Näytä kaikki artikkelit

Postin hyllytyspalvelu vapauttaa Espoon työntekijöiden aikaa kuntalaisten palveluun

Espoon kaupunki ulkoisti ensimmäisenä suurena kaupunkina koko toimitusketjunsa vuonna 2014. Hyvin sujunut yhteistyö Postin kanssa on laajentunut kattamaan myös hyllytystyön Espoon eri toimipisteissä.

Espoo, case Postin hyllytyspalvelut

– Olemme tehneet strategisen ratkaisun, että varastointi, kuljettaminen ja hyllytys eivät kuulu kaupungin ydintoiminnan piiriin. Näin emme maksa tyhjästä varastotilasta ja saamme Postin kautta käyttöömme uusinta teknologiaa ilman omia investointeja järjestelmiin, kertoo palvelupäällikkö Pasi Ojaniemi Espoon kaupungilta. Kaikki Espoon toimipisteiden tarvitsemat tarvikkeet varastoidaan Posti-konserniin kuuluvan Transvalin palveluvarastossa Tuusulassa. Sieltä Espoon eri yksiköt tilaavat tarvitsemansa tuotteet kaupungin tilausjärjestelmällä. Postin hyllytyspalvelu puolestaan huolehtii säännöllisesti käytettävien tarvikkeiden riittävyydestä Espoon kaupungin toimipisteissä, kuten hammashoitoloissa, neuvoloissa ja terveysasemilla.

Kaupungin työntekijöiden työaikaa vapautuu kuntalaispalveluun

Hyllytyspalveluiden hyöty Espoolle on Pasi Ojaniemen mukaan selkeä. – Toimipisteen henkilö esimerkiksi terveysasemalla voi keskittyä nyt omaan ydintyöhönsä kuntalaispalvelussa sen sijaan, että hän käyttäisi työaikaansa tuotteiden etsimiseen, tilaamiseen ja vastaanottamiseen. – Haluamme laajentaa hyllytyspalveluita jatkossa reilusti nykyisestä. Olemmekin laajentamassa palveluita terveyskeskuksiin, joissa sote-henkilöstön aika on todella kortilla. – Meitä kiinnostaa myös teknologia, jolla saamme entistä tarkempaa tietoa toimituksista ja kuljetuksista, Ojaniemi sanoo.

Skaalautuva ja kustannustehokas hyllytyspalvelu pitää lähivarastot reaaliajassa

Hyllytyspalvelussa postilaiset tarkistavat toimitusten yhteydessä, että tarpeelliset tarvikkeet löytyvät asiakkaan lähivaraston hyllystä, ja toimittavat puuttuvat tuotteet hyllyyn seuraavalla käyntikerrallaan. – Me varmistamme tarvikkeiden riittävyyden lähettämällä tiedon lisätilaustarpeista tuotteiden toimittajalle, jolloin toimittajan tai loppuasiakkaan ei tarvitse itse inventoida hyllyissä olevia tarvikemääriä. Hoidamme siis tarvittaessa koko prosessin pyörittämisen ja samalla asiakas voi kohdistaa omat henkilöstöresurssinsa aiempaa paremmin keskittyen omaan ydintoimintaansa, kertoo Matti Pohjanheimo Postilta. – Palvelu hyödyttää asiakasta monilla tavoin. Hyllytyksen yhteydessä voidaan raportoida myös mahdollisista poikkeamista ja laittaa huomio reaaliajassa eteenpäin, esimerkiksi jos toimipisteen tarvikevarastossa on hylly tai muu kaluste rikkoutunut. Palvelut ovat skaalautuvia ja sopivat juuri sellaiseen frekvenssiin kuin on tarve. Hyllytyspalvelu on hinnoiteltu suoriteperusteisesti, jolloin asiakas maksaa vain tehdyn työn mukaan.

Tutustu lähettämisen lisäpalveluvalikoimaamme >>

Tutustu myös Transvalin sisälogistiikan palveluihin >>