Näytä kaikki artikkelit

Muurlan suomalainen design näkyy ja kasvaa verkossa

Kestävää, kaunista ja ajatonta suomalaista suunnittelua vaaliva Muurla avasi verkkokauppansa jo 2010-luvun alkupuolella. 2020 oli kuitenkin todellinen verkkokaupan vuosi, ja omistaja Julia Uoti uskoo verkon pian ohittavan kivijalan.

Vuonna 1974 avattu Muurlan tehtaanmyymälä on houkutteleva taukopaikka ja turistikohde Helsingin ja Turun välisen 110-tien varrella. Muurla toimii yhä entisen lasitehtaan tiloissa ja vaalii suomalaisen suunnittelun ja puhdaslinjaisen muotoilun juuria. Muurlan käyttö-, sisustus- ja lahjatavaroita myydään tehtaanmyymälän lisäksi päivittäistavarakaupoissa ja omissa kausimyymälöissä – ja tietenkin verkkokaupassa. Verkkokauppa avattiin 2010-luvun alkupuolella. Sen merkitys on Muurlan toisen omistajan Julia Uotin mukaan kuitenkin kasvanut viime vuosina. Uoti vastaa Muurlan suorista kuluttajamyyntikanavista, eli verkosta ja kivijalasta. – Vuonna 2020 verkkokauppa oli luonnollisesti aiempaakin merkittävämmässä roolissa. Verkkokaupan kehittäminen on kuitenkin alkanut ennen koronaa, eli meillä oli hyvät raamit, joista lähteä liikkeelle, Uoti kertoo.

Kaikesta huolimatta kasvun vuosi

Mielenkiintoinen – mitenkäs muuten sitä kuvailisi vuotta 2020. Uoti kertoo, että vielä vuoden alussa kaikissa myyntikanavissa oltiin edellä ennusteita. Koronan myötä tuntui lähestulkoon siltä, kuin seinä olisi tullut vastaan. – Kuten varmasti moni muukin, mietimme maaliskuussa, mitäs nyt oikein tehdään. Suorissa kuluttajamyynnin kanavissa kasvu oli kuitenkin lopulta niin vahvaa, että kaikesta huolimatta vuodesta 2020 tuli kasvun vuosi. Black Friday -kampanjan Muurla toteutti kolmipäiväisenä Black Weekendinä, ja joulukampanjakin ylitti odotukset. Verkkokaupalla oli Uotin mukaan olennainen rooli siinä, millaisiin lukuihin vuosi pystyttiin päättämään. Uoti uskoo, että muutos on pysyvä. – Verkkokaupassa otettiin edellisestä vuodesta todella iso harppaus. Suorat kuluttajamyyntikanavat muodostavat kokonaisliikevaihdosta runsaan neljänneksen. Noin 12 prosenttia tuli verkkokaupasta ja noin 15 prosenttia kivijalasta. Uskaltaisin väittää, että vuonna 2021 verkkokauppa menee ohi kivijalan.

Muurla design, kevään 2021 uutuuksia

Kuvassa Muurlan kevään 2021 uutuuksia. Sivun yläosan kuvassa verkkokaupassa suosittuja Nordic-sarjan tuotteita.

Verkkokauppatiimi on viime vuosina kasvanut

Vientimyynti 26 maahan tuo 40 prosenttia Muurlan liikevaihdosta. Asiakkaat ovat kuitenkin yrityksiä, ja siksi verkkokaupan osuus ulkomaankaupasta on vielä pieni. Yritysmyyntiin verrattuna kuluttajamyyntikanavilla on silti iso rooli brändiviestinnässä ja brändin kehittämisessä, sillä vuorovaikutus kuluttajien kanssa on suoraa. – Kansainvälistymisessä verkossa olisi kyllä paljon potentiaalia. Kotimaassa verkkokaupan myynti ja näkyvyys lisäävät tunnettuutta ja kehittävät muita myynnin kanavia, Uoti sanoo. Verkkokauppa työllistää täysipäiväisesti neljä henkilöä. Muurla hoitaa tilausten keräilyn, pakkaamisen ja lähettämisen, Posti logistiikan. Posti on ensisijainen verkkokauppa-asiakkaille tarjottava toimitustapa. – Viime vuosina olemme rekrytoineet lisää porukkaa ja panostaneet markkinointiin ja sisältöihin. Vuonna 2020 meillä oli edellisvuoteen verrattuna huomattavasti enemmän henkilöresursseja. Postin valintaan on Uotin mukaan vaikuttanut paitsi maan laajin jakeluverkosto myös palveluiden sujuvuus. Muurlan asiakkaiden on saatava nopeasti apua myös Postin kanavissa. – Posti kuljettaa tuotteitamme, ja siksi asiakaspalvelumme ja Postin asiakaspalvelu ovat kuluttajan näkökulmasta yhdenvertaisia. Kun asiakas kysyy paketin perään, hän kysyy juuri Muurlalta tilaamansa paketin perään.

Uutuuslanseeraukset saavat ansaitsemansa näkyvyyden

Muurlan tehtaanmyymälä on kesäisin suosittu turistikohde, jonne piipahdetaan yllättävänkin kaukaa. Alueellisesti Muurla tavoittaa verkossa silti merkittävästi suuremman joukon kuluttajia. Uotin mielestä verkkokaupan etu on myös viestien kivijalkaa tarkempi kohdentaminen. Mielenkiintoiset sisällöt ja uutuuslanseeraukset saavat verkossa enemmän näkyvyyttä, ja tuotteen sosiaalisessa mediassa saama huomio tukee kivijalan myyntiä. – Tämä johtaa siihen, että verkkokauppa näyttelee keskeistä roolia esimerkiksi uutuuslanseerauksissa ja lisää näkyvyyttämme. Vuosi 2021 pitää sisällään mielenkiintoisia tuotelanseerauksia, joita Uoti odottaa innolla. Hän ei usko, että verkkokaupan kasvu jää vain koronan siivittämäksi ilmiöksi. Kanava on Muurlalle strategisesti tärkeä, ja siihen panostetaan myös tulevaisuudessa. – Uskon, että vuonna 2021 verkkokauppa jatkaa voimakasta kasvuaan. Toivon, että jatkamme hyvällä kasvun ja kehityksen tiellä, jonka olemme viime vuosina saavuttaneet. Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme!