Näytä kaikki artikkelit

Verkkokauppa käänsi koronavuoden kriisistä kasvuksi – käsityöalan yritys Lankavalla on takanaan ennätyksellinen vuosi

Kulunut vuosi on luonut suuria haasteita suomalaisille yrittäjille, kuten kauhavalaiselle käsityöalan yritys Lankavalle. Yli 90-vuotias, perinteikäs perheyritys koki muiden yritysten tavoin koronaviruksen tuomat muutokset voimakkaasti vuoden 2020 keväällä.

Lankava käsityötuotteiden verkkokauppa

- Vuosi 2020 on ollut ihmeellinen vuosi. Koronajärjestelyjen vuoksi suljimme kivijalkamyymälämme keväällä muutaman kuukauden ajaksi. Muutimme keväällä myös uusiin liiketiloihin ja suunnitteilla oli 95-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi isot avajaiset ja synttärit. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen avajaiset siirtyivät kuitenkin toukokuussa nettiin. Myös kaikki muut alan tapahtumat ja messut peruuntuivat keväällä ja syksyllä, mikä oli iso kolaus monelle yrittäjälle. Tilanne synnytti kuitenkin uusia virtuaalitapahtumia, jotka ovat luoneet paljon uutta, kertoo Lankavan markkinoinnista vastaava Minttu Karppinen.

Kasvua verkkokaupasta

Uusien digitaalisten ratkaisujen merkitys on ollut käänteentekevä Lankavalle vaikean vuoden keskellä. Rohkea ja oikea-aikainen panostus verkkokauppaan auttoi yritystä selviytymään koronakriisin värittämästä vuodesta.

- Elämme nyt uutta normaalia, jossa asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon. Päätimme jo keväällä liikkeen ollessa suljettuna panostaa entistä vahvemmin palveluumme ja läsnäoloon verkossa ja somessa, Karppinen kuvailee.

Lankavan onnistumista verkkokaupan kehittämisessä avitti osaltaan se, ettei kaikkea tarvinnut rakentaa alusta haastavan tilanteen keskellä: Lankavalla oli jo valmiiksi pitkä kokemus kivijalkamyyntiä tukevasta liiketoiminnasta. Yritys on pyörittänyt verkkokauppaa vuodesta 2007, ja postimyyntikin aloitettiin jo 60-luvulla. Nyt epidemia-aikana verkkokaupan merkitys nousi kuitenkin uudella tavalla avain-asemaan.

- Viime vuosien panostuksemme digitaalisen kaupan uudistamiseen ja kehittämiseen ovat osoittautuneet ennakoituakin tärkeämmiksi, kun tänä vuonna kaikki tapahtumat ja asiakkaat siirtyivät verkkoon ja volyymit kasvoivat. On ollut ihana huomata, että tänä vuonna monet uudet asiakkaat ovat löytäneet meidät. Verkkokauppamme tilausmäärät ovatkin kasvaneet tänä vuonna huimasti: kasvua on yli 50 % viime vuoteen verrattuna.

Tilausmäärien kasvaessa toimivat kumppaniverkostot ovat olleet tärkeitä. Verkkokauppaa onkin kehitetty paljon yhdessä toimitusten viimeisestä pätkästä huolehtivan Postin kanssa. Postin ja Lankavan jo vuosikymmeniä kestänyt tiivis yhteistyö on mahdollistanut laadukkaiden ja nopeiden toimitusratkaisujen löytämisen asiakkaille myös korona-ajan keskellä.

Hyvää oloa ja ulkoilun voimaa

Käsitöiden kautta iloa ja inspiraatiota ihmisten elämään tuova Lankava on ollut kuluneena vuonna etunenässä näkemässä, kuinka korona vaikutti ihmisten vapaa-ajanviettoon. Yhtäältä ulkoilun ja luonnossa liikkumisen trendi näkyi itse neulottavien kirjoneuleiden kysynnässä. Toisaalta lisääntynyt kotoilu innosti ihmisiä toteuttamaan itseään monenlaisten käsityö- ja sisustusideoiden kautta.

Lankava käsityötuotteet verkkokauppa

- Oman tuotantomme makrameelankojen kysyntä nousi kaikkien aikojen ennätykseensä niin, että keväällä koneemme eivät meinanneet pysyä perässä, Lankavan Minttu Karppinen muistelee.

Käsityötrendi näkyy myös joulunajan verkkokauppatilauksissa. Karppisen mukaan vaikuttaa siltä, että ihmiset antavat tänä jouluna entistä enemmän itse tehtyjä lahjoja läheisille sekä hakevat helppoja ja nopeita lahjaideoita vielä lähempänäkin joulua. Myös välipäiville haetaan tekemistä verkkokaupasta.

Sujuvien verkkokaupparatkaisujen ja nopeiden toimitusten avulla Lankavan on ollut mahdollista vastata ennätysmittoihin kasvaneeseen kysyntään. Miltei 100-vuotiasta pk-yritystä luotsaavat lankavalaiset tietävät, kuinka suuri merkitys yrittämisellä on kotimaisen talouskasvun siivittäjänä – erityisesti kriisiaikana. Käsityöharrastusta tukevana yrityksenä Lankavan merkitys on kriisiaikana voimakas monestakin syystä.

- Käsityöt ovat monelle henkireikä ja eräänlainen meditaation muoto – ne tuovat hyvää oloa elämään näinä haastavina aikoina, Minttu Karppinen summaa.

Lue myös artikkeli Tuhannet aktiiviset verkko-ostajat kertovat: Nämä asiat lisäävät ostamista verkkokaupasta