Näytä kaikki artikkelit

Kuluttaja-lehti testasi: Postilla nopein pakettitoimitus

Postin pakettipalvelu oli kolmesta testatusta toimijasta nopein. Postin Tommi Kässin mukaan nopeus on tulosta noutopisteverkoston kehittämisestä ja asiakkaiden kuuntelusta. Entistä laajemmalla verkostolla varaudutaan kaikkien aikojen sesonkiin.

Kuluttaja-lehti pisti Postin, Matkahuollon ja R-kioskin Ärräpaketin testiin. Lehti lähetti 24 pakettia ympäri Suomen selvittääkseen, mikä pakettipalveluista on nopein. Vertailussa paketit toimitti perille ripeimmin Posti. – On aina mukava saada käytännön kokemuksia riippumattomista lähteistä. Vaikka kokeilussa kyse oli kuluttajalähetyksestä, verkkokaupassa taustalla on sama verkosto, kertoo Postin paketti- ja verkkokauppapalveluiden liiketoimintajohtaja Tommi Kässi. Viimeksi neljä vuotta sitten vastaavan testin toteutti Helsingin Sanomat. Myös tällöin paketit kulkivat nopeimmin Postin kautta. Kässi uskoo, että nopeuden taustalla on verkoston laajuus. Postilla on noin 850 henkilökohtaisen palvelun postia ja loppuvuoteen mennessä noin 2200 kuluttajan suosimaa automaattia. – Varmasti yksi tekijä on se, että toimimme ympäri Suomen ja olemme entisestään laajentaneet verkostoamme. Verkoston kehittämistä on jatkettava, jotta se vastaa alati kasvaviin verkkokaupan volyymeihin ja tulee lähelle vastaanottajaa.

Tommi Kässi, Posti

Liiketoimintajohtaja Tommi Kässi, Postin paketti- ja verkkokauppapalvelut.

Nopeat toimitukset tärkeitä verkko-ostajille

Kuluttaja-lehden vertailussa yli puolet Postin paketeista saapui perille seuraavana päivänä lähetyksestä. Kässin mukaan lajittelusta mitattuna keskimäärin 90 prosenttia paketeista saadaan perille seuraavaksi päiväksi. Pääkaupunkiseudulla ja Turussa toimitus on mahdollinen jo samana päivänä. Lokakuussa julkaistussa Suuressa verkkokauppatutkimuksessa 85 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että nopeat toimitukset ovat verkko-ostamisessa erittäin tai jossain määrin tärkeitä. Postin ja Kaupan Liiton tuoreessa vastuullisuustutkimuksessa toimitusnopeudella oli merkitystä erityisesti verkko-ostamisen edelläkävijöille. – Olemme tunnistaneet nopeuden kasvavan merkityksen. Jos katsoo kansainvälisiä trendejä, sillä on myös valtava rooli verkkokaupan kasvun kiihdyttämisessä, Kässi avaa. Nopeus on asiakaskokemuksen kehittämisen ja datalla johtamisen keskiössä. Noutopisteet pyritään sijoittamaan kuluttajien arjen kulkureittien varrelle. Datan avulla pystytään reagoimaan esimerkiksi paikallisiin pakettivolyymien kasvuihin ja varmistamaan, että toimitukset saadaan tavoiteajassa perille. Korona on kasvattanut verkkokaupan markkinaa ennennäkemättömällä tavalla, ja loppuvuodesta odotetaan kaikkien aikojen verkkokaupan sesonkia. Pakettivolyymien kasvuun on Kässin mukaan valmistauduttu keväästä asti, jotta toimitusten nopeus säilyy myös sesonkina. – Meillä on yli 500 pakettiautomaattia enemmän kuin viime sesonkina, käytännössä noin 30 000 luukkua. Lokakuussa laajensimme jakelua lauantaille, ja Black Fridaysta alkaen suosituimpiin noutopisteisiin jaellaan myös sunnuntaisin, eli seitsemänä päivänä viikossa, Kässi kertoo. Seitsenpäiväisen jakelun piirissä on lähes puolet suomalaisista. Pysyvän noutopisteverkoston rinnalle perustetaan väliaikainen verkosto, joka vastaa noin 200 noutopisteen kapasiteettia. Myös kotiintoimitusten kysyntään on varauduttu.

Kansainvälistä kehitystä kiikaroidaan jatkuvasti

Vauhti ostohetkestä toimitukseen kiihtyy, Kässi sanoo. Siksi olennaista on tehdä koko verkkokaupan prosessista asiakaskeskeinen ja läpinäkyvä, ostoskorin klikkauksesta paketin luovutukseen asti. – Lajittelusta eteenpäin nopeutemme on tällä hetkellä hyvä, mutta meillä on yhdessä kumppaneidemme kanssa vielä tehtävää sen suhteen, mitä tapahtuu klikkauksesta noutopisteeseen. Panostamme myös jatkossa erilaisiin rajapintoihin ja uuteen teknologiaan. Postille tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että noudot pystytään ajoittamaan optimaalisesti tai niitä tehdä useita kertoja päivässä. Toistaiseksi uusi teknologia on näkynyt kuluttajille ruoan verkkokaupassa, jossa toimituksia voi seurata kartalta. Lähitulevaisuudessa sama on mahdollista pakettipalveluissa. Toimialan kansainvälistä kehitystä seurataan ja tulevaisuuden verkkokaupan palveluita arvioidaan tiiviisti. – Näkisin, että meidän on katsottava vähän pidemmälle ja mietittävä avoimin mielin uudentyyppisiä ratkaisuja. Tehtävää kyllä riittää, ja jatkamme työtä, Kässi päättää.

Sesonkiin valmistautuminen kesken? Katso verkkokauppiaan muistilista.