Skip to main content
Suoratoimitusten kautta lisää myyntiä
4/24/2020

Suoratoimitusten kautta lisää myyntiä

Suoratoimitukset tavarantoimittajilta suoraan kuluttajille tai yrityksille ovat nopeasti kasvava verkkokaupan myyntimalli.

Suoratoimituksilla eli drop shippingilla tarkoitetaan toimituksia, jotka lähtevät tavarantoimittajalta suoraan verkkokaupan asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen, ilman että verkkokauppias itse käsittelee tuotteita. Perinteiset myymälät ovat osanneet hyödyntää toimitusmyyntiä jo pitkään, mutta verkkokaupassa suoramyynnin malli on verraten uusi.

Markkinajohtajien joukossa on tilaa

Suoratoimitusmallin tavoitteena on kasvattaa myyntiä laajentamalla verkkokaupan tuotevalikoimaa ilman varastoon sitoutuneen pääoman kasvattamista. Amazonin kannattava kasvu on tullut juuri Amazonin kautta myyvien yritysten avulla, jotka toimittavat suoraan kuluttajalle ohittaen Amazonin omat varastot. Amazonin vanavedessä esimerkiksi eBay ja Aliexpress ovat kasvaneet markkinajohtajien joukkoon samalla liiketoimintamallilla.

Tuotteiden valmistajaa tai sen paikallista edustajaa voi houkuttaa myydä tuotteet suoraan kuluttajille ja ohittaa jälleenmyyjät. Omien jälleenmyyjien suututtaminen ja kauppiasosaamiseen puuttuminen ovat hillinneet edustajien omien verkkokauppojen syntymistä.

Helppoa kuin heinänteko?

Periaatteessa suoramyynti on yksinkertaista: kumppanin tuotteet esille verkkokauppaan ja toimitetaan vastaanotetut tilaukset tavarantoimittajalle. Pienessä mittakaavassa homma toimii helposti, vaikka sähköpostilla, mutta kokemukseni mukaan iso tuotevalikoima ja laaja kumppaniverkosto lisäävät kompleksisuutta. Vanhoista toimintatavoista ja järjestelmien kirjosta muodostuu vyyhti, joka on helposti solmussa. Asiakas pettyy, jos tuotetta ei olekaan saatavilla tai toimitusaika venyy sietämättömän pitkäksi.

Me Postissa olemme yhdessä verkkokauppiaiden ja tavarantoimittajien kanssa rakentaneet toimintamallin, joka taklaa suoratoimitusten haasteita. Homma toimii, jos keskenään kauppaa tekevät kumppanit toimivat samoilla toimintamalleilla, jota sekä tietojärjestelmät että logistiikka tukevat.

Suoratoimitusmalli on oiva ratkaisu jokaiselle taholle

  1. Kuluttajalle sopivat tuotteet löytyvät hänelle sopivalta myyjältä.

  2. Kauppiaille se vähentää sitoutuneen pääoman riskiä ja lisää myyntiä laajentuneen tuotevalikoiman avulla.

  3. Tavarantoimittajille se mahdollistaa myyntikanavien helpomman kasvattamisen, sekä tarjoaa koko tuotevalikoiman myyntimahdollisuuden olemassa olevissa valmiissa kanavissa.

Bravo!

Lataa dropshipping-opas tai lue lisää suoratoimitusten hyödyistä.

Kari Nykänen

Kari toimii Postissa verkkokaupan ja toimitusketjujen asiantuntijana, jossa hän on hankkinut pitkän kokemuksen verkkokauppojen ja niiden tilaus-toimitusketjun ratkaisujen toteuttamisesta sekä kaupankäynnistä. Hänellä on myös vahva kansainvälinen tausta myynnistä ja uusien palvelukonseptien kehittämisestä.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.