Näytä kaikki artikkelit

Millainen ostaja suomalainen on verkossa?

Verkkokauppa on yhä tärkeämpi osa suomalaisten kuluttajien arkea ja ostokäyttäytymistä. Posti tutkii aktiivisesti verkkokaupan trendejä ja sitä, mitä, mistä ja milloin suomalaiset sieltä ostavat. Mitä tutkimukset kertovat suomalaisesta verkko-ostajasta?

1. Keski-ikäinen on verkkokaupan yllättäjä

Diginatiivit ja milleniaalit ovat verkkokaupan luonnollisia kuluttajia, mutta verkko-ostamisen rooli kasvaa kaikenikäisten suomalaisten arjessa. Vaikka eniten rahaa verkkokauppoihin käyttävät 18–35-vuotiaat, nopeimmin kasvava asiakasryhmä ovat itse asiassa yli 56-vuotiaat. Suomessa naiset tekevät valtaosan kaikista verkko-ostoksista, mutta miesten kertaostokset ovat noin kolmanneksen suurempia kuin naisten.

2. Ostoskoriin klikataan kuukausittain, ellei jopa viikoittain

Yhä useampi suomalainen suosii verkkokauppaa yli perinteisen kaupan. Yli puolet suomalaisista ostaa verkkokaupasta vähintään kerran kuussa. Joka kymmenes kertoo ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta. Heidän osuutensa on kasvussa, sillä jo lähes viidennes arvioi tekevänsä näin vuonna 2025. Sesongeista ostoksille houkuttelevat etenkin Black Friday ja joulu, mutta myös kesäalet pitävät pintansa. Vaikka varsinaista ostosta ei tehtäisi verkossa, monille verkkokauppa on paikka etsiä tuotteita ja tutustua niiden ominaisuuksiin.

3. Hintatietoinen ostaja perää edullisia toimituksia

Kustannustietoinen suomalainen verkko-ostaja suosii edullisia hintoja, olivat kyseessä sitten tuotteet, toimitukset tai palautukset. Suomalaisille tärkeimpiä tekijöitä verkko-ostamisessa ovat selkeästi ilmoitetut toimituskustannukset sekä edulliset hinnat ja toimitushinnat. Kymmenen tärkeimmän tekijän joukosta löytyvät myös ilmaiset palautukset. Yli 60 prosenttia on kasvattanut ostoskorin arvoa tietyn summan yli saadakseen ilmaisen toimituksen. Ilmaisten toimitusten arvioitiin myös lisäävän omaa verkko-ostamista tulevaisuudessa.

4. Hinta ajaa ostoksille kansainvälisiin verkkokauppoihin

Yli puolet suomalaisten verkkokaupasta tilaamista tuotteista lähetetään heille kotimaasta. Ulkomaisista verkkokaupoista asioidaan etenkin kiinalaisissa, saksalaisissa ja britannialaisissa. Wish, eBay ja Amazon ovat kansainvälisistä verkkokauppa-alustoista suomalaisten suosikkeja. Etenkin alempi hinta ajaa ostoksille kansainvälisiin verkkokauppoihin. Seuraavaksi yleisin syy on, että tuotetta ei ole saatavilla kotimaassa tai että toimitus ulkomailta on halpa. Suomalaisten verkko-ostaminen on lisääntynyt lähes kaikissa tuoteryhmissä. Kansainvälisen kaupan suosituimmat tuoteryhmät ovat vaatteet, kengät ja asusteet. Erityisesti musiikin ja elokuvien, pelien ja tietokoneiden, kodin elektroniikan ja tietotekniikan sekä kirjojen ja lehtien ostosta suuri osa tapahtuu verkossa. Yhä useampi suomalainen kokeili ruoan ja päivittäistuotteiden verkko-ostamista vuonna 2019.

5. Ostokokemukselta odotetaan helppoutta ja vastuullisuutta

Suomalaiset odottavat ostokokemuksen olevan sujuva ja palautusprosessin yksinkertainen. He arvostavat sitä, että voivat tehdä ostoksia milloin haluavat. Vaivattomuuden arvostuksesta kielii myös se, että hyvät hakutoiminnot, laaja valikoima sekä tarkat tuotekuvaukset ja kuvat ovat kuluttajille tärkeitä. Toimitusvaihtoehdoista suomalaiset ovat ahkeria pakettiautomaattien käyttäjiä, ja tuotteen kulkua seurataan mieluiten kuljetusyhtiön tai verkkokaupan sivuilta. Hiilineutraaleja toimituksia ja ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja toivotaan yhä enemmän, ja yli neljännes kuluttajista maksaisi ympäristöystävällisyydestä tulevaisuudessa.

Haluatko tietää lisää suomalaisten ostokäyttäytymisestä verkossa? Lataa Postin Suuri verkkokauppatutkimus ja Kansainvälinen verkkokauppatutkimus.