Näytä kaikki artikkelit

Kymmenet tuhannet verkko-ostajat kertovat, että verkkokauppa on murroksessa

Yli 33 000 verkko-ostajaa 40 maasta kertoo IPC:n vuotuisessa kansainvälisessä verkkokauppatutkimuksessa, millainen oli verkkokauppa vuonna 2021. Tutustu tuloksiin ja lataa koko tutkimus.

The survey can be found in English here.

1. Suomalaiset tilaavat eniten Saksasta, Kiina väistyi kärkisijalta.

Kansainvälisen postialan järjestön IPC:n tutkimuksen mukaan vuonna 2021 suomalaisten ulkomaantilauksista 42 prosenttia tehtiin saksalaisista verkkokaupoista. Saksa jätti taakseen edellisvuoden ykkösen Kiinan, jonka osuus laski vuodessa 49 prosentista 40 prosenttiin. Kolmanneksi eniten suomalaiset tilasivat Ruotsista. Neljäntenä olevan Britannian osuus on niin ikään laskenut vuodesta 2019 asti.

2. EU:n jäsenmaissa ostetaan entistä enemmän unionin sisältä.

Kun EU:n jäsenmaissa asuvilta vastaajilta kysyttiin, mistä he olivat tehneet viimeisimmän ostoksensa verkossa, heistä 42 prosenttia vastasi jonkin toisen EU-maan. Vuonna 2019 näin kertoi 30 prosenttia vastaajista. Kiinasta tilaamisen kehitys oli päinvastainen.

3. Suomessakin verkkokaupan kasvu tulee jatkossa kotimaasta ja EU:sta.

Suomalaisista vastaajista puolestaan 68 prosenttia kertoo aikovansa ostaa jatkossa entistä enemmän kotimaisista verkkokaupoista ja 54 prosenttia toisesta EU-maasta. Verkkokaupan painopiste on siis siirtymässä Eurooppaan – ja kotimaisen verkkokauppiaan kannattaa olla hereillä.

4. Tulli- ja veromuutokset vaikuttavat ostamiseen.

Suomalaisista vastaajista lähes joka kolmas koki, että Brexit vaikutti ulkomailta ostamiseen. Suurimpana syynä tähän olivat Britannian EU-eron mukanaan tuomat tullimaksut. Samoin viime heinäkuussa voimaan tullut EU:n laajuinen ALV-uudistus vaikutti suomalaisista 43 prosentin ulkomaanostoksiin. Tullimaksujen lisäksi vastaajia hiersivät tuotteiden kallistuneet hinnat ja toimitusten hitaus. Mitkä kauppa-alustat dominoivat globaalia verkkokauppaa? Minkä suuruinen on suomalaisten keskiostos ulkomailta?