiriköksi. – Amazon on yli 25 vuotta vanha yritys, ja digitaalisten markkinapaikkojen bisnes alkoi jo ennen heitä. Firmalla kesti lähes kymmenen vuotta saada toiminta kannattavaksi. Vielä vuonna 2005 eBay edusti monelle tulevaisuutta ja Amazon menneisyyttä. Vasta 2010-luvulla heidän kasvunsa on ollut hurjaa. Kasvu on rakennettu suurelta osin tekemällä tietyt perusasiat paremmin kuin muut.

Isot ja pienet pelaavat eri kentillä

Verkkokaupan tulevaisuudesta ei oikein voi puhua mainitsematta Amazonia. Kivilahden mielestä Amazonia tarjotaan herkästi ratkaisuksi yrityksen kuin yrityksen ongelmiin, vaikka markkinapaikkamallin ydin ei istu kaikille kauppiaille. – Esimerkiksi Ruotsissa kaupan alan isot toimijat eivät ole lähteneet innosta hihkuen Amazonin kelkkaan, vaan heillä on omat kuvionsa. Kaupan logistiikka onkin rakennettu isojen toimijoiden ympärille. Kivilahdelle vuodet Keskolla toivat arvokasta perspektiiviä suuren kaupan alan organisaation toimintaan ja verkkokaupan rooliin isoissa organisaatioissa. Hän muistuttaa, että suurimmat kasvumahdollisuudet ovat nyt sillä, joka ottaa verkkokaupan lukemattomat pienet yrittäjät hoitoonsa. – Verkon markkinapaikkojen ansiosta kaupan perustaminen on pienellekin firmalle helppoa, mutta asiakkaalle olennaiset kuljetuskustannukset ovat suhteessa suuria. Jättipotin voi viedä esimerkiksi toimija, joka luo logistiikkaan helpon, yksinkertaisen ja edullisen avaimet käteen -ratkaisun verkkokauppaketjun viimeiselle mailille.