Skip to main content
Ruokaostosten kotiinkuljetus ja viimeisen metrin ongelma
1/22/2020

Ruokaostosten kotiinkuljetus ja viimeisen metrin ongelma

Ruoan verkkokauppa on yksi nopeimmin kasvavista verkkokaupan muodoista maailmalla, mutta elintarvikkeiden toimittaminen kotiin ei ole yhtä helppoa kuin lähes minkä tahansa muun netistä ostettavan tuotteen. Miten ruokakaupat voivat toimittaa elintarvikkeita kuluttajille niiden pilaantumatta ja tuotteelle oikeassa lämpötilassa – ja vielä kohtuullisin kustannuksin? Yksi ratkaisumalli on yllättävän yksinkertainen.

Ensin jumitat ruuhkassa, sitten et tahdo löytää mistään parkkipaikkaa. Seuraavaksi reipas kävelylenkki jättimäiseen ruokakauppaan, josta etsit illallistarpeita. Sitten taas takaisin autoon ja hitaasti matelevaan liikenteeseen. Voi olla, että olet tottunut asioimaan myös pienemmässä kivijalassa, jossa valikoima on taas hyvin erilainen kuin hypermarketissa, ja josta sitten raahaat ostokset bussilla, junalla tai metrolla kotiin. Kuulostaako tutulta? Tällaista voi olla tavallisen kaupunkilaisen arki, johon kuuluu päivätyö ja tiukka aikataulu työn ja kodin välillä. Entä jos voisitkin lähteä töistä vähän myöhemmin – tai aiemmin – eikä sinun tarvitsisi seisoa ruuhkassa lainkaan? Entä jos voisitkin ajaa suoraan kotiin, jossa ruokaostokset jo odottaisivat sinua jääkaapissa? Ylimääräisen ajan voisit käyttää harrastaen, ystävien ja perheen kanssa tai vain ladaten akkuja kaikessa rauhassa. Eikö olisikin upeaa? Kyllä vain! Sen on oivaltanut myös Postin Business Manager Tuomo Tarvainen, joka pyrkii kehittämään kuluttajille uusia, parempia tapoja hoitaa esimerkiksi ruokaostokset.

Uusi palvelukonsepti: ruokaostokset kaupasta suoraan jääkaappiin

”Tavoitteenamme on tuoda ruoan kotiinkuljetuspalvelut kuluttajien elämään. Valmiiden aterioiden ohella voit tilata kotiin myös elintarvikkeita perinteisistä marketeista”, kertoo Tarvainen. Hän kuvailee uutta palvelukonseptia, jossa Posti tekee yhteistyötä Pirkanmaan Osuuskaupan, Tampereen yliopiston ja älylukko-startupin sekä muiden erilaisten älylukkotoimittajien kanssa . Tässä pilotissa tavoitteena on tutkia ja kehittää erilaisia tehokkaita tapoja toimittaa ruokaostokset kaupasta kotiin, jotta kuluttajien ei tarvitse käydä henkilökohtaisesti kaupassa. Yhdysvalloissa Walmart-kauppaketju on lanseerannut vastaavanlaisen palvelun, jonka nimi on InHome grocery delivery. Vaikka konsepti on Suomessa varsin uusi, sillä on paljon potentiaalia. ”Me postilaiset olemme nähneet, että ruoan verkkokauppa kasvaa nyt hyvin merkittävästi, joten meistä nyt on oikea aika alkaa kehittää parhaita prosesseja elintarvikkeiden toimittamiseksi suoraan kuluttajille”, kertoo Tarvainen. ”Kuluttajakokemus toimitusketjun puolella on todella tärkeä. Kasvua kiihdyttävät myös palvelut, jotka tarjoavat tarkkoja, esimerkiksi 1-2 tunnin toimitusaikoja karttaseurantoineen. Tilauksesta toimitukseen kuluvan ajan lyhyys onkin hyvin tärkeää suurelle osalle kuluttajista. Nyt suurin osa ruoan verkkokaupan tilauksista tehdään edellisenä päivänä. Tämän kehittämisessä toimitusketjun kehitys näyttelee merkittävää osaa”, Tarvainen kertoo. ”Harva haluaa odottaa toimitusta kotonaan 1–4 tuntia. Toisaalta laajan jakeluaikaikkunan tuottaminen logistisesti on paljon tehokkaampaa kuin tarkemman ikkunan”, jatkaa Tarvainen. ”Yksi ratkaisu ongelmaan on se, että ostokset toimitetaan kuluttajalle kotiin, vaikka hän ei itse olisikaan paikalla.”

Toimitukset suoraan kotiin yleistyvät tulevaisuudessa

Ruokaostosten kotiin toimittamisen tiellä on vain yksi pieni este, ja se on lukko. Kuinka voimme päästää ostosten toimittajan sisään, jos emme itse ole paikalla? ”Testaamme parhaillaan älylukkoja, joiden avulla ruokaostosten toimittajat pääsevät asiakkaiden koteihin ja purkavat siellä ostokset suoraan jääkaappiin. Työntekijöillämme on kamerat ja testiasunnoissa liikesensorit, joiden avulla näemme, kuinka koko prosessi ovelta jääkaapille etenee. Nyt ei ole kyse edes viimeisen mailin, vaan paremminkin viimeisen metrin ongelmasta”, sanoo Tarvainen. Hän kuvailee, miten uusia logistiikkakonsepteja testataan. Konseptit voivat vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta niiden tuottaminen suuriin volyymeihin ja skaalautuvasti on varsin monimutkaista . Tarvainen uskoo, että tulevaisuudessa toimitus suoraan kotiin tekee ruokaostosten tekemisestä helpompaa ja vapauttaa kallista vapaa-aikaa. Hän arvioi, että myös kuljetuskustannukset laskevat markkinan kasvaessa. Lisäksi toimituksen ympärille tulee kehittymään uusia palveluita: ”Suurempi tavoite on löytää tapoja, joilla voidaan yhdistää kuluttajien kotiin kulkevat useat erilliset tavaravirrat. Kuljettajat voisivat esimerkiksi ruokaostoksia tuodessaan toimittaa myös muita paketteja, joita kuluttajalle on tulossa, ja ottaa samalla käynnillä mukaansa lähetettäviä paketteja. Viimeisen metrin ongelma on todellinen haaste, mutta nopeasti kasvava ruoan verkkokauppa saattaa lopulta olla avain sen ratkaisemiseksi. Ehkä sen avulla löydetään oikeat tavat toimittaa tuotteet suoraan kuluttajan kotiin, siten että samalla pidetään logistiikkakustannukset maltillisina ja säästetään kaikkien aikaa. ”Uskon, että ruoan verkkokauppa muodostuu osaksi kivijalassa asiointia. Molemmat mallit tulevat säilymään ja tukemaan toisiaan pitkässä juoksussa,” Tarvainen kiteyttää.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.