Näytä kaikki artikkelit

Sarjayrittäjä Joose jakaa osaamistaan Postin palveluksessa: ”Sparraan Postia ja Kasvu Open -verkkokauppoja”

Joose Vettenranta on ollut yrittäjä koko aikuisikänsä. Hän on perustanut niin Pakettikaupan kuin Checkout Finlandin, ja työskennellyt verkkokauppojen sekä ohjelmoinnin parissa jo yli 20 vuotta. Postilla business transformation managerina toimiva Joose nauttii sparraamisesta ja miettii jatkuvasti uusia tapoja ratkaista asioita fiksummin.

Joose Vettenranta, Posti, sparraa yrityksiä Kasvu Openissa

– Tehtäväni on sparrata Postin sisäisissä projekteissa, liittyivät ne sitten palvelumuotoiluun, strategian jalkauttamiseen tai verkkokauppiaille tarjottaviin työkaluihin. Tuon startup-yrittäjyysnäkökulmaa suuren organisaation tekemiseen. Posti jakaa osaamistaan myös kasvuyrittäjille, ja toimin vapaaehtoisena sparraajana Kasvu Openissa, kertoo Joose.

Startup-ajattelua Postin verkkokauppaliiketoimintaan

Verkkokauppojen ja SaaS-palveluiden rakentaminen on Joosella verissä. Posti osti Pakettikaupan toiminnan syksyllä 2019, ja Joosen vetämän palveluintegraation myötä hänen kykynsä ja kokemuksensa valjastettiin virallisesti Postin käyttöön. – Joosen kaltaiset ihmiset ovat isossa yhtiössä harvinaisuus, mutta samalla valtava voimavara koko organisaatiolle. Hän on rakentanut asioita nollasta, ja tämä osaaminen sekä tulevaisuuden trendien ajoissa näkeminen ovat teemoja, joissa hän pystyy sparraamaan koko organisaatiota oppimaan paremmaksi, toteaa Arttu Hollmérus, Postin Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmän johtaja. Joose sparraa kaikissa Postin projekteissa, jotka hänen apuaan tarvitsevat. Hän on ollut vahvasti mukana myös kehittämässä Postin uusia verkkokauppiaille tarjottavia työkaluja. – Olemme esimerkiksi saamassa pian uuden verkkokaupan lisäosan maailmalle. Vastaavia plugin-liitännäisiä on tehty niin Suomeen kuin Baltian maihin palveluiden parantamiseksi. Minulla on sormeni pelissä myös esimerkiksi yritysasiakkaille suunnatussa OmaPosti Pro -työkalussa.

Asiakaskokemus Postin strategian keskiössä

Postin uudessa strategiassa asiakaskokemus on parrasvaloissa. Joose auttaa oman osaamisensa kautta strategian jalkauttamisessa käytännön tasolle. – Mielestäni palvelu on onnistunut silloin, kun ihmiset ottavat sen käyttöön ja jatkavat käyttämistä. Hyvä asiakaskokemus kertoo onnistumisesta. Esimerkiksi Pakettikaupassa koin suureksi onnistumiseksi sen, kun yritykset rekisteröityivät, jatkoivat palvelun käyttöä ja jopa suosittelivat sitä toisille yrityksille. Joose on tottunut kuuntelemaan asiakaspalautetta herkällä korvalla, pitämään yhteyttä verkkokauppiaisiin ja seuraamaan aktiivisesti kommentteja sosiaalisessa mediassa. – Asiakaspalaute sekä asiakkaiden toiveet ja kehitysideat ovat äärimmäisen tärkeitä. Kun palautetta kertyy enemmän, voi nähdä trendejä siitä, mitä kannatta kehittää. Ei korjata oireita, vaan etsitään juurisyy, eli ratkaistaan pohjimmainen ongelma, eikä vain sitä yksittäistä tilannetta. Näin samaa ongelmaa ei seuraavalla kerralla synny lainkaan.

Kasvu Openissa yrittäjiä sparraamassa

Posti on yksi Kasvu Openin sponsoreista, ja Joose toimii jo toista vuotta vapaaehtoisena verkkokaupan kasvupolun sparraajana. Etenkin koronapandemian aikana verkkokaupan kasvu oli alkuun räjähdysmäistä. Pandemiamyllystä voittajina selviytyvät yritykset ovat tehneet nopeita muutoksia siihen, mitä ja miten he myyvät. – Kun itsellä on jo 15-vuotiaasta alkaen yrittäjätausta ja myös kaksi onnistunutta yrityskauppaa, niin ymmärrän yrittäjiä todella hyvin. Yrittäjien sparraaminen on lähellä omaa tekemistä ja olen käynyt puhumassa eri tilaisuuksissa ja toiminut myös liiketoiminnan kehittämisen konsulttina. Verkostoituminen ja muiden auttaminen on eduksi kaikille yrittäjille. Kun yksi menestyy, se ei ole toiselta pois ja oma näkemys laajenee samalla. Kasvu Openin palveluiden ytimessä on liiketoiminnan sparraus. Monipuoliset palvelut auttavat yrittäjää, jolla on liiketoiminnan kasvattaminen kiikarissa. Kaikki Kasvu Openin palvelut ovat yrittäjille maksuttomia. – Tiedon jakaminen ja auttaminen on todella palkitsevaa. Usein yrittäjät kompastelevat samoissa asioissa, ja niistä keskustelu toisen yrittäjän kanssa vaikkapa kahvikupposen äärellä auttaa ajattelemaan laajemmin, oman kuplan ulkopuolella. Yhteydenottoa Kasvu Openiin ei kannata arastella. Monessa tilanteessa on iloa ihmisistä, joiden puoleen toi tarvittaessa kääntyä. – Istutan pientä startup-ajattelun siementä kaikkeen tekemiseen myös Postilla. Ruohonjuuritason innovatiiviset ideat voivat jäädä toteuttamatta, jos liikutaan vain siellä missä on turvallista. Joskus täytyy ottaa riski. Joskus siitä tulee menestystarina ja joskus ei, mutta tärkeintä on se, että on uskaltanut astua tuntemattomaan, juuri kuten startup-yrittäjä, Joose kiteyttää. Mistä Kasvu Openissa on kyse? Lue artikkeli.