Skip to main content
Menestyvä verkkokauppias lähtee liikkeelle perusteista
6/8/2020

Menestyvä verkkokauppias lähtee liikkeelle perusteista

Ohjelmistot, maksutavat, varastointi ja markkinointi… Oman verkkokaupan perustamisessa riittää valintojen tekemistä, mutta panostaminen kannattaa, sillä verkkokaupan suosio kasvaa jatkuvasti. Poimimme verkkokauppiaan oppaastamme viisi avainkohtaa, joihin verkkokauppiaan kannattaa perehtyä alusta lähtien.

Menestyvä verkkokauppias lähtee liikkeelle perusteista

1. Sopiva verkkokauppaohjelmisto tukee verkkokaupan tavoitteita

Verkkokauppa on yksinkertaisimmillaan tilauslomake, jossa on tuotteiden esittely ja mahdollisuus tehdä ja maksaa tilaus. Ison valikoiman verkkokauppaan kannattaa ottaa käyttöön verkkokaupan ohjelmisto. Paljon käytettyjä alustoja ovat esimerkiksi WooCommerce, Shopify, Magento, MyCashFlow ja Vilkas. Ohjelmistoa valittaessa kannattaa selvittää tarkkaan ohjelmiston toimivuus omiin tarpeisiin. Onko ohjelmisto helppokäyttöinen? Mitkä maksupalvelut voidaan liittää verkkokauppaan ja miten varastotoiminnot liitetään? Entä kuinka paljon ulkoasua voi muokata? Kun liiketoiminta kasvaa, saattaa valmista palvelua toimivampi olla omalle yritykselle räätälöity ohjelmisto.

2. Monipuoliset maksutavat lisäävät ostosten määrää

Asiakkaita palveleva verkkokauppa tarjoaa turvalliset ja monipuoliset maksutavat. Yleisimmät maksutavat ovat verkkomaksut. Myös luottokortit ja uudet mobiilimaksamisen keinot ovat suosiossa. Näiden lisäksi moni kuluttaja suosii laskua ja osamaksua. Laskutukseen tarvitsee siihen erikoistuneen laskutuspalvelun, ja Postilla on useita sähköisen laskutuksen ratkaisuja. Erilaisiin maksutapoihin kannattaa panostaa, sillä asiakkaalle mieluinen maksutapa voi lisätä ostosten määrää.

3. Oma vai ulkoistettu varasto?

Aloitteleva verkkokauppa voi hyödyntää omia tilojaan varastolleen. Mutta kun toiminta kasvaa, ulkoistettu varasto on usein paras ratkaisu. Silloin varastoon ei tarvitse kiinnittää omaisuutta ja varasto skaalautuu tarpeen mukaan. Myös Postin palveluihin kuuluu ulkoistettu varastopalvelu, joka sisältää tavaran vastaanottamisen, hyllyttämisen, varastoinnin, keräilyn, pakkaamisen ja lähettämisen. Tuotteet voi toimittaa asiakkaille myös suoratoimituksena. Drop shipping tarkoittaa, että välität verkkokauppaasi tulleen tilauksen tavarantoimittajalle, joka lähettää tilatut tuotteet suoraan asiakkaalle. Tällöin vältyt varastoinnin tarpeelta ja voit kasvattaa tuotevalikoimaasi ilman varastointia.

4. Verkkokaupan toimitukset tarpeen mukaan

Nopeat toimitukset ovat asiakkaille mieluisia. Suosittuja toimituspaikkoja ovat Postin pakettiautomaatit ja noutopisteet. Pikkupaketit kulkevat näppärästi kirjepostin mukana. Tarvittaessa paketit toimitetaan kotiovelle asti. Asiakkaasi voivat seurata toimitusten kulkua OmaPosti-sovelluksessa. Jos lähetysmäärä on pieni, Postin lähetyspalvelujen käyttämiseen riittää perinteinen verkkopalvelumme. Kun volyymi kasvaa, kannattaa liittyä Postin sopimusasiakkaaksi. Sopimusasiakkaana käytössäsi on sähköinen SmartShip-tilauspalvelu, jonka avulla voit esitellä kaikki toimitustapavaihtoehdot verkkokaupassasi. Palvelun voi integroida suoraan verkkokauppaan. Tiesithän, että kaikki Postin kotimaan jakelu-, kuljetus-, rahti- ja varastopalvelut ovat asiakkaalle maksuttomia hiilineutraaleja Posti Green-palveluita.

5. Muista markkinoida verkkokauppaasi

Mieti jo etukäteen, ketä ja millaisia asiakkaasi ovat ja varmista, että valikoimasi vastaa heidän tarpeisiinsa. Voit kohdentaa viestintääsi olemassa oleville ja uusille asiakkaille esimerkiksi sosiaalisen median, sähköpostimarkkinoinnin ja hakukoneiden avulla. Aseta markkinoinnille tavoitteita ja kehitä toimintaasi saamiesi tulosten perusteella. Panostaminen markkinointiin kannattaa, sillä asiakkaat suosivat ostosten tekoa tunnetuista ja luotettavista verkkokaupoista.

Miten paketit toimitetaan ulkomaille? Miten verkkokauppias voi tuoda esiin vastuullisia valintoja? Lue lisää verkkokauppiaan oppaasta.