Näytä kaikki artikkelit

Kansainvälinen verkkokauppa on murroksessa, ja nopeuskilpailu kiihtyy Euroopassa

Kattava kansainvälinen verkkokauppatutkimus näyttää verkkokaupan painopisteen siirtyvän Eurooppaan. Postin Kaj Kulp kertoo, miten verkkokauppias voi ottaa murroksesta kaiken irti.

Kansainvälinen verkkokauppa on murroksessa, osoittaa tuore verkkokauppatutkimus. Kansainvälisen postialan järjestön IPC:n vuotuiseen tutkimukseen vastasi yli 33 000 verkko-ostajaa 40 maasta.

ALV-uudistus ja Brexit ovat muuttaneet kansainvälisen verkkokaupan painopistettä. Vuonna 2021 suomalaiset tilasivat verkossa eniten Saksasta, siinä missä vuonna 2020 kärkipaikkaa piti Kiina. Kiinan lisäksi laskussa on Britannian suosio. Kymmenen kärkimaan joukkoon ylsivät lisäksi Ruotsi, Yhdysvallat, Viro, Tanska, Alankomaat, Ranska ja Latvia.

EU-jäsenmaissa verkossa ostetaan entistä enemmän unionin sisältä. Kun EU:n jäsenmaissa asuvilta vastaajilta kysyttiin, mistä he olivat tehneet viimeisimmän ostoksensa, heistä 42 prosenttia vastasi EU-maan. Vuonna 2019 näin kertoi 30 prosenttia vastaajista. Kiinasta tilaamisen kehitys on päinvastainen. Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja Kaj Kulp toteaa, että Suomessa verkkokaupan kasvu on viime aikoina tullut erityisesti kotimaasta ja EU:n sisältä. Hän huomauttaa, että kuluttaja ei pääsääntöisesti perusta ostopäätöstään verkkokaupan kotimaahan, vaan ostokokemukseen liittyviin tekijöihin. Osuuttaan kasvattavat verkkokaupat, jotka pystyvät vastaamaan kuluttajien tarpeisiin.

Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja, Kaj Kulp.

“Kuluttajalle oleellista on verkkokaupan kokemus. Onko valikoima hyvä, löytääkö hän tarvitsemansa? Toimiiko palvelu ja reklamointi, jos tulee jokin ongelma? Ovatko maksu- ja kuljetusvaihtoehdot mieleiset ja toimitusketju kunnossa?” Kulp avaa.

Kilpailu hinnoista ja nopeudesta kiihtyy etenkin Euroopan sisällä

Suomalaisista vastaajista lähes joka kolmas koki Brexitin vaikuttaneen ulkomailta ostamiseen etenkin tullimaksujen takia. ALV-uudistus vaikutti suomalaisista 43 prosentin ulkomaanostoksiin. Muutos on Kulpin mukaan nostanut tullimuureja ja pienentänyt esimerkiksi Kiinasta tilattujen tuotteiden määrää. Tutkimuksen mukaan Suomeen ulkomailta tilanneista 40 prosenttia sai ostokselleen ilmaisen toimituksen. Valtaosa ulkomaantilauksista – Saksasta 68 prosenttia ja Ruotsista 85 prosenttia – oli perillä alle viikossa. Perinteisesti kotimaisen verkkokaupan kilpailuetu on ollut juuri nopeus. Kulpin mukaan kilpailu on viime vuosina kiristynyt, koska toimitusketjut ovat tätä nykyä etenkin EU:n sisällä nopeita. “Kotimaisen verkkokaupan kilpailukyvyssä nopeudessa korostuu keräily. Osa verkkokaupoista toimii yhä hieman hitaalla syklillä, ja keräilyssä on viivettä. Jos haluaa nopeushyödyn, keräilynopeuteen pitää panostaa.” Suomalaisista verkkokaupoista tilasivat eniten naapurimme Ruotsi, Viro ja Tanska. Suomalaiseen kauppaan ulkomaiset ostajat päätyivät etenkin silloin, jos tuotetta ei ollut saatavilla muualta. Valintaan vaikuttaa myös toimitusnopeus.

Verkkokaupan valtteja valikoima, ilmaiset toimitukset ja nopeus

Kulpin mukaan viesti kotimaisille verkkokauppiaille on selvä: Ulkomailta toimitukset saa ilmaiseksi, ja ne ovat nopeasti perillä. Eurooppalaisessa kilpailussa pysyy mukana tarjoamalla tilauksille ilmaiset toimitukset ja huolehtimalla logistiikkaketjun kuntoon. “Kotimaisen verkkokaupan valttikortteja ovat hyvä valikoima, ilmaiset toimitukset ja nopea kuljetus. Lähtökohta on tietenkin se, että valikoima on oikea ja sisältää tuotteita, joita kuluttajat haluavat ostaa”, Kulp tiivistää. Kotimainen verkkokauppias ei ole enää automaattisesti toimitusnopeuksissaan ylivoimainen, sillä kisa nopeudesta on kova.

Mitkä kauppa-alustat dominoivat globaalia kauppaa? Minkä suuruinen on suomalaisten keskiostos ulkomailta?

Kiinnostuitko? Autamme ottamaan uudet markkinat haltuun - jätä yhteydenottopyyntö ja jutellaan lisää!

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.