Näytä kaikki artikkelit

Kotimaisille verkkokaupoille tukea Pelastetaan kauppa -kampanjasta

Maaliskuussa 2020 Vilkas Group polkaisi käyntiin Pelastetaan kauppa -kampanjan, joka tukee kivijalkakauppoja verkkoon siirtymisessä ja pandemian yli selviämisessä. Syksyllä koronan toinen aalto iski verkkokauppiaiden vuoden kiireisimpään aikaan, ja kampanja sai jatkoa.

Huoli kotimaisen kaupan selviämisestä sai Postin ja Vilkas Groupin käynnistämään joulun alla kilpailun, joka ohjaisi kuluttajia kotimaisten verkkokauppojen pariin ja tarjoaisi verkkokauppiaille kullanarvoista näkyvyyttä. Kilpailuun osallistuminen oli yksinkertaista: osallistujayrityksen tarvitsi vain jakaa sosiaalisessa mediassa parhaat lahjavinkkinsä ja käyttää postauksissa merkintää #pelastetaankauppa. Kilpailuun osallistuneista verkkokauppiaista Posti ja Vilkas valitsivat kahdeksan onnekasta, joista jokainen voitti kahdeksi viikoksi showroom-paikan Box by Postissa Helsingin Keskuskadulla. Voittajien – Ekokauppa Oranssi Orava, Turun Juoksuvaruste, Ecokoti, NuttuNA, IHonline, Adega, Eräkolmio, Metsärinne – showroomit ovat esillä helmikuun loppuun asti. Katsoa tarkemmat ajankohdat Box by Postin Instagram-tililtä.

Voittajayrittäjä kannustaa markkinoimaan ja unohtamaan jännittämisen

Yksi showroom-paikan voittaneista on Ekokauppa Oranssi Orava, jonka yrittäjälle Erika Hakoniemelle voitto oli mahtava yllätys. Hakoniemi kehuu, että kilpailuun osallistuminen oli kivaa ja helppoa. Lue Oranssin Oravan tarina kokonaisuudessaan täältä. Verkkokaupan kanssa empiville Hakoniemellä on tarjota kaksi neuvoa: - Panosta markkinointiin äläkä jännitä. Minäkin vetkuttelin verkkokaupan perustamista, koska luulin sen olevan vaikeaa. Verkkokauppa ei ole ikinä valmis, joten sen saa nopeastikin siihen kuntoon, että sen kehtaa avata. Showroomin rakentaminen ja ylläpito ovat Hakoniemen mukaan menneet todella hyvin, vaikka nopea aikataulu aiheuttikin jännitystä. - Tilasin showroomin tuotteet valmistajilta suoraan Box by Postiin, mikä oli kätevää.

Ekokauppa Oranssi Oravan tuotteita esillä Boxin showroomissa.

Koronavuosi muutti kuluttajakäyttäytymistä ratkaisevasti

Koronavuoden 2020 aikana kuluttajakäyttäytymisessä tapahtui merkittävä käänne. Postin kesällä 2020 teettämän suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan jo lähes 60 prosenttia suomalaisista kuluttajista ostaa kuukausittain verkosta. Koronapandemia kasvatti verkosta ostamista peräti 30 prosenttia heinäkuun loppuun mennessä. Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski ennustaa, että verkkokauppa menee perinteisen kaupan ohi viimeistään vuonna 2025. Korkiakoski viittaa Verkkokauppaindeksiin, jonka mukaan verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat vuoden 2020 huhti–kesäkuussa räjähdysmäisesti, lopulta 75 prosenttia. Koko vuonna verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat keskimäärin 60 prosenttia, kun aiempina vuosina kasvu on jäänyt 5–10 prosenttiin. Pelastetaan kauppa -kampanja toi ennätyksellisenä vuonna yhteen myös verkkokauppa-alan toimijat. Monille kotimaisille kivijalkakauppiaille kampanjasta oli iso apu, sillä Vilkas Group tarjosi uusille verkkokauppiaille verkkokauppa-alustan puoleksi vuodeksi maksutta. - Meille yhteistyö on hyvä väylä olla mukana tukemassa pienten kotimaisten verkkokauppojen toimintaa, kertoo business manager Marjo Virtanen Postilta. -Showroom meidän Boxissa tarjoaa juuri tällaisille verkkokaupoille hyvän estradin esittäytyä aivan Helsingin keskustassa. Postin ja Vilkkaan lisäksi yhteistyössä on mukana useita merkittäviä verkkokauppa-alan toimijoita, kuten Pakettikauppa, Klarna, Avarda, Checkout Finland ja ePages.

Lue lisää showroom-mahdollisuuksista Boxissa: