Näytä kaikki artikkelit

Digitaalisen kaupan asiantuntija neuvoo laittamaan verkkokaupan etu- ja takapihan kuntoon.

Korona satoi viime sesonkina verkkokauppojen pussiin. Volyymit kasvoivat, toisaalta ennustettavuus vaikeutui. Digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama jakaa opit tulevassa sesongissa menestymiseen.

“Loppuvuoden sesonki oli uskomaton. Jos viime vuoden luvut ylitetään tänä vuonna, olen todella hämmästynyt. Mutta todennäköisesti niin käy”, sanoo digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama. Googlen mukaan globaalisti joulun pyhien verkkokauppa kasvoi vuonna 2020 edellisvuoteen verrattuna 50 prosenttia. Posti teki joulun alla kaikkien aikojen pakettiennätyksen ja toimitti neljässä viikossa yli 7 miljoonaa pakettia. Verkkokauppa-asiantuntija Parsama työskentelee päivittäin suomalaisten verkkokauppojen kärjen kanssa ja toimii asiantuntijana Business Finlandin Experience Commerce -ohjelmassa. “Verkkokaupat ovat edelleen voittajia. Toimialakohtaista vaihtelua kuitenkin on, ja paikoin nähtävissä on, että viime vuonna myytiin etupeltoon. Korona on vaikeuttanut ennustettavuutta, ja moni verkkokauppias pohtii, miten ensi vuosi pitäisi budjetoida.”

Sesonkiin varauduttava käsiparien lisäksi logistiikkaketjussa

Parsama arvioi tulevan sesongin muistuttavan koronan takia viimevuotista. Sen yli voitaisiin mennä siksi, että suomalaisille on kertynyt patoutunutta kulutustarvetta ja verkko-ostaminen on monelle entistä tutumpaa. Viime vuonna lähes 60 prosenttia suomalaisista osti verkosta kuukausittain.

“Viime joulun kysynnän kohdistuminen verkkokauppaan oli odotettua, sillä ihmiset eivät uskaltaneet mennä jouluostoksille. Tänä vuonna tilanne riippuu edelleen koronatilanteen kehityksestä.” Viime sesongin valtaviin volyymeihin oli ehkä varauduttu, mutta osin väärällä tavalla, Parsama sanoo. Siinä on myös verkkokauppiaiden tärkeä oppi tulevaan sesonkiin. “Osa verkkokaupoista yritti saada pakkausrumban läpi tavallisista logistiikkaputkistaan vain lisäämällä työvoimaa. Osaavimmat kauppiaat ottivat sesonkia varten käyttöön hajautettuja varastoja, joista tavara saatiin pakattua ja liikkeelle ajallaan.” Parsama uskoo, että viime vuodesta verkkokaupat ovat oppineet myös tankkaamaan saldojaan: “Useampi verkkokauppa sanoi viime sesonkina, että tavaraa jäi myymättä 2–3 miljoonan edestä, sillä se loppui kesken.”

Sesonkiin valmistautuminen pitäisi aloittaa edellisen päätteeksi

Laita kuntoon verkkokaupan etu- ja takapiha. Siinä Parsaman ohje sesonkiin valmistautumiseen. Etupihalla Parsama viittaa myyntiin, markkinointiin ja asiakashankintaan. Riittävät panostukset on suunniteltava kampanjoiden rakenteesta ja aikataulutuksesta tavoitteisiin ja mittareihin. “Moni saattaa ajatella, että teenpä Black Fridayksi ison Facebook-kampanjan. Facebookin tila on kuitenkin jo loppuunmyyty. Jollet ole riittävän iso tai tehnyt tiettyjä varauksia riittävän ajoissa, et saa mainoksia.” Takapiha viittaa juuri kysyntään vastaamiseen: varastosaldoihin, logistiikkaketjuun, asiakaspalveluketjuun. Miten resursoida riittävästi ja joustavasti? Miten toimitaan, jos myyntiä tulee 80, 100 tai 500 yksikköä? Miten eri skenaarioita johdetaan? “Jos vain olet ja odotat, että sesongin ansiosta myyntiä kyllä tulee, jätät puolet kaupasta lunastamatta. Kovimmat kasvajat tekevät yhteenvedon ja suunnitelman tulevan sesongin varalle jo edellisen päätyttyä”, Parsama toteaa. “Osa alkaa syyskuussa miettiä, miten tämä joulu hoidetaankaan. Useimmiten nämä toimijat häviävät markkinassa”, hän lisää.

Kuule eCom-markkinan tuoreimmat trendit, ilmoittaudu eCom Next -verkkokauppatapahtumaan >