Skip to main content
Suomalaistehdas huippuvedossa – päivittäin 30 rekallista pehmopaperia maailmalle
4/1/2020

Suomalaistehdas huippuvedossa – päivittäin 30 rekallista pehmopaperia maailmalle

Järvi-Suomen kauniissa maisemissa Metsä Tissuen Mäntän tehtaalla valmistuu vuorokaudessa noin 340 tonnia paperia.

Gustav Adolf Serlachiuksen vuonna 1868 perustamassa tehtaassa syntyvät suomalaisesta ensikuidusta, kierrätyskuidusta tai niiden yhdistelmästä kansainvälisesti tunnetut Metsä Tissuen pehmopaperituotteet, kuten Serla, Lambi ja Katrin. Lisäksi valmistetaan asiakasyritysten omia tuotteita.

Ruoanlaittopapereiden toimittajana Metsä Tissue on maailman ykkönen SAGA-tuotemerkillään. Kotien ja suurtalouksien pehmopapereissa yhtiö kuuluu Euroopan kärkeen.

Lisäpotkua logistiikan sujuvuuteen

Suuret valmistusmäärät tarkoittavat vilkasta logistiikkaa. Tuotteet täytyy saada nopeasti kauppiaille ja teollisuuden tarpeisiin. Noin 340 tonnia paperia tarkoittaa rekkakuormiksi muutettuna noin 30 kuormallista paperia päivässä. Lisäksi noin 400 henkeä työllistävässä tehtaassa riittää monenlaista muuta lähetettävää paketteina ja kirjeinä.

Logistiikan ja varastoinnin kehitystehtävien parissa työskentelevä Distribution & Logistics Engineer Antti Waris hakee jatkuvasti keinoja tehostaa Mäntän tehtaan logistiikkaa. Logistiikka on tärkeä osa tuloksen tekemistä. Mitä tehokkaampaa se on, sitä parempaa tulosta syntyy.

- Otamme käyttöön kaikki ratkaisut, joista on lisäapua logistiikan sujuvuuteen, Waris sanoo.

Mäntän tehtaalla on ollut jo muutaman vuoden käytössä Posti Dashboard -palvelu, joka täydentää paketti- ja rahtilähetysten digitaalisen SmartShip-tilauskanavan ominaisuudet uudelle tasolle.

- On hienoa, että rahti-, paketti- ja kirjepalvelut löytyvät samasta paikasta. Dashboardista näkee saman tien sellaiset asiat, joita on aiemmin pitänyt kysellä sähköpostilla tai puhelimitse. En edes muista, milloin olisin viimeksi soitellut Postin asiakaspalveluun.

Asiakaspalvelu uudelle tasolle

Dashboard parantaa myös Metsä Tissuen omaa asiakaspalvelua asiakkaisiin päin.

- Asiakkaamme vaativat täsmällisyyttä toimituksissa. Jos tavaraa ei kuulu, tulee kyselyitä. Dashboardista näkee tilanteen heti, esimerkiksi poikkeamatiedot löytyvät parilla klikkauksella, Waris kertoo.

Dashboardin käyttöönotto sujui Mäntän tehtaalla ilman vaikeuksia. Waris kuvaa palvelua käyttäjäystävälliseksi.

- Toiminnot löytyvät luontevasti, onpa kysymys sitten tavaran lähettämisestä tai lähetyksen etsimisestä.

Yksi kanava kokoaa kuljetustiedot

Mäntän tehtaalla Dashboard auttaa tehostamaan logistiikkaprosesseja monessa vaiheessa.

- Kun tavara on vielä matkalla, käytän Dashboardia esimerkiksi kuljetustapahtumien seurantaan. On verratonta, että esimerkiksi asiakkaan kuittaama rahtikirja näkyy suoraan Dashboardista. Toinen tyypillinen käyttö liittyy laskujen tarkastukseen jälkikäteen. Olen laskujen tarkastuksen tukena meidän päässämme ja käsittelen kuljetusreklamaatioita. Lisäksi palvelu tuntuu olevan kovassa käytössä myös muualla talossamme. Esimerkiksi pakettien lähettämisen parissa työskentelee päivittäin useampi henkilö, itse olen enemmän rahdin kanssa tekemisissä, Waris kuvailee.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.