Skip to main content
Verkkokauppa-asiakas kaipaa helppoutta vastaanottamiseen
2/25/2020

Verkkokauppa-asiakas kaipaa helppoutta vastaanottamiseen

Pakettien toimittaminen suoraan postiluukkuihin ja -laatikkoihin helpottaa vastaanottamista ja vähentää ympäristökuormitusta.

Asiakas on juuri tilannut sinulta tuotteen. Mutta haluaako hän, että se toimitetaan kotiin vai noutopisteeseen? Yhä useampi vastaa nykyisin suoraan kotiin kiitos, kertoo vuosittainen kansainvälisen postialan järjestön IPC:n verkkokaupan tutkimus. Kysyttäessä minne vastaajat ovat viimeisen 12 kuukauden aikana vastaanottaneet paketteja, 63 prosenttia vastasi kotiin. Palvelupisteeseen toimittaminen on kuitenkin edelleen suosituin vaihtoehto, sillä hinta ohjaa usein toimitustavan valintaa, ja noutopiste on kotiinkuljetusta edullisempi vaihtoehto.

Vaikka kotiin kuljettaminen on noutopistettä vaivattomampi toimitustapa tuotteen ostajalle, ei hän aina voi pysyä kotona odottamassa pakettiaan. Pienten tavaroiden tilauksissa ratkaisu on yksinkertainen: toimitus postilaatikkoon tai -luukkuun. Tällöin toimituksesta ei tarvitse sopia erikseen. Muun postin mukana kulkemisessa on myös ilmeinen ympäristöhyöty. Kun postit ja pienet paketit toimitetaan kerralla, minimoidaan pakettitoimituksen ympäristökuormitus.

- Postilaatikkoon tai -luukkuun mahtuvien pakettitoimitusten ympäristökuormitukset ovat minimaalisia, kun niiden kuljettaminen voidaan yhdistää muuhun postinjakeluun ilman erillistä reittisuunnittelua. Lisäksi olemme jo vuodesta 2015 asti kompensoineet kotimaan pakettitoimituksista syntyvät päästöt, joten ne ovat hiilineutraaleja kuljetuksia, kertoo verkkokaupan paketeista vastaava Postin Business Manager Mikko Veistelehto.

Seurattavuus kiinnostaa sekä lähettäjää että vastaanottajaa

Lähettäjän kannalta yksi tärkeimmistä pakettitoimituksen ominaisuuksista on sen seurattavuus. On tärkeää pystyä tarkistamaan, milloin oma lähetys on jaettu vastaanottajalle.

Paketin kulku kiinnostaa toki tilaajaakin, onhan uuden ostoksen saapuminen odotettu hetki. Joskus asiakkaat soittavat verkkokauppiaalle kysyäkseen pakettinsa perään, mutta paketin seuraaminen on nykyisin helppoa omatoimisestikin. Esimerkiksi Postin OmaPosti-sovelluksessa kuluttajat voivat seurata tilauksensa vaiheita.

- Kätevin tapa seurata paketteja on käyttää OmaPosti-sovellusta puhelimessa. Näin voi tarkistaa reaaliajassa tilauksen etenemisen silloin kun se itselle sopii, Veistelehto kertoo.

Tilaajien toivomuksiin on pystyttävä vastaamaan

Menestyäkseen alati kasvavilla verkkokaupan markkinoilla on verkkokauppiaiden ja muiden lähettämisen ammattilaisten hyvä pystyä vastaamaan tilaajien toivomuksiin kotiin toimitettavista lähetyksistä ja ajantasaisesta seurannasta. Tilausten kuljettajienkin on siis tärkeä luoda pakettien lähettäjille mahdollisuuksia palvella asiakkaitaan paremmin.

Kotiin toimittamisen helpottamiseksi Postilla on tarjota muun postin mukana postiluukkuun jaettava Pikkupaketti. Se on edullisin pakettituotteemme sopimusasiakkaille ja kuljetamme lähetykset perille jo muutaman arkipäivän kuluessa. Lisäksi olemme ainoa valtakunnallinen toimija, joka jakaa postia kaikkiin koteihin.

- Yli kolme miljoonaa postilaatikkoa ja -luukkua odottavat kiivaasti sinne saapuvia Pikkupaketteja tuomaan iloa ja helpotusta suomalaisten kiireiseen arkeen, vinkkaa Veistelehto.