Skip to main content
Kotiinkuljetuksesta kilpailuvaltti
3/19/2020

Kotiinkuljetuksesta kilpailuvaltti

Verkko-ostamisen ja kotiinkuljetuksien suosio on kasvanut merkittävästi, ja houkuttelevien tuotteiden lisäksi myös ostokokemus on tärkeä kriteeri verkkokauppaa valitessa. Tällöin selkeät toimitustavat nousevat entistä paremmaksi valtiksi kilpailussa asiakkaiden suosiosta.

Yhä useampi kuluttaja on alkanut hyödyntää verkko-ostamisen kätevyyttä, ja verkkokauppojen suosio tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan nyt jo 10 prosenttia suomalaisista ostaa kaiken tai lähes kaiken verkosta. Samasta tutkimuksesta käy ilmi, että viiden vuoden kuluessa tämä luku tulee lähes tuplaantumaan, sillä vastanneista 18 prosenttia arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta vuonna 2025. Jokaisen verkkokauppiaan ja lähettämisen ammattilaisen on siis syytä varautua kasvavaan kysyntää.

Kotiinkuljetuksen suosio kasvaa

Siinä missä verkkokaupan asiakaskunta kasvaa, kohoaa myös alalla toimivien yritysten määrä. Jokaisen yrityksen onkin syytä miettiä, kuinka oma bisnes pärjää kilpailussa parhaiten. Kiinnostavat tuotteet ja toiminnan luotettavuus ovat itsestäänselvyyksiä, mutta helppoutta arvostavat kuluttajat edellyttävät myös ostoprosessin sujuvuutta. Ostajat kaipaavat omaan elämänrytmiinsä sopivia vaihtoehtoja tavaran toimitukseen.

Suuressa verkkokauppatutkimuksessa kotiinkuljetus sovittuna aikana kiilasi mieluisimpien toimitustapojen listalla kolmanneksi pakettiautomaattien ja palvelupisteiden jälkeen. Kotiinkuljetuksen suosion kasvu on huomattu myös Postilla.

- Sovittuna aikana kotiin kuljetettavan Kotipaketin suosio kasvaa kaksinumeroisin luvuin. Siksi mekin muokkaamme palvelujamme muuttuvaan markkinaan sopivaksi, kertoo Postin Business Manager Juha T. Wallin.

Vastaanottajalle enemmän kontrollia

Kotiinkuljetus on eittämättä kätevä tapa vastaanottaa paketti, mutta sekään ei ole täysin ongelmaton toimitustapa. Kuluttajan ja kuljettajan aikataulujen on sovittava yhteen, jotta ostokokemus on onnistunut. Toimitusten helpottamiseksi on tehty kovasti töitä Postilla. Apuun on otettu teknologian luomat mahdollisuudet.

- Teknologiaa hyödyntäen pystymme tarjoamaan kuluttajille enemmän kontrollia kotiinkuljetuksen suhteen. Olemme ottaneet Kotipaketin kuljetuksessa käyttöön palvelun, jossa asiakas saa itse valita kotiin saapuvan paketin toimitusaikaikkunan. Tarjolla on seitsemän päivän mittainen kalenteri, josta asiakas voi valita itselle parhaiten sopivan ajan paketin vastaanottamiseen. Aikoja on tarjolla niin päiväsaikaan kuin iltaisinkin. Tämä uudistus on jo käytössä useimmissa suurissa kaupungeissa ja se tulee käyttöön lopulta koko maassa, Wallin kuvailee.

Kotipaketin prosessin uudistus aloitettiin tammikuussa, ja sen on todettu parantavan asiakaskokemusta ja toimituksen laatua sekä tehokkuutta. Uusien ominaisuuksien nykyisistä käyttäjistä yli 90 prosenttia ovat olleet hyvin tyytyväisiä niihin. Kotipaketin toimituksen uudistamisessa ei kuitenkaan aiota tyytyä tähän.

- Jatkossa palvelu parantuu entisestään. Kotiinkuljetuksen toimitusaikaa tarkennetaan toimituspäivänä puolen tunnin aikaikkunaksi, ja kuljettajan matkaa voi halutessaan seurata karttanäkymässä. Jos asiakkaalle tulee viime hetken muutoksia, voi niistä viestiä kuljettajalle. Toimituksen voi myös ohjata automaattiin tai palvelupisteeseen, jos suunnitelmat muuttuvat. Lisäksi kuljettajan voi valtuuttaa jättämään lähetyksen oven taakse ilman kuittausta. Myös toimitusprosessia koskevan palautteen jättäminen tulee mahdolliseksi. Näiden uudistusten avulla muutamme sekä pienten että isojen tavaroiden vastaanottokäytännön entistä helpommaksi, Wallin lupaa.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.