Näytä kaikki artikkelit

Vastuullisuus on kilpailuetu

Selvitimme Kaupan Liiton kanssa digikuluttajien vastuullisuusasenteita. Mikä on keskeisimpien tulosten anti verkkokauppiaalle?

Verkkokaupan tärkeimmän sesongin kynnyksellä Posti ja Kaupan Liitto selvittivät, mitä verkko-ostajat ajattelevat vastuullisuusasioista. Ne kiinnostavat etenkin niin sanottuja edelläkävijöitä, joiden asenteissa on korona-aikana tapahtunut myös selkeimpiä muutoksia. Edelläkävijät ovat kuluttajista aktiivisimpia verkko-ostajia. Hinta määrittelee ostopäätöstä edelleen sitä useammin, mitä enemmän kuluttaja ostaa verkosta. Selvityksen mukaan runsaat 40 prosenttia kuluttajista haluaisi lisätietoa ympäristöystävällisistä ja eettisistä tuotteista. Kuitenkin vain 30 prosenttia ostaa sellaisia. Lisätiedot valmistusolosuhteista ja hankintaketjuista saattaisivat edistää vastuullisia valintoja tulevaisuudessa. Verkko-ostamisen edelläkävijöiden tiedonjano on koronakevään aikana kasvanut 48 prosentista 54 prosenttiin. Myös edelläkävijöiden maksuhalukkuus kasvoi. – Meille vastuullinen kauppa ja erityisesti verkkokaupan kestävä kasvu ovat tärkeitä asioita. Digiostamisen edelläkävijät näyttävät suuntaa vastuulliselle kuluttamiselle ja osoittavat, mitä kaikkien kaupan alan toimijoiden pitäisi laittaa muistiin, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn. Lisääntynyt tiedonhalu tuotteiden alkuperästä, kotimaisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä nousi esiin myös lokakuussa julkaistussa Suuressa verkkokauppatutkimuksessa.

Vastaa kuluttajien tiedonjanoon tuotekuvauksilla ja sertifioinneilla

Kuluttamisen kestävyyshaasteet ovat Jägerhornin mukaan verkkokaupoille ja kivijalkakaupoille samat. Verkkokaupassa tuotteiden vastuullisuusvaikutuksista kertomiseen on kuitenkin erityisen hyvät mahdollisuudet. Jägerhorn listaa, että verkkokauppias voi muun muassa lisätä tuotteille kattavat tuotekuvaukset, käyttää erilaisia tuotekohtaisia vastuullisuussertifiointeja, keskittyä vastuullisiksi osoitettuihin brändeihin, linkittää lisätietojen tai tutkimusten äärelle sekä hyödyntää päästökompensaatioita verkkokaupan kassalla. – Verkkokauppiaille erityisen vahva viesti on se, että edelläkävijöiden kasvanut tiedonjano vastuullisesta kuluttamisesta on nyt tutkimuksella todennettu. Tämä on merkittävä löydös siitäkin näkökulmasta, että maksuvalmius on samalla kasvanut.

Noomi Jägerhorn

Noomi Jägerhorn toimii Postin vastuullisuusjohtajana.

Kerro pitkästä käyttöiästä ja tuotteen kierrätyksestä

Vaikka yleisesti kuluttajat eivät ole vielä valmiita maksamaan ylimääräistä vastuullisesti valmistetuista tuotteista, kaksi kolmasosaa kuluttajista maksaisi kestävästä tuotteesta enemmän kuin lyhytikäisestä. Verkkokauppiaan kannattaa siis yhdistää vastuullisuusargumentit tuotteen käyttöikään ja kestävyyteen. Selvitys osoittaa myös, että kuluttajien kiinnostus käytettyjen tuotteiden vertaiskauppaa kohtaan kasvaa. Jägerhornin mukaan vertaiskauppa on Suomessa ja maailmalla kasvava trendi. 43 prosenttia verkko-ostamisen edelläkävijöistä jopa toivoisi, että voisi myymälässä tai verkkokaupassa asioidessaan valita uuden tuotteen sijaan käytetyn. – Tuotteiden elinkaaren pidentäminen on vastuullisen kaupan ytimessä. Jälleenmyyntimarkkina on tässä tärkeässä roolissa, ja käytettyjen tuotteiden myynnissä voi olla jopa uuden liiketoiminnan alku. Maailmalta esimerkiksi Zalando ja Cos ovat avanneet verkkoon markkinapaikat käytettyjen tuotteidensa myynnille. Jägerhorn lisää, että Suomessa Varusteleka tarjoaa jo kuluttajille mahdollisuuden valita uudelle tuotteelle käytetty vaihtoehto. – Uskon, että kuluttajien asenteet muuttuvat pikkuhiljaa. On todella kiinnostavaa nähdä, miten nopeasti esimerkiksi käytetyn muodin alustat tulevat osaksi arkeamme ja brändit ottavat niitä itselleen.

Pakkaa maltilla ja ympäristöystävällisillä pakkausmateriaaleilla

Siinä missä suomalaiset kuluttajat arvostavat tuotteiden kestävyyttä ja kierrätysmahdollisuuksia, he eivät myöskään kaipaa turhia pakkausmateriaaleja tai tilausten ylipakkaamista. Ympäristöystävällinen pakkaaminen nähdään jo osaksi verkko-ostamista. – Kestävä pakkaaminen on jo oletusarvo, eikä siitä olla valmiita maksamaan ekstraa. Asenteet ovat muuttuneet siitä, että tuotteet pitää pakata aina uusiin ja puhtaisiin pahvipakkauksiin, Jägerhorn kertoo. Jägerhornin vinkkaa, että verkkokauppiaiden kannattaa aloittaa valitsemalla tuotteille oikean kokoiset pakkaukset. Postin arvion mukaan jopa 40 prosenttia verkkokauppalähetyksistä mahtuisi oikein pakattuna suoraan postiluukusta. – Kauppias voi myös tarjota mahdollisuuden yhdistää tiettynä ajanjaksona tehdyt tilaukset samaan toimitukseen joko verkkokaupan check outissa tai Postin lajittelupisteessä, jotta vältytään ylimääräiseltä pakkaamiselta. Erilaisia tapoja uusiokäyttää pakkausmateriaaleja tai kehittää brändättyjä kestopakkauksia etsitään verkkokaupassa jo kuumeisesti. Jägerhorn nostaa esimerkiksi Tokmannin, joka tarjoaa verkkokaupan kassalla oletusarvona käytettyä pakkausmateriaalia.

Lue myös blogikirjoitus Kasvua kiertotaloudesta – miksi globaalit jätit alkoivat myydä käytettyä?