Näytä kaikki artikkelit

Pakettiautomaateista tuli globaali menestystarina – Posti toi ensimmäiset automaatit Suomeen 10 vuotta sitten - Posti

Tänä vuonna tulee kuluneeksi tasan kymmenen vuotta siitä, kun Posti otti käyttöön Suomen – ja samalla Pohjoismaiden – ensimmäiset pakettiautomaatit.

Arttu Hollmérus, Posti

”Haluamme tarjota asiakkaillemme heidän toivomiaan joustavia ja helppokäyttöisiä palveluja ja olemme saaneet automaateista jo nyt paljon positiivisin odotuksin latautunutta palautetta. Myös verkkokauppiaille automaatti tuo selkeää kilpailuetua, kun asiakkaalle voi tarjota enemmän vaihtoehtoja”, Posti perusteli SmartPOST-pakettiautomaatteja maaliskuussa 2011.

Ja mikä menestystarina ja kuluttajien suosikki automaateista on tullutkaan. Tänään Postilla on jo melkein 2 200 pakettiautomaattia, ja niistä on tullut suomalaisten mieluisin lähetysten vastaanottamisen kanava. Viime vuonna Postin automaattien kautta kulkeneiden pakettien määrä kasvoi +76 %.

Posti näytti suuntaa – automaatit kasvava trendi maailmalla

Kansainvälisesti Posti oli ensimmäisten joukossa ottamassa laajamittaisesti käyttöön pakettien uutta jakelutapaa ja siten näyttämässä suuntaa koko toimialalle. Aiemmin automaatteja oli ollut käytössä lähinnä Saksassa ja Virossa. Yhdysvaltain postilaitos pilotoi automaatteja vuonna 2012, Ranskaan ne tulivat vuonna 2014 ja useimmissa Euroopan maissa automaatteja on avattu vasta viime vuosina. Automaattibuumi on kuitenkin käynnistynyt kaikkialla. Kansainvälisen postialan järjestön IPC:n raportin mukaan automaattien määrä kasvoi yli 30 prosenttia vuonna 2018 ja kasvun arvioidaan kiihtyvän 2020-luvulla. Väestömäärään suhteutettuna Postin automaattiverkko on yksi suurimmista koko maailmassa. Erityisesti Pohjoismaissa ja Baltiassa automaattien suosio on selkeästi kasvussa. Meillä Postissa on selkeä tavoite lisätä edelleen palvelupisteitämme, erityisesti asiakkaiden arjen kulkureiteille. Jo nyt olemme lähempänä asiakkaitamme kuin koskaan. Viime vuonna avasimme 1,5 uutta automaattia joka päivä. Vuonna 2022 aiomme tuplata määrän 4 000 automaattiin. Myös henkilökohtaista palvelua on saatavilla laajasti, tällä hetkellä Postilla on yli 800 henkilökohtaisen palvelun pistettä. Posti on myös lähempänä kuin koskaan, vielä viisi vuotta sitten palvelupisteitä oli 1500, nyt niitä on yhteensä 3000 kappaletta. Tavallisten automaattien lisäksi Posti on avannut OmaPosti-kioskeja, joissa voi itsepalveluna hoitaa yleisimpiä postiasioita. Kioskissa saa tarvittaessa henkilökohtaista asiakaspalvelua etäyhteyden kautta. Toinen Postin merkittävä verkkokaupan asiakkaille suunnattu innovaatio on Helsingin Keskuskadulla sijaitseva ”lippulaivamme” Box by Posti, jossa yhdistyvät iso pakettiautomaatti, sovituskopit, ja digitaalinen kioski. Box by Posti voitti viime vuonna kansainvälisen logistiikka-alan palkinnon innovatiivisesta viimeisen mailin jakeluratkaisusta.

Automaattiverkosto vähentää jakelun päästöjä

Miksi sitten automaattien suosio kasvaa meillä ja maailmalla? Keskeisimmät ajurit ovat hyvä asiakaskokemus ja toiminnan tehokkuus. Automaateista lähetykset ovat noudettavissa kuluttajien haluamana ajankohtana joka viikonpäivä aamusta iltaan. Vanhempi sukupolvi muistaa vielä ajan, kun paketit piti hakea virka-aikaan konttoreista. Tulevaisuutta ovat automaatit, jotka ovat lähettäjälle ja vastaanottajalle auki yötä päivää, 24/7. Euroopassa automaattien suosiota ovat puoltaneet myös uudet päästövaatimukset. Automaattiverkosto vähentää merkittävästi päästöjä verrattuna kotiinkuljetuksiin. Verkkokaupan mittavan kasvun mahdollistaminen edellyttää myös hyvin tehokasta jakelukanavaa.

Postin pakettiautomaatti Box by Posti

Pakettimäärät ennätyksellisen suuria

Koronapandemia on vauhdittanut kuluttajien halua ostaa verkkokaupoista. Tämä siivitti Postin joulun alla kaikkien aikojen pakettiennätykseen, jossa Posti toimitti asiakkailleen yli 7 miljoonaa pakettia. Varauduimme pakettivyöryyn ottamalla käyttöön seitsemänpäiväisen jakelun, avaamalla lisää noutopisteitä ja innovoimalla uusia ratkaisuja, kuten pakettien drive-in -noutopisteen sekä koronaturvallisen paketin jättö ovelle -palvelun kotiinkuljetuksen yhteydessä. Tämä ei silti riittänyt, vaan pakettivolyymien kova kasvu johti alueellisesti kapasiteettivajeeseen eli täysien automaattien takia paketteja jouduttiin ohjaamaan lähimpään vapaaseen noutopisteeseen. Palvelupisteiden määrän kasvattaminen ja tilapäisten noutopisteiden avaaminen vähentävät tätä ongelmaa jatkossa sesonkeina, kun pakettimäärät kaksinkertaistuvat vain muutaman viikon ajaksi. Lisäksi otamme käyttöön uusia digitaalisia ratkaisuja, jotka estävät inhimilliset virheet väärinohjautumisessa.

Asiakkaille lisää valinnan mahdollisuuksia ja työkaluja

Myös kotiin toimitettavien pakettien määrä kasvoi koronapandemian aikana moninkertaiseksi. Onkin tärkeää, että voimme tarjota asiakkaille erilaisia vaihtoehtoja, joista hän saa valita itselleen sopivimman noutotavan. Tuomme myös muita apuvälineitä asiakkaille ja kehitämme edelleen OmaPosti -sovellusta, jonka on ottanut käyttöön yli 1,4 miljoonaa asiakasta. Osassa kuljetuksissamme lähetyksen seurantalinkeistä vastaanottaja voi katsoa tarkkaan, milloin jakeluauto tulee pihalle tai tilaus saapuu automaattiin. Laajennamme tätä palvelua koko ajan. Asiakas saa ilmoituksen saapumisajasta 15 minuutin tarkkuudella toimituspäivän aamuna ja lähetyksen kulkua voi seurata kartalla. Seuraamme aktiivisesti asiakkaidemme asiakastyytyväisyyttä ja kehitämme toimintaamme näiden palautteiden pohjalta. Kovan kasvun aikanakin keskimääräinen asiakastyytyväisyys Postin lähetysten noudoissa ja kotiinkuljetuksissa viime vuonna oli 4,1/5. Lämmin kiitos asiakkaillemme luottamuksesta, kehitämme palvelujamme teitä varten tänäkin vuonna.

Arttu Hollmérus on Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmän johtaja ja Posti Groupin johtoryhmän jäsen.