Skip to main content
2/7/2020

Tila, joka haluaa ilahduttaa

Postin Box-konseptin suunnittelussa mukana olleet Emma Autio ja Emma Keränen joutuivat aivan uuden haasteen eteen: millainen olisi verkkokauppaa varten suunniteltu kivijalkaliike?

Fyran toimisto, Punavuori.

Uuden verkkokaupan kivijalkaliikkeen Boxin konseptin suunnittelu aloitettiin keväällä 2019 yhdessä Postin suunnittelutoimisto Motleyn kanssa. Postin sisällä on tehty vuosien saatossa pitkäjänteisesti kuluttaja- ja kulutustrendien tutkimusta, joten alustavia ajatuksia uudenlaisesta palvelukonseptista oli ilmoilla.

Box-nimen saanut uusi kivijalkaliike eteni ideasta toteutukseen hengästyttävän nopeasti. Toukokuussa projekti päätettiin toteuttaa, kesäkuu jäi tilasuunnittelutyölle. Motley loi Boxille palvelukonseptin ja Fyra tuli mukaan vastaamaan tilasuunnittelusta ja toiminnallisuudesta. 

Fyra on vuonna 2010 perustettu punavuorelainen sisustusarkkitehtitoimisto. Yrityksessä työskentelee nykyisin 18 täysipäiväistä työntekijää. Helsinkiläisen Fyran asiakkaita ovat muun muassa Solita, Zalando Tech Hub, Neste ja Wärtsilä ja nyt myös Posti. Elokuussa siirryttiin toteutukseen ja tilan rakentamiseen. Marraskuussa juhlittiin tilan avajaisia. 

- Se tietty rajaa vaihtoehtoja, jos pitää parissa kuukaudessa suunnitella, rakentaa ja valmistella kaikki. Esimerkiksi jotain materiaaleja tai ratkaisuvaihtoehtoja, mutta sellainen on hyvin luonnollinen osa prosessia. Lopputuloksessa sitä ei tietenkään osaa kaivata, Emma Keränen sanoo. 

Verkkokauppojen kivijalka

Boxin pohjapiirros.
Tilan suunnittelu eteni nopeasti. Alkuperäinen pohjapiirros meni lähes sellaisenaan toteutukseen.

Verkkokauppiaille tehdyistä kyselyistä oli saatu kuva, että jos haluttaisiin luoda verkkokauppaa palveleva kivijalka, niin sen tulisi olla toteutukseltaan laadukas ja sijaita keskeisellä paikalla. 

Tilana Boxin haluttiin tarjoavan kävijöilleen ilahduttavia toiminnallisuuksia. Koska aikataulu oli tiukka, suunnittelussa oli pakko keskittyä vain tärkeimpiin asioihin. Eri toimintoja ja tiloja Boxissa rajaavat erityisesti värit. 

Liikuteltavat asiakaspalvelupisteet ovat keltaiset, showroom-telineet ovat pyöreää, vaalea puuta, pakkausstudio on vihreä. Sininen väri kalusteissa ja lattialaatoissa merkitsee oleilualuetta. Pakettiautomaattien hallitseva väri on pinkki, samoin kuin itsepalvelukioskien, joilla asiakkaat voivat ostaa edullisesti pakettien lähettämisen.

Pinkillä värillä lähetys- ja vastaanottoalue linkittyvät toisiinsa, Keränen sanoo. Tilana Boxin haluttiin tuntuvan lahjalta, joka avautuu kävijälle pikkuhiljaa. Tämän takia Boxin ehkä näyttävin tila löytyy vasta liikkeen perältä – yli 600 lokerikkoa sisältävän pakettiautomaatin heijastavilta peilipinnoilta. 

Ne saavat tilan tuntumaan isolta ja automaatilla asioiva voi niiden kautta nähdä kaiken ympäriltään. 

- Kun pakettiautomaatteja suunniteltiin, haluttiin kokeilla tehdä jotain yllättävää automaattiseinämän pinnassa. Peilipinta kannustaa peilaamaan tai tarkastelemaan verkkokaupasta tilattuja tuotteita myös lokerikkojen pinnasta, Keränen sanoo.

Tilasuunnittelu vuonna 2020

Emma Autio ja Emma Keränen.
Sovituskoppeihin haluttiin luksuksen tuntua ja putiikkifiilistä. Ajatuksena vaatteiden vaihtaminen keskellä postia voi tuntua aluksi oudolta. Siksi sovituskoppien houkuttelevuuteen haluttiin panostaa.

Postilla on paljon kokemusta kivijalkaliikkeiden suunnittelusta. Kuluttajien postituspalveluiden painopiste on kuitenkin vaihtumassa kirjepostista paketteihin ja se muutos tulee huomioida uusissa tiloissa. 

Boxin tyyppisestä liiketilasta ei ole aiempaa esimerkkiä, joten monien asioiden toimivuutta testataan tilassa vasta käytännössä. Box on myös tarkoitukseltaan testialusta Postin kehitteillä oleville palveluille.  

- Jos mietitään kokemuksellista muotoilua ja tulevaisuuden tiloja, niin eihän me voidakaan tietää siitä varmuudella mitään. Asioita pitää vain kokeilla, Autio sanoo. 

On kyseessä sitten työpaikka, Postin kivijalka tai hotelli, niin teknologian tuomat muutokset ja uudet tarpeet määrittävät tilojen suunnittelua. Aution ja Keräsen mukaan teknologian kylmän mielikuvan vastapainoksi tilasuunnittelussa korostuvat nykyisin juuri kodikkuus, lämpö ja kokemuksellisuus. Kivijalkaliikkeet ja fyysiset tilat ovat saaneet muuttua 2020-luvulle edetessä myös vähemmän suoraviivaisiksi tiloiksi. 

Ja Box on hyvä esimerkki siitä, millä tavoin palveluiden digitalisaatio voi ilmentyä kivijalkaliikkeessä, Autio sanoo.