Näytä kaikki artikkelit

Tiiviimpi asiakassuhde datan avulla

Yritysten on ollut pakko vauhdittaa digitalisoitumistaan vastatakseen muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen ja asiakkaiden odotuksiin. Markkinointiin kohdistuu muuttuvassa tilanteessa yhä kovempia vaatimuksia, sanoo CRM-yhtiö Salesforcen Jonathan Beeston.

Salesforce tutkimus

Postin ja Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ASML:n toukokuun lopulla järjestämässä virtuaalifoorumissa puhunut Beeston esitteli yhtiön tuoreen tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen tavoitteena oli muun muassa selvittää, miten markkinoijat kokevat roolinsa liiketoiminnan kasvattamisessa ja miten nämä hyödyntävät dataa yrityksen tavoitteiden ja strategian tueksi. ”Globaali tutkimuksemme pyrki erityisesti arvioimaan, miten markkinoijat yhdistävät ja analysoivat markkinointidataa lukuisista eri lähteistä tavoittaakseen nykyiset asiakkaat, joille digitaalisuus on kaiken lähtökohta”, Beeston sanoo. Salesforcen tutkimuksesta nousi viisi keskeistä tulosta:

1. Markkinoijilla on keskeinen rooli liiketoiminnan kasvattamisessa, mutta vaikeuksia saavuttaa tavoitteitaan.

Peräti 87 prosenttia tutkimukseen vastanneista markkinoinnin ammattilaisista piti tehtäväänsä keskeisenä kasvun ajurina. Kuitenkin vain noin kaksi viidestä sanoi onnistuneensa erityisen hyvin saavuttamaan myyntitavoitteensa.

2. Markkinoinnin tehoa mittaava data lisääntyy jatkuvasti lukuisissa kanavissa ja alustoilla.

Markkinoijat käyttävät keskimäärin jopa 21:tä markkinoinnin ja mainonnan sovellusta tai työkalua, ja 79 prosenttia vastaajista piti tärkeänä monikanavaista näkymää markkinoinnin vaikutuksiin ja liiketoimintahyötyihin.

3. Työläs datan yhdistäminen heikentää luottamusta sen tarkkuuteen.

Markkinoijista 43 prosenttia sanoi käyttävänsä kuukausittain vähintään viikon datan käsittelyyn ja valmisteluun, ja ainoastaan 31 prosenttia oli täysin vakuuttunut datan luotettavuudesta.

4. Markkinoijilla ei ole saatavilla oikea-aikaisia raportteja ja analytiikkaa.

Ainoastaan 32 prosentilla markkinoinnin ammattilaisista on päivittäinen näkymä markkinoinnin tuloksiin, ja heistä 74 prosentin mukaan keskeisillä sidosryhmillä on vaikeuksia saada käyttöönsä dataa ja analytiikkaa.

5. Markkinoijien tavoitteena on tehostaa datan hyödyntämistä tulevana vuonna.

Markkinointibudjetin optimointi, strateginen näkymä kaikkeen toimintaan sekä syvällisen tiedon saaminen asiakasymmärryksen parantamiseksi ovat markkinoijien prioriteettilistan kärjessä ensi vuonna. Salesforcen tutkimus oli jatkoa edellisvuonna julkaistulle Yhdysvaltain markkinoihin keskittyneelle selvitykselle. Globaalia tutkimusta varten haastateltiin yli tuhatta päättävässä asemassa olevaa markkinoinnin ammattilaista USA:ssa, Australiassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Japanissa ja Singaporessa.

Jonathan Beeston

Jonathan Beeston, Salesforce

Lue myös Postin puheenvuorosta kirjoitettu artikkeli