Näytä kaikki artikkelit

Logistiikan professorin mielestä päästöjen leikkaaminen on vaikeaa, muttei mahdotonta

Ilmastonmuutos on yksi logistiikkaa ravisuttavista kehityskuluista. Logistiikan professori Alan McKinnon kävi Postin eCom Next -tapahtumassa läpi logistiikan ja viimeisen kilometrin päästöjä, ennusteita ja ratkaisuja.

Olemme ilmastohätätilassa, ja logistiikka on sekä ilmastonmuutoksen aiheuttaja että sään ääri-ilmiöiden uhri, toteaa Alan McKinnon, yli 40-vuotisen uran logistiikan parissa tehnyt saksalaisen Kühne Logistics Universityn professori. McKinnon oli Niken entisen markkinointijohtajan Greg Hoffmanin ohella yksi Postin eCom Next -tapahtuman puhujista. Puheenvuorossaan hän avasi logistiikan ja toimitusketjujen megatrendejä sekä verkkokaupan logistiikkaa. Tutkimustyössään McKinnon on keskittynyt juuri logistiikan päästöjen vähentämiseen. On yleisessä tiedossa, että logistiikan päästöjen leikkaaminen on vaikeaa, hän sanoo. Ala on riippuvainen fossiilisista polttoaineista, kuljetusten tarve kasvaa jatkuvasti ja kaluston uusiminen päästöttömiin vaihtoehtoihin vie aikaa. Jos mitään ei tehdä, viimeisen kilometrin logistiikan päästöt kasvavat vuoteen 2030 mennessä arviolta jopa 32 prosenttia. Yritykset toisensa jälkeen ovat sitoutuneet nettonollatavoitteisiin, ja moni tavoittelee koko verkkokaupan toimitusketjun päästöttömyyttä. “Ongelma on se, että verkkokauppiaat ja kuljetusliikkeet eivät kontrolloi kaikkia päästölähteitä itse. Suuri osa päästöistä on epäsuoria, toimittajien ja alihankkijoiden toiminnasta syntyviä. Tämä vaikeuttaa tavoitteiden saavuttamista.”

Sähkökulkuneuvoja ja ympäristöystävällisempää kuluttamista

Kansainvälinen liikennefoorumi mallinsi tapoja pienentää tavaraliikenteen päästöjä. Viisi tehokkainta keinoa oli vähentää rahtiliikennettä, siirtää mahdollisimman suuri osa rahdista kulkemaan vähähiilisillä kulkuneuvoilla, optimoida kulkuneuvojen kapasiteetin käyttöä, parantaa energiatehokkuutta sekä vähentää fossiilisen energian käyttöä. Vuonna 2020 Maailman talousfoorumi ja McKinsey tutkivat puolestaan lupaavimpia keinoja logistiikan viimeisen kilometrin päästöjen leikkaamiseen. Samanaikaisesti toteutettuna niitä olivat muun muassa siirtyminen sähkökulkuneuvoihin ja yökuljetuksiin, pakettiautomaattien jakaminen sekä reittioptimointi ja kuormien yhdistäminen. Yhdistettynä näillä keinoilla päästöjä voitaisiin leikata jopa 30 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Muitakin vaihtoehtoja on, McKinnon listaa: polkupyörien käytön kasvattaminen, EU:n raskaiden kulkuneuvojen polttoaine- ja hiilitehokkuusstandardit, kuljettajien kouluttaminen polttoainetehokkaaseen ajotapaan ja droonien käyttö. “Lopulta kyse on myös siitä, että kuluttajia pitää rohkaista ympäristöystävällisempään kuluttamiseen. Isojen määrien ostaminen ja palauttaminen on tehty helpoksi, mikä ei ole pitkällä aikavälillä kestävää”, McKinnon sanoo.

Mitä lähes 30 vuotta Niken markkinoinnissa on opettanut brändien ja asiakkaiden välisistä suhteista? Lue Greg Hoffmanin viisi brändinrakennuksen periaatetta.