Näytä kaikki artikkelit

Pitkän kumppanuuden taustalla luottamus ja jatkuva kehittäminen: yhteistyö Sinebrychoffin kanssa jatkuu

Olemme allekirjoittaneet Sinebrychoffin kanssa kolmevuotisen jatkosopimuksen juomalogistiikan palveluista. Yhteistyö on jatkunut vuodesta 2016 lähtien ja sopimus on mittaluokaltaan Rahtipalveluiden isoimpia. Suomen suurimpiin panimoihin lukeutuva Sinebrychoff valmistaa noin 300 miljoonaa litraa juomia vuosittain ja sillä on lähes 12 000 asiakasta Suomessa.

Pitkän kumppanuuden taustalla luottamus ja jatkuva kehittäminen

Tehty sopimus kattaa Joensuun, Kajaanin, Kemin, Kuopion, Oulun, Porin, Rovaniemen, Seinäjoen, Vaasan, Kokkolan, Tampereen ja Ylivieskan alueet. Kuljetamme juomia yli yön -kuljetuksina terminaaleihin, jossa niitä puretaan, yhdistetään ja jaetaan edelleen kauppoihin, ravintoloihin sekä erilaisiin tapahtumiin kuten messuille ja festivaaleille.

Lisäksi sopimukseen sisältyvät palautuspakkausten (Palpa) toimittaminen alueellisiin kierrätyslaitoksiin sekä palautuvien päällysteiden, lavojen, dollyjen, kennolevyjen ja ravintoloissa käytettävien juomatankkien paluukuljetukset. Yhdessä Sinebrychoffin kanssa kehitetyssä IT-sovelluksessa voidaan tilata palautuskuljetuksia ja pitää lavojen sekä kennolevyjen varastokirjanpitoa.

Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkolan mukaan koronapandemia on vaikuttanut juomaliiketoimintaan merkittävästi. Anniskelualan yritykset ovat kärsineet rajoituksista ja kuluttajien käyttäytymisen muutoksista.

- Tilanne on heijastunut luonnollisesti myös meihin panimoihin. Positiivista on kuitenkin se, että kuluttajat haluavat edelleen nauttia kotimaisia panimo- ja virvoitusjuomia, joita valmistamme hyvin laajalla valikoimalla. Toivomme, kuten kaikki muutkin, että Suomessa päästään pian vähemmän rajoitettuun anniskeluun ja kesäinen aurinko saa ihmiset liikkeelle turvallisesti.

Mikkolan mukaan panimoalalla vaikuttavia juomatrendejä ovat tällä hetkellä alkoholittomat oluet, erikoisoluet ja wellness-juomat.

- Juomavalikoimamme vastaa näihin kaikkiin tällä hetkellä hyvin. Kilpailu on silti alalla kovaa ja meidän pitää joka päivä hurmata asiakkaamme ja kuluttajat herkullisilla juomilla sekä hyvällä palvelulla, Mikkola jatkaa.

Kuljetuskumppanille monenlaisia vaatimuksia

Sinebrychoffin jakelu- ja kuljetuspäällikkö Jussi Peltosen mukaan jatkosopimusta vauhdittivat Postin rahtiverkoston ja runkokuljetusverkon joustavuuden lisäksi erityisesti Rahtipalveluiden palvelutaso, alueterminaalien osaaminen ja aktiivinen yhteistyö. Sinebrychoffille kuljetustoiminnan tasalaatuisuus on tärkeää. Joka päivä ei Peltosen mukaan tarvitse maailmanennätystä hypätä, mutta olympiakarsintoihin pitää yltää joka päivä.

- On selvää, että kaltaisemme ison toimijan kohdalla kaikki asiat eivät voi mennä kenelläkään aina ja joka päivä täysin suunnitellusti maaliin, mutta tärkeintä on, että jos jotain poikkeuksellista tapahtuu, asiat korjataan nopeasti. Postin alueterminaalien operatiivinen henkilökunta on erittäin kokenutta ja ammattitaitoista. Heidän osaamiseensa olemme oppineet luottamaan. Luottamuksella on iso merkitys sopimuksista neuvoteltaessa, Peltonen painottaa.

Peltonen nostaa myös IT-kyvykkyydet esiin kumppanivalinnassa. Prosessien ohjauksella, seurannalla ja mittaamisella sekä toiminnan kehittämisellä on hänen mukaansa merkittävä rooli. Kumppanusten yhteiseen käyttöön on rakennettu työtila, josta löytyvät mm. seuranta- ja laatumittarit, päivittäiset raportit, laskutusdata, ohjeet, kokouspöytäkirjat ja ohjeet.

- Kun esittelin toimintatapojamme ja työtilaamme kansainvälisille tahoillemme, he totesivat sen olevan maailmanluokan tasoa, Peltonen jatkaa.

Jatkuvaa ja avointa vuoropuhelua

Sinebrychoffin tapaisten kumppanuuksien rakentaminen ja toiminnan kehittäminen edellyttää paitsi tiivistä vuoropuhelua asiakkaan kanssa myös eri tiimien kyvykkyyttä, osaamista ja yhteistyötä Postin sisällä ja sen alueiden välillä. Säännölliset palaverit, kommunikointi ja ratkaisuhakuinen toimintatapa ovat avainasioita.

- Yhteistä tekemistä on hiottava jatkuvasti päästäksemme tehokkaasti tavoitteisiimme. Aktiivinen kommunikaatio panimoterminaalien, alueiden, tiimien ja asiakkaan välillä mahdollistaa myös ripeän reagoinnin nopeasti muuttuvissa tilanteissa. Kartoitamme koko ajan uusia yhteistyömahdollisuuksia ja syvennämme yhteistä tekemistä, toteaa vastuumyyntihenkilö Jyri Männikkö Rahtipalveluista.

Männikkö korostaa suunnittelun ja uusien teknologioiden tärkeyttä. Uusien tiedonkeruulaitteiden ja sovellusten avulla manuaalinen työ poistuu ja kuljetusketju digitalisoituu, ja data on entistä paremmin hyödynnettävissä. Päivittäinen reittisuunnittelu ja kaluston korkea täyttöaste tuovat myös tehokkuutta ja vähentävät ympäristön kuormitusta.

Postin tavoin Sinebrychoff panostaa voimakkaasti toimintansa vastuullisuuteen. Yritys valmistaa tällä hetkellä juomia 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla. Rahtipalvelut puolestaan vähentää ympäristövaikutuksia kaasukäyttöisen raskaan liikenteen kalustonsa ja vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäksi tavoitteellisella reittisuunnittelulla, ajotavan aktiivisella seurannalla ja palvelulupaustensa muutoksilla.

Palvelut Sinebrychoffille:

  • kuljetukset panimolta Postin terminaaleihin ympäri Suomea

  • terminaalikäsittelyt kuten esim. purkaminen, yhdistäminen, lastaaminen

  • jakelukuljetukset ravintoloihin, kauppoihin, kioskeihin ja tapahtumiin

  • tyhjien pullojen, tölkkien, tynnyreiden ja pakkausmateriaalien kuljetukset

  • prosessin hallinnassa ja mittaamisessa käytettävien it-järjestelmien kehittäminen