Skip to main content
Asiakkaat valitsivat vuoden verkkokaupaksi Zalandon
10/2/2019

Asiakkaat valitsivat vuoden verkkokaupaksi Zalandon

Verkkokauppaan vaikuttavat globaalit megatrendit ja muuttuva toimintaympäristö puhututtivat eCom Next -tapahtumassa.

Vuoden kotimaisena verkkokauppana palkittiin Verkkokauppa.com ja vuoden verkkokauppana Zalando.

Verkkokauppiaita ja alan vaikuttajia yhteen kerännyt eCom Next -tapahtuma kupli vilkasta keskustelua verkkokaupan tulevaisuudesta. Tilaisuus järjestettiin 26.9. ensimmäistä kertaa Postin uudessa toimitilassa Helsingin Keskuskadulla. Postin markkinointijohtaja Hale Okkonen lupaa tapahtumalle jatkoa. 

- Tämä on osa Postin liiketoiminnan kehittämistä ja asiakkaiden parempaa palvelemista. Näen, että meillä on tarvetta tällaiselle foorumille, Okkonen kertoo. 

Tilaisuudessa Posti julkisti myös Suuren verkkokauppatutkimuksen 2019.

Osana verkkokauppatutkimusta, suomalaiset kuluttajat saivat nimetä ostokokemukseltaan mielestään parhaat verkkokaupat. Eniten mainintoja saanut vaatekauppa Zalando palkittiin tilaisuudessa vuoden verkkokauppana. Kotimaisista verkkokaupoista eniten mainintoja tutkimuksessa sai Verkkokauppa.com.

Postin paketti- ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmänjohtaja Turkka Kuusisto avasi tilaisuuden.

Postin paketti- ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmänjohtaja Turkka Kuusisto avasi tilaisuuden.

- Zalando ja Verkkokauppa.com ovat malliesimerkkejä siitä mitä kuluttajat tutkimuksemme mukaan haluavat verkkokaupalta. Erityisesti verkkokaupoilta toivotaan selkeitä kuvia, informatiivisia tuotekuvauksia sekä tuotteen toimituskulut selkeästi eriteltyinä, Postin kansainvälisestä verkkokaupasta vastaava Sami Finne hehkutti voittajia

Parempaa verkkokauppaa visioidessa 

Tilaisuudessa puhunut Enfuce Financial Services -yrityksen perustaja Mikko Nurminen korosti tulevan PSD2-maksupalveludirektiivin merkitystä uusien verkkokaupan palveluiden mahdollistajana. Uudistuksen on tarkoitus sekä parantaa kuluttajien oikeuksia että edistää kilpailua pankkitoimialalla.

PSD2:n tuoma säätely toimii innovaatioiden mahdollistajana, kun kuluttajille avataan mahdollisuus ottaa käyttöön uusia pankkimaksu- ja tilipalveluita.

Mikko Nurminen puhui PSD2-maksupalveludirektiivistä.

Mikko Nurminen puhui PSD2-maksupalveludirektiivistä.

Nurmisen esityksessä EU-päättäjät saivat kehuja. Vaikka PSD2:n myötä tuleva vahva tunnistautuminen verkkokaupassa osaltaan hidastaa ostosten tekemistä, niin yhdenmukaiset markkinat Euroopassa mahdollistavat yrityksille paremmat kasvu ja kilpailumahdollisuudet. 

Globaalissa kilpailussa eurooppalaiset teknologiayritykset ovat alisuoriutuneet niin sanottujen yksisarvisten, eli vähintään miljardin dollarin arvoisten kasvuyritysten luomisessa. Eurooppalaisten yritysten kasvuvaikeuksien selitykseksi on tarjottu liian pieniä kansallisia markkinoita verrattuna Yhdysvaltoihin ja Kiinaan. Nurmisen mukaan PSD2 pyrkii korjaamaan tätä ongelmaa yhdenmukaistamalla lainsäädännön EU-alueella ja siten kasvattamalla markkinoita kaikille toimijoille. 

Tilaisuudessa puhui myös yhdysvaltalaisen verkkokauppa Wishin Pohjoismaiden toiminnoista vastaava Håvard Stjernen. Edullisten tuotteiden verkkokaupasta tunnetuksi tullut Wish on Stjernen mukaan kasvanut panostamalla erityisesti mobiililaitteilla palvelusta saatavaan kokemukseen ja oman markkinasegmentin löytämisen kautta. 

Wishin Håvard Stjernen.

Wishin Håvard Stjernen.

- Menestyäkseen yritysten tulee olla siellä missä kuluttajat ovat tällä hetkellä, eli mobiilissa, Stjernen summasi puheenvuorossaan. 

Tietokirjailija ja konsultti Elina Hiltusen puheenvuoro käsitteli globaaleja megatrendejä. Vaikka tulevaisuutta ei osata edelleenkään ennustaa, niin megatrendit antavat viitteitä siitä mitkä asiat pysyvät ja tulevat elämän keskiöön maailman muuttuessa.

- Digitalisaatio, ilmastonmuutos ja ympäristökysymykset, väestönkasvu erityisesti Afrikassa sekä väestörakenteen muutokset Euroopassa, Hiltunen luetteli. 

Hiltusen mukaan edellä listatut megatrendit ohjaavat kuluttajien tarpeita ja arvoja. Muutokset arvoissa ja tarpeissa taas vaikuttavat välillisesti myös yrityksiin, jotka eivät ole suoraan tekemisissä kuluttajien kanssa. Yritysten tulisi pystyä kääntämään nämä muutokset toiminnalla voitoiksi, joka on eettisesti kestävällä pohjalla. 

Tilaisuus järjestettiin Postin uudessa Box-tilassa Keskuskadulla.

Tilaisuus järjestettiin Postin uudessa Box-tilassa Keskuskadulla.

Verkkokauppaan kohdistuu sen kasvusta johtuen entistä enemmän painetta kulutuksen ja toiminnan ympäristövaikutuksista. Hiltusen mukaan pelkästä puhumisesta tai arvojen listaamisesta yritysten täytyy siirtyä konkreettisiin tekoihin.

- Kuluttajista on tullut entistä kriittisempiä. Viherpesusta narahtaa helposti kiinni. Oman toiminnan läpinäkyvyys on tulevaisuudessa edellytys kestävälle liiketoiminnalle ja verkkokaupalle, Hiltunen sanoo.

Viimeisenä vieraana tilaisuudessa puhuneen Googlen Suomen maajohtajan Kati Riikosen esitys keräsi runsaasti kommentteja yleisöltä. Riikonen kannusti verkkokauppiaita parempaan oman datan ja brändin omistamiseen. 

- Niin kauan kuin kuluttaja ostaa teidän palvelun tai tuotteen jotain toista kautta, niin kuluttajan luottamus ei ole teidän vaan sen oston välissä olevan yrityksen, Riikonen luennoi. 

Googlen Kati Riikosen esitys nostatti paljon kommentteja ja kysymyksiä yleisöstä.

Googlen Kati Riikosen esitys nostatti paljon kommentteja ja kysymyksiä yleisöstä.

Markkinoinnin logiikan muuttumisesta on puhuttu jo kauan. Riikosen mukaan nykyisin ei toimi enää kuluttajien tavoittaminen vain demografioiden mukaan, niin että kampanjat kohdistetaan esimerkiksi 30-45 vuotiaille naisille pääkaupunkiseudulla. Tarkempi data asiakkaista mahdollistaa paremman ja relevantimman markkinoinnin. Tästä hyötyisivät sekä asiakkaat, että verkkokaupat.  

- Kaikki lähtee kiinnostuksen kohteista. Eli kiinnostaako autot vai lemmikit ja mitä erilaiset kiinnostuksen kohteet kertovat sinulle asiakkaistasi, Riikonen sanoo.