Näytä kaikki artikkelit

Lapin Leipomolle leivottiin toimivat jakelut

Kolme ruisleipää ja yksi sekaleipä olivat Lapin Leipomon tuotevalikoima, kun leipuri-Jukka ja yrittäjä Minna Saarelainen avasivat perustamansa yrityksen Rovaniemellä syyskuussa 2015.

Uunituoreen leipomon leipiä vietiin avajaispäivänä 11 kauppaan. Nyt Lapin Leipomossa on 20 työntekijää ja valikoimassa 120 tuotetta. Erilaisia leipomotuotteita lähtee 2000 laatikkoa viikossa ympäri Lappia aina Utsjokea myöten. Suunnittelupöydällä ovat uudet kasvu- ja laajennusideat odottamassa Postin kanssa syyskuussa 2020 käynnistyvää yhteistyötä.

Kittilässä syntynyt Minna kertoo aina halunneensa perustaa oman yrityksen. Ennen leipomoyrittäjyyttä Minna teki seitsemän vuotta IT-alan hommia Helsingissä, sitä ennen hän oli 12 vuotta ulkomailla. Vuonna 2014 hän tapasi puolisonsa Jukan, jonka kanssa he lähtivät molempien haaveita toteuttamaan.

- Aloitimme Jukan kanssa liiketoiminnan täysin nollasta. Suunnitelmia tehdessämme meillä ei ollut yhtään asiakasta, tuotetta tai työntekijää. Mutta Jukalla oli intohimo leipomiseen ja minulla palava halu yrittämiseen, Minna muistelee nauraen.

Hän pitää ajatusta vieläkin ihan hulluna, sillä toiminta alalla oli jo silloin keskittynyt muutamiin isoihin toimijoihin ja useisiin paikallisiin 1-2 hengen pienyrityksiin.

- Meille oli kuitenkin alusta asti selvää, että haluamme rakentaa leipomon, joka palvelisi koko Lapin aluetta, eikä pelkästään lähikauppoja tai -asukkaita, hän jatkaa.

Lapin Leipomo erottautuu muista lappilaisuudella, tuoreudella, paikallisella tekemisellä ja käyttämällä lähialueiden raaka-aineita. Leipien nimet tulevat Lapin murresanoista kuten Son, Hyä, Ainua, Perso ja Raavas. Reseptejä on kaivettu muun muassa mummojen piironkilaatikoista. Leipomon repertuaariin kuuluvat mm. Lapin kampanisut, tortut ja mettäkakko. Rovaniemellä syntyneelle Jukalle on tärkeää nostaa ja ylläpitää Lapin ruokakulttuuria ja -perintöä. Hän ja hänen 40 vuotta leipurina työskennellyt isänsä Erkki ovat opettaneet alaa paikallisessa ammattioppilaitoksessa.

Perheyritykselle on tärkeää, että leipomo tarjoaa myös Lapissa lomaileville vieraille alueellisia herkkuja. Alueen päivittäistavarakauppojen ja matkailu- sekä ravintola-alan lisäksi leipomo palvelee kuntien keskuskeittiöitä, kouluja, päiväkoteja ja sairaaloita.

Jakeluhimmelistä yhden toimijan malliin

Lapin Leipomon toimituksia on hoitanut useampi kuljetusyritys. Jos joku toimija ei ole pysynyt tarjoamaan kuljetuksia uudelle alueelle, on silloin etsitty uusi kuljettaja mukaan. Kuljetusten koordinointi ja hallinta alkoi tuntua raskaalta tällä mallilla.

- Toimittajaverkostostamme syntyi vuosien saatossa melkoinen himmeli. Olemme leipureita ja haluamme keskittyä leipomiseen emmekä logistiikkaan. Siksi halusimme yhden kumppanin, joka hoitaa kaikki Lapin maakunnan jakelut ja pystyy myös jatkossa laajentumaan kanssamme sekä nykyisillä että uusilla alueilla. Postin vahva ja laaja kuljetusverkosto, asiantuntijuus sekä pitkä kokemus leipomotuotteiden kuljettamisesta ratkaisi valinnan, Minna perustelee.

Posti noutaa ja jakaa Lapin Leipomon tuotteet syyskuun alusta alkaen kolme kertaa viikossa, mutta mahdollisuus kuuden päivän jakeluun on olemassa. Tuotteet noudetaan iltayöstä leipomolta ja ne jaetaan lämminkuljetuksina seuraavana aamuna vastaanottajille klo 6-12.

- Olennaista on, ettei tuotteidemme tarvitse odotella terminaaleissa päiväkausia, vaan asiakkaamme saavat ne tuoreina. Se on osa asiakaslupausta ja palveluamme.

Perusvaatimuksia toimitusvarmuuden lisäksi ovat omavalvonta sekä seurantajärjestelmät. Minna arvostaa myös sitä, että Posti ajaa tehokkaasti autot täynnä, sillä se vastaa heidän omia arvojaan ja ympäristötavoitteitaan.

- Tässä, kuten monessa muussakin hommassa, aina sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Joskus voi jotain unohtua kyydistä tai väärä tuote lähtee asiakkaalle. Tärkeintä on, että pystymme paikkaamaan asian nopeasti. Tässä Posti pystyy varmasti auttamaan meitä hyvin, kun sillä on jatkuvasti paljon autoja liikenteessä ja voimme nopeasti lähettää korvaavat tuotteet, Minna toteaa.

Haluatko kuulla, mikä markkinoita puhuttaa?

Tilaa sähköpostiisi kooste alan uusista trendeistä ja tuoreimmista tutkimuksista.

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.