Skip to main content
Verkkokauppatutkimus julki – ala kasvaa ja monipuolistuu, mutta kilpailu myös kiristyy 
9/26/2019

Verkkokauppatutkimus julki – ala kasvaa ja monipuolistuu, mutta kilpailu myös kiristyy 

Posti Group julkisti 26.9. Kantar TNS:llä teettämän Suuren verkkokauppa -tutkimuksen vuodelta 2019. Tutkimuksen tulokset esiteltiin verkkokauppaa käsitelleessä eCom Next -asiakastapahtumassa, Postin uudessa elämystilassa Helsingissä.

Sami Finne esittelemässä verkkokauppatutkimusta eCom Nextissä.

Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti painoarvoltaan Postin liiketoiminnassa. Tämän takia Posti tutkii aktiivisesti verkkokaupan trendejä, niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaiden palveluiden kehittämiseksi. 

Tuoreessa tutkimuksessa käy ilmi, että lähes viidennes (18 %) kuluttajista arvioi ostavansa lähes kaiken verkosta vuonna 2025. Nykyisin verkosta kaiken tai lähes kaikkien tuotteiden verkosta ostaneiden osuus on 10 % suomalaisista. Lähes neljännes taas oli ostanut tuotteita verkosta viimeisen viikon aikana. 

Verrattuna edellisen vuoteen, verkko-ostaminen on lisääntynyt kaikissa tuoteryhmissä, lukuun ottamatta juomia ja elintarvikkeita, joissa ostaminen on pysynyt samalla tasolla.

Kivijalkaliikkeet ja verkkokauppa tukevat toisiaan

Vaikka verkosta ostaminen kasvaa ja helpottuu, niin kuluttajat arvostavat edelleen kivijalkaliikkeissä asioimista. Valtaosa haluaa edelleen etsiä ideoita ja mielenkiintoista ostettavaa myös fyysistä kaupoista.

- Kuluttajista 43 % on etsinyt ja tutustunut etukäteen tuotteisiin verkkokaupoissa, mutta ostanut ne tavallisesta kaupasta. Vastaavasti 19 % on etsinyt tai tutustunut tarjontaan tavallisissa kaupoissa, mutta tilannut tuotteet sitten verkkokaupoista, Postin kansainvälisestä verkkokaupasta vastaava Sami Finne kertoo.  

Niin kivijalkaliikkeissä kuin verkkokaupassa ne yrityksen, jotka tarjoavat vaivattoman ja luotettavalta tuntuvan ostokokemuksen tulevat todennäköisesti menestymään tulevaisuudessa.  

- Verkkokaupan ostaminen kasvaa tasaisesti ja varmasti lähes kaikissa tuotekategorioissa. Kasvussa ovat niin suomalaiset, kuin erityisesti saksalaiset ja ruotsalaiset verkkokaupat, Sami Finne pohtii. 

Sami Finne.

Hyvän verkkokaupan ainesosat

Suomalaiset pitivät tärkeimpänä verkosta ostaessa selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia 70 %. Tämä jälkeen tärkeysjärjestyksessä tulivat tarkat tuotekuvaukset ja kuvat 65 %, ilmaiset palautukset 48 % sekä yksinkertainen palautusprosessi 48 %. 

Älypuhelimilla tehtyjen verkko-ostosten osuus vuonna 2019 oli 21 %. Vaikka merkittävä osa suomalaisista suosii edelleen kannettavaa tietokonetta (41 %) tai pöytäkonetta (25 %) ostoksia verkosta tehdessä.  

Erityisesti nuoret kuluttajat ovat tekevät ostoksia myös älypuhelimella, joten mobiililaitteiden suosio ostovälineenä todennäköisesti kasvaa tulevaisuudessa. Verkkokauppojen pitää pystyä toimimaan ja houkuttamaan kuluttajia myös mobiililaitteiden pienillä näytöillä. 

Suosituimmat maksutavat verkkokaupassa ovat tilisiirto 30 %, luottokortti sekä lasku 20 % osuudella. Näiden kolmen jälkeen merkittävinä tulevat mobiilimaksu 11 % ja Debit-maksukortti 10 % osuudella. 

Verkko-ostosten vastaamisessa taas suositaan pakettiautomaattia (35 %), Postin tai kuljetusyhtiön palvelupistettä (32 %) sekä erikseen sovittuna ajankohtana kotiinkuljetusta (12 %). Alati kasvava Postin pakettiautomaattien verkosto on muuttanut nopeasti ja huomaamatta kuluttajien arkea.  

Tuloksia tutkimuksesta.

- Trendi on ollut pitkään selvä. Kuluttajat haluavat saada palvelut lähelle, vaivattomasti ja heidän itse haluamaansa aikaan. Pakettiautomaatit ja pakettien ohjaus Omaposti-palvelulla vastaavat tähän tarpeeseen, sillä niihin jakelu kuluttajan normaalien kulkureittien varrelle nopeuttaa palvelua sekä säästää luontoa, Finne kertoo. 

Tietoa Postin Suuresta verkkokauppatutkimuksesta 2019

Tiedonkeruu tehtiin Kantar TNS Forum -onlinepaneelin avulla kesä-heinäkuussa 2019. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2140 henkeä.