Näytä kaikki artikkelit

Asennuspalvelut yhden pysähdyksen taktiikalla

Toimitamme tuotteen, asennamme sen paikalleen ja viemme vanhan pois. Posti tekee vuosittain yli 30 000 asennusta, eli ostajat ovat valmiita maksamaan kokonaisvaltaisesta palvelusta, kirjoittaa Postin Matti Pohjanheimo.

Ostajat haluavat nopeutta ja helppoutta – ja ovat valmiita maksamaan siitä. Keskellä kiireistä arkea moni maksaa mielellään kokonaisvaltaisesta palvelusta, joka sujuvoittaa elämää. Asennuspalvelut ovat tästä oiva esimerkki. Kuluttaja ostaa verkkokaupasta taulutelevision, tiskikoneen tai lieden. Ostohetkellä hän voi valita tuotteelle kotiintoimituksen lisäksi asennuspalvelun. Yhtä lailla tarjoamme asennuspalveluita yrityksille: asennamme televisioita näytöiksi ja jääkaappeja kahvihuoneiden keittiöihin. Postin asennuspalveluilla kuluttaja- tai yritysasiakas saa tuotteen kotiinkuljetuksen ja asennuksen kätevästi kerralla. Sovimme ajankohdan asiakkaan kanssa, kuljetamme laitteen määränpäähänsä, irrotamme vanhan ja asennamme uuden käyttövalmiiksi sekä viemme roskat mennessämme. Asiakas voi ostaa kuljetuksen myös vanhalle laitteelle, jolloin huolehdimme sen kierrätykseen. Asennuspalveluiden hintapiste on loppuasiakkaalle järkevä. Siitä kielivät myös luvut: Vuonna 2021 asennuspalvelut jatkoivat voimakasta kasvuaan. Teemme vuosittain maanlaajuisesti jo yli 30 000 asennusta. Asennuspalveluiden kaltaisille lisäpalveluille on siis hurja imu.

Koulutetut asentajat takaavat turvallisen lopputuloksen

Suurin osa asentamistamme tuotteista on perinteisiä kodinkoneita: tiskikoneita, jääkaappeja, liesiä, pesukoneita ja kuivausrumpuja. Toimituksen jälkeen asiakkaan ei tarvitse hankkia erikseen asentajaa paikalle, saati pähkäillä laitteen asentamista itse. Asentajillamme on asianmukaiset koulutukset, sillä esimerkiksi liesien ja kiukaiden asentaminen vaatii sähköasentajan osaamista, kun taas television asentamiseksi seinään on tiedettävä, mitkä kiinnikkeet purevat mihinkin seinämateriaaleihin.

Tuomme laiteasennuksilla asiakkaalle paitsi helppoutta myös turvaa. Asiakas saa asennuksesta sähköisen asennuspöytäkirjan, jossa kuvataan, mitä on asennettu, miten ja kenen toimesta. Vastuu asennuksesta jää Postille. Palvelun skaala alkaa yksittäisen tuotteen asennuksesta ja jatkuu kymmenien kappaleiden asennuksiin. Tarjoamme yrityksille esimerkiksi projektiasennuksia, joissa asennamme kerralla kaikki kodinkoneet uuden kerrostalon asuntoihin tai televisionäytöt juuri remontoituun toimistotilaan.

Hyötyä sekä yritysasiakkaalle että loppuasiakkaalle

Tarjoamme asennuspalveluita yritysasiakkaillemme, jotka ovat valinneet Postin logistiikkakumppanikseen. Sparraamme mielellämme sitä, minkälaisista lisäpalveluista olisi yritysasiakkaillemme hyötyä, millaisia toimitusvaihtoehtoja he kaipaavat ja mikä auttaisi heidän liiketoimintaansa. Asennuspalveluita tarjoavat omille loppuasiakkailleen tietysti kodinkoneita ja muita asennusta vaativia tuotteita verkossa myyvät yritykset. Tässä haluaisin kuitenkin haastaa asiakasyrityksiämme: voisiko omasta valikoimastasi löytyä uusia tuotteita tai tuoteryhmiä, jotka olisivat asennuksia vailla? Ennustan nimittäin, että kahden vuoden päästä asennamme tuotteita, joita ei tällä hetkellä repertuaariimme kuulu. Tutkimme mahdollisuuksia jatkuvasti ja pohdimme, miten uusien tuotteiden asennus onnistuisi ja millaista koulutusta asennukset vaatisivat. Hyvä esimerkki kokeiluista on se, että aloimme vuonna 2021 asentaa etätyöpisteitä läppäritelakoineen, näppäimistöineen ja hiirineen, kun tarve niille huomattiin. Lähitulevaisuudessa kasvatamme asennuspalveluiden digitaalisia kyvykkyyksiä ja parannamme asiakaskokemusta entisestään. Tavoite on, että ennen pitkää asiakas pystyy valitsemaan jo verkkokaupan kassalla tuotteelle toimitus- ja asennusajan. Asennuspalvelut ovat esimerkki lisäpalvelusta, josta voi olla yritykselle oikeaa kilpailuetua. Valtakunnallisia asennusten tarjoajia ei suurta määrää ole. Siksi toivon, että yritykset ovat meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä – ja haastavat meitä siitä, mitä kaikkea voimmekaan loppuasiakkaalle asentaa. Matti Pohjanheimo vastaa Postin B2B-pakettiliiketoiminnasta.

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö ja jutellaan lisää!

Pyydämme lomakkeella vain niitä tietoja, joita tarvitsemme asian käsittelemiseksi.
Lisää tietoa henkilötietojen käsittelystä Postissa.