Näytä kaikki artikkelit

Click&Paylla Intersportin asiakas tilaa tuotteet liikkeen valikoimasta kotiin tai pakettiautomaattiin

Intersportin Click&Pay-palvelulla kuluttaja ostaa urheiluvarusteet verkosta, mutta lähiliikkeensä valikoimasta. Posti toimittaa ne pakettiautomaattiin tai kotiovelle. Palvelulla kuluttaja ostaa helposti verkosta ja tukee paikallista kauppiasta.

Intersportin Click&Pay-palvelu

Urheilukaupan markkinajohtajalla Intersportilla on Suomessa noin 60 kauppiasvetoista kivijalkaliikettä, kun taas verkkokauppa on keskitetty ketjun hoitoon. Intersportin Click&Pay-palvelulla kaupan asiakas voi kuitenkin tilata tuotteen verkosta yksittäisen liikkeen valikoimasta keskitetyn varaston sijaan. Asiakas selaa urheiluvarusteita ja vapaa-ajan tuotteita verkossa, valitsee ja maksaa haluamansa tuotteen. Tilaus välittyy liikkeeseen, jossa se pakataan, ja Posti toimittaa sen pakettiautomaattiin tai kotiovelle. Palvelu lanseerattiin vuoden alussa, ja se on käytössä läpi ketjun kauppojen. – Pilotoimme palvelua ja laajensimme sitä heti, kun näimme sen toimivan. Toimittaminen liikkeestä oli ennenkin mahdollista, mutta ennen piti lähettää lasku asiakkaalle, odottaa suoritus ja sitten vasta toimittaa. Nyt saamme suoraan järjestelmästä maksetun tilauksen ja Posti noutaa sen meiltä, mikä virtaviivaistaa toimintamallia, Espoon Suomenojan Intersport-kauppias Mika Juvonen kertoo. Suomenojan Intersportissa Juvosella on työntekijätiimi, joka hoitaa seurakauppaa. Urheiluseurojen ja -joukkueiden kauppa toimii verkossa, joten tiimin on luontevaa vastata myös Click&Pay-tilausten keräilystä ja pakkaamisesta.

Intersportin ja Postin Click&Pay -palvelu

Palvelu, joka auttaa kauppiasta ja kuluttajaa

Vuosi sitten koronapandemia ajoi kaupatkin poikkeustilaan, eivätkä asiakkaat uskaltaneet Juvosen mukaan tulla paikan päälle sovittamaan vaatteita. Kesän jälkeen kauppa virkosi hiljalleen. Kuluttaja kaipaa mahdollisimman helppoa asiointia, ja sitä Click&Pay tarjoaa. Palvelu on paitsi helppo tapa tehdä ostoksia verkossa myös väylä tukea lähikauppiasta. – Se helpottaa meitä ja asiakasta. Maailma toimii tällä hetkellä niin, että verkosta katsotaan ja myös tilataan tuotteita. On nykyisessä maailmantilanteessa konkreettinen etu, että paketin voi tilata kotiovelle. Lisäksi kuluttaja voi tukea paikallista yrittäjää ja työllistäjää käymättä fyysisesti liikkeessä, millä on myös arvonsa, Juvonen sanoo. Posti on K-ryhmän yhteistyökumppani logistiikassa, ja oli siksi Juvosen mukaan luonnollista, että Posti olisi myös Click&Pay-palvelun logistiikkakumppani. Juvosella on Postin pakettipalveluista kokemusta runsaan neljän vuoden ajalta, ja kaikki on toiminut niin kuin on sovittu. Kivijalkakauppiaalle Click&Pay tuo oheen verkkokauppamyyntiä, mikä on Juvosen mukaan erinomainen lisä. Hän uskookin, että tulevaisuudessa voittajia ovat ne, jotka onnistuvat parhaiten yhdistämään kivijalan ja verkkokaupan. Kivijalka ei pärjää ilman näkyvyyttä verkossa, sillä ostopolku alkaa usein sieltä. Intersportin verkkokaupasta kuluttaja näkee kauppakohtaiset saatavuustiedot. – En usko, että sosiaalinen puoli katoaa kaupankäynnistä kokonaan. Vahva kivijalka ja vahva verkkokauppa tukevat toisiaan, se on todennäköisesti voittava konsepti. Click&Pay on osoitus siitä, että vaikka toimintamalli olisi franchising tai yrittäjävetoinen, tämäkin on mahdollista.

Tutustu myös muihin artikkeleihimme!