Näytä kaikki artikkelit

Olohuoneesta massiivisiin varastoihin – Jollyroom on verkkokaupan raskassarjalainen

Ruotsalainen verkkokauppa Jollyroom on kasvanut merkittävästi kymmenen vuoden aikana. Vuosi sitten he siirtyivät käyttämään Suomen kuljetuksissa Postin palveluja.

Jollyroom perustettiin kymmenen vuotta sitten, kun omistaja Ole Sauar alkoi myydä lastentarvikkeita olohuoneessaan. Sauar olikin jonkin suuren jäljillä, sillä Jollyroom kasvoi 100 prosentin vuosivauhtia ensimmäiset viisi vuotta. Olohuone ei enää riittänyt, ja yhdestä varastosta siirryttiin seitsemään.

Nykyään Jollyroom pitää majaa upouudessa Kööpenhaminan kampuksessa, jossa on yhteensä 80 000 m2 varastotilaa. Lastenvaatteita ja -tarvikkeita myyvä yritys haluaa tarjota kaikkea, mitä perheet ikinä saattavat tarvita.

- Tavoitteemme on, että löydät meiltä kaiken mitä tarvitset raskaudesta aina siihen asti, kun lapsi on 12-vuotias, kertoo Jollyroomin Head of Logistics Cecilia Olsson.

Olsson on työskennellyt Jollyroomilla neljä vuotta. Hän on ylpeä siitä, mitä on jo saavutettu, ja siitä mitä on vielä tulossa.

- Olemme kasvaneet kymmenessä vuodessa nollasta 1,6 miljardiin, ja matka vain jatkuu. Haluamme tietysti kasvaa lisää ja avata toimintaamme uusiin maihin.

Suomen kuljetukset Postin käsissä

Jollyroom toimii kaikissa Pohjoismaissa sekä Saksassa ja Itävallassa. Hiljattain he siirtyivät käyttämään Postin palveluja Suomessa.

- Kysyimme suomalaisilta, mikä yritys on heidän suosikkinsa pakettien kuljettajaksi. Posti sai eniten ääniä. Saimme sen jälkeen hyvän tarjouksen, jossa oli kilpailukykyinen hinta, joten oli helppo päätös siirtyä Postin asiakkaaksi, Olsson kertoo.

- Posti hoitaa kaikki kuljetuksemme Suomessa, niin Postipaketit kuin kotiinkuljetuksetkin. Uskomme, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä päätökseemme ja palvelumme Suomessa on parantunut.

Jollyroomin ja Postin välinen keskustelu on ollut hyvää, ja Olsson kertoo Site Managerien olevan tyytyväisiä palveluun.

- Kokoustamme usein, jotta voimme nopeasti ratkoa mahdollisesti ilmenneet ongelmat. Siitä tulee varma olo.

Olsson on varma, että Jollyroomin asiakkaat ovat tyytyväisiä siihen, että Posti on heidän logistiikkakumppaninsa.

- Asiakaspalvelumme kontaktit ovat vähentyneet, joka mielestämme liittyy siihen, että siirryimme Postin asiakkaaksi.

Trampoliinit ja keinut kesähittejä

Verkkokauppamarkkina kasvoi merkittävästi tänä vuonna, eikä asiasta voi puhua mainitsematta koronavirusta. Olssonin mielestä Jollyroomilla on oltu tänä aikana onnekkaita, koska heihin koronan negatiiviset vaikutukset eivät ole iskeneet samalla tavalla kuin kivijalkakauppoihin.

- Olemme onnekkaita myös siksi, että henkilökuntamme on voinut hyvin. Meillä on ollut ja on edelleen voimassa monia rajoituksia varastoillamme, jotta etäisyydet ja hygienia pysyvät kunnossa koko ajan.

Jollyroom kahmaisi osansa markkinan kasvusta. Olsson mielestä se voi johtua siitä, että monet viettivät lomaa kotona.

- Meillä on iso valikoima ulkotarvikkeita, kuten trampoliineja ja keinuja leikkipaikoille. Ne myivät käsittämättömän hyvin kesällä, Olsson kertoo.

Jollyroomin tavoite on jatkaa kasvuaan ja vahvistaa asemaansa alansa verkkokauppojen ykkösenä.

- Olemme markkinajohtaja joillain osa-alueilla, erityisesti vauvantarvikkeissa. Teemme parhaamme, että olisimme ykkönen myös vaatteissa ja leluissa.

Uusien maiden valloittaminen kuuluu suunnitelmiin.

- Kun aloitamme toiminnan Baltian maissa, on Posti ykkösvaihtoehtomme kuljettajaksi sielläkin. Näemme ehdottomasti teidät pitkäaikaisena kumppanina, Olsson toteaa.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.