Skip to main content
Vertaiskaupassa piilee näkymätöntä kasvua
2/3/2020

Vertaiskaupassa piilee näkymätöntä kasvua

Verkkokaupassa ei liiku vain uusi ja kiiltävä. Merkittävä osa uudesta taloudesta muodostuu tavallisten kuluttajien keskinäisestä kaupasta.

Vertaiskauppa kasvaa juuri verkossa.

- YV, AV, Jono! 

Facebookin myyntiryhmissä käy kuhina ja kommentteja tipahtelee myytävän tuotteen alle. Pienten myyntiryhmien tapoja ja myyntikulttuuria kuulee usein kritisoitavan arkipuheessa, mutta kauppa käy ja tavaraa liikkuu. Lukuja Facebookissa myytävän tavaran määrästä ei ole saatavilla, mutta pelkästään kotimaisen vertaiskaupan jätin Tori.fi:n 2,4 miljoonaa kuukausikäyttäjää tekivät vuonna 2018 kauppaa yhteensä yli 600 miljoonan euron edestä. 

Torin markkinointijohtaja Timo Huhtamäen mukaan vertaiskaupan merkitystä tai mittakaavaa ei ymmärretä taloudessa, koska se ei näy bruttokansantuotteessa, eikä ole siten laskettavissa osaksi perinteistä talouskasvua. 

Suomalaisissa kodeissa on arviolta miljardien arvosta reaaliomaisuutta, jonka eteenpäin laittaminen olisi sekä taloudellisesti järkevää että ympäristöteko. Kun ihmiset kierrättävät jo olemassa olevaa tavaraa ja käyttävät tuotteet loppuun, uusia tuotteita ei tarvitse tuottaa yhtä paljon. Sinä voitat, ympäristö voittaa.

Timo Korander ja Timo Huhtamäki.
Postin digitaalisista kuluttajapalveluista vastaava Timo Korander ja Timo Huhtamäki Boxissa.

Helpompaa kierrättämistä   

Äh! Säätöä ja taas joku tekee kuitenkin nouto- tai sovitus oharit, saattaa moni ajatella ennen kuin lähtee ostamaan tai myymään tuotteita vertaiskaupassa. Syyt olla myymättä tyhjänpanttina seisovia tavaroita on usein pelko vaivannäöstä, jonka tavaroiden myyminen aiheuttaisi. 

Posti ja Tori tekevät jo yhteistyötä, jossa verkko-ostosten postituspalvelun voi ostaa suoraan Torista samalla kun kauppa sovitaan. Postin pakettiautomaatit toimivat edullisena ja helposti saavutettavana vaihtoehtona lähettää ja vastaanottaa paketteja. 

Vuoden 2019 suuren verkkokauppatutkimuksen mukaan tärkein syy kierrättää tavaroita verkossa on raha. Rahaa joko halutaan säästää ostamalla käytettyjä tavaroita verkosta tai tienata myymällä itselleen tarpeettomaksi jääneet esineet. Kolmanneksi tärkein syy oli kuitenkin kierrättäminen itse, jotta hyvät tavarat eivät joutuisi jätteeksi. Tätä mieltä on 42 % suomalaisista vastaajista. 

Suuri verkkokauppatutkimus 2019 – suurimmat esteet käytettyjen tavaroiden myymiselle.

-  Sovi vaatteiden kierrätystreffit tänne – ydinkeskustaan, sanoo Petra Lilius, Postin Box-kivijalkaliikkeen Operations and Customer Experience Manager

Helsingin Keskuskatu 3:ssa sijaitseva Box on palvelukonsepti, joka on suunniteltu verkkokauppa edellä. Tilasta löytyy yli 600 lokeron pakettiautomaatti, johon voi tilata verkkokauppaostoksia, mutta Boxin varsinainen erikoisuus ovat sovituskopit.  

- Niissä voi sovittaa verkkokaupasta tilattuja vaatteita ja jos ne eivät istu, niin tuotteen palautuksen voi hoitaa täällä vaikka heti. Eli nouda, lähetä tai sovita päälle ja tarvittaessa palauta. Kaiken tämän voit tehdä Boxissa yhdellä käynnillä, Lilius jatkaa. 

Verkkokauppatutkimuksen vastaajista 40 prosenttia oli myynyt tai ostanut jonkin tavaran verkosta viimeisen 6 kuukauden aikana. Kaikista aktiivisen ikäryhmä olivat 25-34 vuotiaat, joista 53 % oli tehnyt vertaiskauppaa verkossa. Lilius uskoo, että vielä useammat siirtyisivät tekemään vertaiskauppaa, jos se olisi helpompaa. Juuri tähän tarpeeseen Box ja kehittyvät postituspalvelut yrittävät vastata.

Tiesitkö, että

  • Box kierrättää pakkausmateriaalit.

  • Voit jättää tilaamasi tuotteen pakkauksen Boxiin uusiokäyttöön tai käyttää itse sinne jätettyjä paketteja.

  • Useimmat postipaketit kestävät useamman lähetyksen. Niitä voi huoletta käyttää uudestaan.

Sovituskopit löytyvät keskeltä Boxia.
Sovituskopit löytyvät keskeltä Boxia.