Näytä kaikki artikkelit

EU:n ulkopuolelta tilattujen pienten verkkokauppaostosten arvonlisävero povaa kilpailuetua kotimaisille verkkokauppiaille

Heinäkuun alussa astuu voimaan EU:n laajuinen uudistus, joka muuttaa EU:n ulkopuolelta toimitettavien verkkokauppaostosten ALV-maksukäytäntöjä. Uudistus tasapuolistaa kilpailua ja jouhevoittaa liikennettä, sanoo Postin Sami Finne.

Verkkokauppaostosten arvonlisäveromuutos - Posti

EU:n laajuinen arvonlisäverouudistus muuttaa heinäkuun alussa unionin rajat ylittävää verkkokauppaa. Kaikki EU:n ulkopuolelta toimitettavat verkkokauppaostokset on tullattava ja niistä on maksettava arvonlisävero. Aiemmin veroa maksettiin yli 22 euron arvoisista lähetyksistä. Samaan aikaan EU:n ulkopuolelta toimitettaville tavaroille tulee käyttöön vapaaehtoinen erityisjärjestelmä, jonka kautta verkkokauppa voi ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot kaikkiin EU-maihin. Kauppa lisää arvonlisäveron suoraan tuotteidensa hintaan, eli kuluttaja maksaa sen kätevästi ostoksensa yhteydessä, kuten Suomessakin. Uudistuksella tavoitellaan tasa-arvoista kohtelua ja reilua kilpailua EU:n sisäisille ja ulkopuolisille verkkokaupoille. Postin kansainvälisen verkkokaupan palvelujen johtajan Sami Finnen mukaan uudistus tervehdyttää kilpailutilannetta ja kasvattaa suhteellisesti kotimaisen ja EU:n sisäisen verkkokaupan kilpailukykyä. – Asetelma on aiemmin ollut hieman epäreilu, sillä vähäarvoisten lähetysten arvonlisäverovapaus on tuonut EU:n ulkopuoliselle verkkokaupalle kilpailuetua. Uudistuksella korjataan tilannetta ja jouhevoitetaan liikennettä. Se pyrkii kuluttajan kannalta sujuvaan prosessiin.

Kotimaisilla verkkokaupoilla käsillä pelipaikka

Vaikka uudistus ei edellytä kotimaassa toimivilta verkkokaupoilta toimia, niillä on Finnen mukaan käsillä pelipaikka. Hän uskoo, että uudistuksen myötä EU:n ulkopuolinen liikenne tippuu ainakin väliaikaisesti useita kymmeniä prosentteja. Samalla kuluttajat ohjaavat ostoja kotimaahan aiempaa enemmän. – Uskon, että nimenomaan vähäarvoisissa nimikkeissä uudistus siirtää kuluttajien ostoja kansainvälisiltä verkkokaupoilta kotimaisille. Muutos on hyvin lähellä, ja nyt kotimaisten toimijoiden kannattaa miettiä kesän kampanjointia. Mitä vähäarvoisia nimikkeitä kuluttajat ovat aiemmin ostaneet kansainvälisistä verkkokaupoista? Jos kuluttajilla jää rahaa säästöön, kotimaisilla verkkokauppiailla olisi Finnen mukaan tilaisuus tarjota valikoimistaan jotakin tilalle. Kuluttajat ostavat kansainvälisistä verkkokaupoista vähäarvoisia tuotteita useista eri tuoteryhmistä. – Tämä ei missään tapauksessa rajoitu yhteen tai kahteen tuoteryhmään, vaan mahdollisuuksia on monilla alueilla. Vähäarvoiset tuotteet voivat olla mitä tahansa, mitä kuluttajat sattuvat tarvitsemaan. Kameran jalustan ruuveja, teippejä, lemmikkitarvikkeita tai auton varaosia. Moni kansainvälisistä lähetyksistä mahtuu postilaatikkoon tai -luukkuun. Postilaatikkoon toimittaminen on paitsi edullista myös vaivatonta kuluttajalle. – Verkkokauppiaat voisivat miettiä, mitä voi lähettää muun postin mukana Pikkupakettina ja siten tarjota kuluttajille hyviä tuotteita. Siinä saattaisi olla hyvä lyhyen aikavälin ansaintamahdollisuus.

Uudistus vakiinnuttaa kansainvälisen kaupan käytäntöjä

On Finnen mielestä positiivista, että parin viime vuoden aikana kotimaisen verkkokaupan markkinaosuus on kasvanut suhteessa kansainväliseen kauppaan. Samanlainen kehityskulku on nähtävissä ympäri Eurooppaa. Finne ohjaisi verkkokauppiaita seuraamaan myös EU:n sisäistä kilpailua. – Vaikka julkisessa keskustelussa puhutaan usein aasialaisista toimijoista, suomalaisten verkkokauppiaiden näkökulmasta kilpailu tulee entistä vahvemmin Ruotsista ja Saksasta. Siis huomattavasti lähempää, huomattavasti nopeammilla toimituksilla. Finne toivoo, että arvonlisäverouudistus vakiinnuttaa käytäntöjä myös suomalaisten yritysten tekemässä kansainvälisessä kaupassa. Kansainvälistä kauppaa tekevät kotimaiset yritykset voivat ottaa oppia siitä, mitä EU:n ulkopuolisessa tuonnissa tapahtuu. – Jos haluaa tehdä esimerkiksi Venäjän-, Britannian- tai Yhdysvaltojen-kauppaa, tietorakenteiden on oltava riittävät ja tullausnimikkeiden kunnossa tuotetiedoissa, jotta lähetykset eivät pysähdy rajalla.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.